Vandringsled eller MTBled??

Re: Finns alltid någon ursäkt

ipg289h; sa:
Lustigt, att det alltid ska finnas någon ursäkt att inte acceptera forskningsresultat, att det alltid finns någon bortförklaring, att man kan bortse från att "andra sidan jorden" faktiskt innebär ett klimat som inte skiljer sig särskilt mycket från Europas.

Det går ALLTID att hitta studier som visar både det ena och det andra. Problemet är oftast hur studierna är gjorda. En MTB-cyklist som får veta att han/hon ska cykla en sträcka för att det skall göras en undersökning om hur MTB sliter på naturen kommer INTE att cykla "naturligt" utan i de flesta fall försiktigare eller rent av överdrivet försiktigt. I de flesta fall så sker detta mer eller mindre omedvetet. Det är inte utan anledning som man inom medicins forskning använder sig av dubbelblinda tester (där varken försöksperson eller den som observerar försökspersonen vet om det är medicin eller placebo). (Se t.ex. den länk som jag hänvisar till i tråden om slagrutor.)

Det jag vill se är jämförelser av områden efter tävlingar. Jämför en uppförsbacke där en löpartävling gått med en backe där en MTB-tävling gått. Då kan vi börja få realistiska resultat.
 
Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

kim1; sa:
FRÅGOR:
Är ni i SAMS beredda att gå in och hjälpa till med underhållet på de leder era medlemmar använder?
Sörmlandsledens underhåll sköts ju av frivilliga vandrare på sin fritid.
I och med att ni argumenterar så ivrigt att alla har rätt att nyttja vandringsleder så tycker jag att det inte är mer än rätt att ni sponsrar underhållet också.
Eller varför skapar ni inte egna cyckel leder för er åkning? Då får ni ju det underhåll ni vill ha.

MVH KIM

Ja, definitivt. Vi gör det redan idag. Jag och Paul har spenderat helgen med att dika ur ett dike, förlänga en bro och förbättra brofästet. Allt i syfte att rädda stigen så att både vandrare, hundägare och cykister skall kunna använda sig av den framöver.

Betänk även att cykling är tillåten på sörmlandsleden. Alltså är den lika mycket mtbled som den är vandringsled. Underhållet måste motsvara användandet, och SAMS kan hjälpa till på många sätt. Skötselplaner, omdragning och allmänt underhåll. Är det så att vi säkrar så att cyklister inte stöts bort så är jag (och förhoppningsvis) många med mig beredda att hjälpa till.

För det första så måste man planera först. I många fall så är det uppenbart att man inte tänkt när man dragit sörmlandsleden, utan enbart följt befintliga djurstigar och naturstigar. Hur smart är det till exempel att dra en vandringsled genom ett kärr som varje år svämmar över?

Om man först planerar så att leden (oavsett om det är vandring eller cykling) går där det relativt sett är torrt så har man begränsat skadeverkningarna redan där. Om man sedan dikar ur på ett snyggt sätt där det är blött och i värsta fall drar om leden så att man slipper dom blöta partierna så är mycket vunnet. Att dra en stig på norrsidan av ett berg är olämpligt. Södersidan är alltid torrare, och det torkar snabbare där. Det tar tid innan det torkar upp på norrsidan och eftersom det inte torkar upp kommer regnvatten och fukt att göra det änno blötare. Därför skall man undvika norrsidan så långt det går.

Som vi alla sett här är det framför allt lerhålen som stör. På dom torra partierna är det inte många som bryr sig.

Varför inte göra så att man delar på stigen vid blöta partier, med spång för vandrare och "någon" annan lösning för cyklister? När det blöta partiet sedan är slut så smälter stigarna ihop igen.

Krister, vad sägs om att du och jag går ut någon dag här framöver och tittar med både en vandrares och en cyklists perspektiv. Vi tar lite bilder och så diskuterar vi igenom vad som skulle kunna göras. Sedan rapporterar vi det här på Utsidan. Jag tror att det behövs initiativ för att få vandrare och cyklister att samverka.

Som jag skrivit många gånger förr så tror inte jag på segregering mellan vandrare och cyklister. Naturen behöver inte heller ytterligare stigar och sår, utan om man kan använda det som finns så anser jag i alla fall att det är bättre.

/Mattias
 
När jag skriver "MTB-led"...

...så är jag inte ute efter att förbjuda cyklar på "vanliga" leder eller stigar. Visst unnar jag cyklister att ta de natursköna lederna också, så länge de följer de mest självklara regler (precis som vandrare måste göra)

Nej det jag är ute efter är att ge de cyklister som vill köra hårt på en lagom utmanande bana en chans att bränna på utan att behöva kryssa mellan fotgängare.

