Vandringsled eller MTBled??

På Järvafältet där det både vandras och cyklas mycket så är det inga större problem med slitage (förutom att det går stigar överallt), inte i form av lerhål i alla fall. Det är noga reglerat vart hästarna får rida (på dessa leder blir det naturligtvis slitage) och motorcylarna håller sig huvudsakligen på motorkrossbanan. Men nu har man sagt att motorkrossbanan skall läggas ned, och förarna har på påpekat/hotat med att det kommer att köras i terrängen istället.
På andra vandringleder som tex Roslagsleden och Upplandsleden har jag inte haft några problem med MTB när jag har vandrat. På roslagsleden cyklas det mycket, men det utgör inget problem alls. Ser bara cyklisterna upp så att kollisioner undviks så går det utmärkt att samsas.
 
Roslagsleden

Vet inte när du gick Roslagsleden senast.
Men jag gick Roslagsmarchen i helgen och det var stora problem på många ställen gyttjehålen var på många ställen mycket stora men framförallt var dom väldigt många.
Detta var inte pga alla vandrare utan först och främst crossåkare men också pga MTB åkare.
Vissa spår var tydliga MTB spår och var ca:10cm djupa fyllda med vatten.

Jag har inget emot att alla samsas men det får absolut inte bli så som det på väldigt många ställen just nu. Gyttjehål som växer mer och mer på bredden pga att alla tvingas gå/åka runt.
självklart ska motorcrossåkarna ha egna banor att åka på, då kommer säkert slitagen minska.
Likaså kommer slitaget minska på vandringslederna om det fanns MTB leder.
Men dessa två grupper är inte lika organiserade i förbund som vandrarna.
Hade dom en stark förening bakom sig som kunnde driva krav på egna banor och leder så skulle det till slut bli så.
Dom skulle tillock med kunna underhålla sina egna banor och leder, det enda kommunerna skulle behöva ställa upp med är lite outnyttjad mark.
MVH
KIM
KLAGER; sa:
På Järvafältet där det både vandras och cyklas mycket så är det inga större problem med slitage (förutom att det går stigar överallt), inte i form av lerhål i alla fall. Det är noga reglerat vart hästarna får rida (på dessa leder blir det naturligtvis slitage) och motorcylarna håller sig huvudsakligen på motorkrossbanan. Men nu har man sagt att motorkrossbanan skall läggas ned, och förarna har på påpekat/hotat med att det kommer att köras i terrängen istället.
På andra vandringleder som tex Roslagsleden och Upplandsleden har jag inte haft några problem med MTB när jag har vandrat. På roslagsleden cyklas det mycket, men det utgör inget problem alls. Ser bara cyklisterna upp så att kollisioner undviks så går det utmärkt att samsas.
 
Re: Roslagsleden

kim1; sa:
Detta var inte pga alla vandrare utan först och främst crossåkare men också pga MTB åkare.

Tror du misstar dig. Crossåkarna vållar enorma skador. Hjulen spinner och river upp jord, rötter, sten, mossa, o s v. På en MTB spinner aldrig hjulen på det sättet. Människan är helt enkelt för svag. Istället stannar de. Visst gör MTB spår men de har inte mer ekologisk inverkan än fotspår. Många stigar skulle nog praktiskt taget försvinna, t ex Södra upplandleden från Pilso o norrut, om det inte vore för MTB.

För egen del hatar jag när crossåkarna hittat någon av våra favoritstigar. De lättaste MCna gör spår som lätt kan förväxlas med MTB om man inte är duktig på att skilja på spår. Gropar efter spinnande hjul och uppriven mark är säkra tecken på MC.


Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Intressant

Jag tycker det är mycket intressant, alla som förespråkar MTB åkning säger att det inte ger slitage i naturen och att det är crossåkarna som står bakom allt slitage.
MEN om nu 10 mtb åkare åker i samma spår blir det givetvis slitage, mer slitage än om 10 vandrare stiger i samma fotspår.

Jag försöker få igång en dialog hur vi kan samsas utan att naturen tar för mycket skada. Naturen kan inte säga till när det blivit för mycket, ibland kan det faktiskt bli för mycket för snabbt för att naturen ska kunna hinna återhämta sig, då gäller det för oss att vårda den låta den vila lite och återhämta sig så att inte skadorna består för evigt.