För det som jag som vandrare kan irritera mig på är inte de MTB-åkare som söker tekniska utmaningar och naturupplevelser, utan de som kör konditionspass eller bara vill åka fort. (Och de irriteras säkert ilka mycket av mig som "står i vägen")
 
Nja

Mattias! Jag ville bara komentera så att det inte blir några missuppfattningar. Vill inte ta med allt du skrev det blir så långt då.
Även vandrare kan bli anklagade för att förstöra skogen, det finns alltid någon "svamp plockare" som tycker att man inte ska gå på leder utan strosa runt och att naturen ska vara helt oförstörd.
För två år sen tror jag det var så hade någon tröttnat på alla cross åkare och spänt en stålvire över deras spår killen som kom där först blev halshuggen innan han fattade något, enligt massmedia (tror det var i södra Sverige) det är bättre att föra en disskusion innan det går för långt. Som vi sett de senaste veckorna finns det många toknötter därute.

Men naturen är till för oss så att vi kan stressa av från vårt liv och se vad vi kommer ifrån. Vi behöver bevara den för framtida generationer.
Nya Zealand har ganska stor annan luftfuktighet som påverkar växters återväxt och andra växt arter än här så samma resultat skulle det inte bli i Sverige. Tror mer i så fall på Canada som har väl mer en skog lik våran, hade tyvärr inte läst det därifrån.

MTB förstör men så gör också vandrarna troligtvis lika mycket, men på senare tid har MTB åkningen ökat vilket innebär att fler använder lederna som utsätts för mer slitage.
Ang att jag skrev att jag inte hade fått svar var att någon påstod att ni säkert var villiga att hjälpa till, jag skulle ha skrivit fått svar ännu.

du säger att min inställning inte håller att jag åker dit det finns mtb banor.
Men så gör jag det var ingen uppmaning till andra att göra så jag ville bara tala om att jag tyckte slitaget var för stort på leden för att jag skulle kunna åka där med rent samvete så då åkte jag dit det fanns leder men detta leddee till att mina mtb är sålda.
Jag visste inte att man inte fick åka på el ljusspåren i rudan (det har jag gjort) dom används ju till skidåkning och jogging så varför inte mtb?

självklart ska man få åka på stigar i skogen men när slitaget blir för stort (oavsett vad det kommer ifrån) så måste man underhålla eller låta naturen vila och återhämta sig. eller hur?

Jo jag tror att jag hittade hela sträckan men det var ett år sedan och sen bor jag 5 min därifrån jag var där måånga gånger under en tid. tyckte inte den var såå rolig däremot.
En vespa i skogen som kört fast oj oj vad jag skulle ha garvat innan jag hade tagit bort tändstiftet och gått hem. Sådana roliga saker händer inte mig.
Fast jag höll på bli överkörd av en MTB på etapp 2 (tror jag) ingen ringklocka om han inte pratat i mobilen hade jag aldrig hunnit kasta mig undan.

Äntligen som förstår att samarbeta är det jag är ute efter. Och inte pajkastning. Nu har du också anledningarna till att jag vill hjälpa till på etapp 5 kan inte sitta med armarna i kors.
MVH KIM
 
Re: Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

Mattias
Detta var det bästa inlägget i hela denna låånga disskusion.
Självklart ett konstaterande av att människans (alla) slitage är större än naturens egna återhämtningsförmåga (säkert vårt fel det också med alla dessa utsläpp) och sen en vilja att hjälpa naturen utan en massa förbud.
Självklart så följer jag med skulle gärna varit med i helgen men jag gick Roslagsmarchen sen visste jag inte att ni var ute.
Men RING mig.
Kanske i helgen??? jag är ledig denna helg.
Tack Mattias
för min del så kan den här disskusionen sluta nu för hade jag fått en sån här respons på en gång ja det hade varit perfekt.
MVH
KIM



mlindstrom; sa:
kim1; sa:
FRÅGOR:
Är ni i SAMS beredda att gå in och hjälpa till med underhållet på de leder era medlemmar använder?
Sörmlandsledens underhåll sköts ju av frivilliga vandrare på sin fritid.
I och med att ni argumenterar så ivrigt att alla har rätt att nyttja vandringsleder så tycker jag att det inte är mer än rätt att ni sponsrar underhållet också.
Eller varför skapar ni inte egna cyckel leder för er åkning? Då får ni ju det underhåll ni vill ha.

MVH KIM

Ja, definitivt. Vi gör det redan idag. Jag och Paul har spenderat helgen med att dika ur ett dike, förlänga en bro och förbättra brofästet. Allt i syfte att rädda stigen så att både vandrare, hundägare och cykister skall kunna använda sig av den framöver.

Betänk även att cykling är tillåten på sörmlandsleden. Alltså är den lika mycket mtbled som den är vandringsled. Underhållet måste motsvara användandet, och SAMS kan hjälpa till på många sätt. Skötselplaner, omdragning och allmänt underhåll. Är det så att vi säkrar så att cyklister inte stöts bort så är jag (och förhoppningsvis) många med mig beredda att hjälpa till.

För det första så måste man planera först. I många fall så är det uppenbart att man inte tänkt när man dragit sörmlandsleden, utan enbart följt befintliga djurstigar och naturstigar. Hur smart är det till exempel att dra en vandringsled genom ett kärr som varje år svämmar över?