Men eftersom förespråkarna inte accepterar att dom gör någon skada utan i sin tur bara skyller på cross åkarna så finns ju det inget att disskutera verkar det som.
Tycker att detta är tråkigt.
MVH
KIM
 
Re: Slitage och skötsel

Jag har inte kastat ut ett enda förbud utan (jag säger det igen) försöker få igång en disskusion så att vi kan samsas i naturen.
När jag förra året körde mtb spåret i rudan så hittade jag lätt (men det var ju ett år sedan nu)
Finns det andra motordrivna fordon som klarar av att köra på etapp 5?
Håller med om att det är tråkigt att det spridit sig längre in på leden vi måste hjälpas åt att mindska slitaget så att inte hela etappen måste spångas tillslut eller hur?
Men hör gärna av dig med lösningar hur man tillsammans kan lösa det du säger inte är ett problem.
(Du har mitt telnummer)
Iof måste man ju se det ökade slitaget som ett problem innan man kan vilja lösa det.
Men om någon om än så en enda person tycker det är ett problem är det då inte ett problem?
Jag tror och hoppas att både vandrare och MTB åkare kan samsas i naturen tillockmed på samma ställe bara vi hjälps år eller?
Jag tror inte någon vill kasta ut mtb åkarna från naturen.
MVH
KIM
mlindstrom; sa:
Antar att du vandrar på 5:ans etapp eftersom du nämner Rudan.

Vad gäller MTB spåret så är det så dåligt uppmärkt att det inte går att hitta runt, inte ens om man vill och försöker.

På etapp 5 har vi haft stora problem med MX och andra motordrivna fördon som kört sönder leden totalt. Tyvärr så sprider sig detta längre och längre in på leden.

Klager har klockrent rätt i det han säger. Dessutom så finns det inte en mtb cyklist som ger sig ut på sidan av stigen för att dra upp ett nytt spår. Det är ganska enkelt för det går helt enkelt inte att cykla där. Med en MX eller annat motordrivet fordon är det så enkelt och i många fall roligare att köra där än på den befintliga stigen.

På vissa ställen längre in i skogen ser det trist ut, där leden går över lite blötare mark. För att skona marken har man spångat, och då har man lagt ut två brädor, med ganska stort mellanrum, som ligger upppallade en bra bit ovanför marken.
Höjden över marken gör att få kan cykla upp på spången från första början. När brädorna dessutom ligger med så perfekt mellanrum att framhjulet kan fastna däremellan är det så stor risk för person och materialskador att de flesta inte vill cykla på spångarna. Att folk då cyklar på sidan av spången har jag full förståelse för.

Om de som bygger spång istället funderade på vilka som kommer nyttja spåret, och hur det kommer nyttjas så skulle man bygga något som fungerar för alla användargrupper. Då skulle cyklisterna inte cykla på sidan om spången och vandrarna skulle inte störa sig på lerhålen vid sidan av spången.

Fast varför inte angripa det riktiga "problemet" i ställt för att kasta ur sig förbud och segregation. "Problemet" (som egentligen inte är ett problem) är att fler nyttjar stigarna. Om fler nyttjar stigarna (oavsett vilken form man tar sig fram på) så måste underhållet öka. Det är kanska enkelt... Mer nyttjande => mer slitage => mer underhåll.

För det är ju egentligen där problemet ligger. Fler och fler nyttjar stigarna, men det sker i de flesta fall inget underhåll.

/Mattias
 
Re: Intressant

kim1; sa:
MEN om nu 10 mtb åkare åker i samma spår blir det givetvis slitage, mer slitage än om 10 vandrare stiger i samma fotspår.

Nej, det är det det inte blir. Slitaget är ungefär likvärdigt. Vandrarna trampar sannolikt ner ett bredare område. Om man förbjöd plattfötter men tillät MTB skulle stigen smalna och mer natur vara orörd.

Per
 
Re: Re: Slitage och skötsel

kim1; sa:
Jag har inte kastat ut ett enda förbud utan (jag säger det igen) försöker få igång en disskusion så att vi kan samsas i naturen.
När jag förra året körde mtb spåret i rudan så hittade jag lätt (men det var ju ett år sedan nu)
Finns det andra motordrivna fordon som klarar av att köra på etapp 5?
Håller med om att det är tråkigt att det spridit sig längre in på leden vi måste hjälpas åt att mindska slitaget så att inte hela etappen måste spångas tillslut eller hur?
Men hör gärna av dig med lösningar hur man tillsammans kan lösa det du säger inte är ett problem.
(Du har mitt telnummer)
Iof måste man ju se det ökade slitaget som ett problem innan man kan vilja lösa det.
Men om någon om än så en enda person tycker det är ett problem är det då inte ett problem?
Jag tror och hoppas att både vandrare och MTB åkare kan samsas i naturen tillockmed på samma ställe bara vi hjälps år eller?
Jag tror inte någon vill kasta ut mtb åkarna från naturen.
MVH
KIM

Om det nu är så att du inte kan acceptera att det gjorts utredningar om MTB slitage kanske det är dags att man föreslår att Naturvårdsverket gör en utredning om MTBs inverkan på vandringsstigar. Förmodligen kommer de komma fram till samma sak som utredningarna på Nya Zeeland. Men av någon anledning så accepteras dessa utredningar inte av många vandrare utan de fortsätter att hävda att MTB förstör stigar. Om Naturvårdsverket har utrett det torde även de inbitna MTB