Om man först planerar så att leden (oavsett om det är vandring eller cykling) går där det relativt sett är torrt så har man begränsat skadeverkningarna redan där. Om man sedan dikar ur på ett snyggt sätt där det är blött och i värsta fall drar om leden så att man slipper dom blöta partierna så är mycket vunnet. Att dra en stig på norrsidan av ett berg är olämpligt. Södersidan är alltid torrare, och det torkar snabbare där. Det tar tid innan det torkar upp på norrsidan och eftersom det inte torkar upp kommer regnvatten och fukt att göra det änno blötare. Därför skall man undvika norrsidan så långt det går.

Som vi alla sett här är det framför allt lerhålen som stör. På dom torra partierna är det inte många som bryr sig.

Varför inte göra så att man delar på stigen vid blöta partier, med spång för vandrare och "någon" annan lösning för cyklister? När det blöta partiet sedan är slut så smälter stigarna ihop igen.

Krister, vad sägs om att du och jag går ut någon dag här framöver och tittar med både en vandrares och en cyklists perspektiv. Vi tar lite bilder och så diskuterar vi igenom vad som skulle kunna göras. Sedan rapporterar vi det här på Utsidan. Jag tror att det behövs initiativ för att få vandrare och cyklister att samverka.

Som jag skrivit många gånger förr så tror inte jag på segregering mellan vandrare och cyklister. Naturen behöver inte heller ytterligare stigar och sår, utan om man kan använda det som finns så anser jag i alla fall att det är bättre.

/Mattias
 
Re: Re: Finns alltid någon ursäkt

nermander; sa:
Det jag vill se är jämförelser av områden efter tävlingar.

Kolla då in mål o start området efter en större orientering. Det är inte vackert. Å andra sidan har naturen en fantastisk återhämtningsförmåga. Efter några veckor är det helt återställt.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

mlindstrom; sa:
Hur smart är det till exempel att dra en vandringsled genom ett kärr som varje år svämmar över?

Det är väl jättesmart? Eftersom man är ju ute efter naturupplevelsen, eller hur? Var det inte så? Annars är det väl inte särskilt smart alls att dra en led i skogen alls? Det är väl bättre att dra den längs en asfalterad väg?

Och sen är det väl en självklarhet att en led skall dras där det redan finns stigar? Eller ska vi göra åverkan på naturen bara för att minska åverkan på naturen?

Djur är ett naturligt inslag i naturen, människor är ett djur. Cyklar är inte djur.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

nermander; sa:
Djur är ett naturligt inslag i naturen, människor är ett djur. Cyklar är inte djur.

Akta dig, om man springer omkring naturligt (naken) i naturen så kan man nog åtalas för förargelseväckande beteende!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

KLAGER; sa:
Akta dig, om man springer omkring naturligt (naken) i naturen så kan man nog åtalas för förargelseväckande beteende!

Finns en snubbe på BackpackingLight som faktiskt brukar ge sig ut i skogen näck! :)

Men annars är det så jag helst känner mig när jag är ute i skogen, som ett av djuren där, som finns där på samma villkor som de andra djuren. Det skall finnas lika mycket spår av min framfärd som det finns av älgens framfärd.
 
Re: MTB-Tävling

nermander; sa:
[---] Det jag vill se är jämförelser av områden efter tävlingar. Jämför en uppförsbacke där en löpartävling gått med en backe där en MTB-tävling gått. Då kan vi börja få realistiska resultat.
En TÄVLANDE MTB-åkare/orienterare tar väl knappast någon hänsyn till eventuella skador på underlaget??? Och det vore väl orimligt att förvänta sig också... (Tänk er följande: Nej grabbar, kör inte ifrån mig uppför den här backen! Era hjul spinner så ni kör ojuste! Eller: Nej ni får inte springa på skrå och gena över den där hällen för ni riskerar att skava av vitmossan! Jag springer minsann runt bergknallen!) Jag är ingen expert men jag utgår från att alla seriösa MTB-/orienteringstävlingar bara hålls på mark som upplåtits för det aktuella ändamålet. (Tävlingsverksamhet ingår ju inte i allemansrätten.) Däremot kan man av utövare av motions och rekreation på cykel eller till fots, som den här tråden gäller, förvänta sig att hänsyn till naturen / underlaget visas.
# Magnus
 
Re: Re: MTB-Tävling

mgullo; sa:
En TÄVLANDE MTB-åkare/orienterare tar väl knappast någon hänsyn till eventuella skador på underlaget???

Nej, men varför skulle en tränande MTB-åkare göra det? Att underlaget förstörs är ju inte hans problem, det är ju "nån annan" som får fixa det.

De som visar hänsyn är, tyvärr, en minoritet. Glasspapper, tomburkar, PET-flaskor, fimpar etc ligger i drivor överallt i vårt samhälle. Tror du att nån som kastar tomburkar på marken istället för att gå 5 meter till en papperskorg verkligen bryr sig om att marken blir förstörd när han cyklar? Eller menar du ett såna personer inte cyklar MTB?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar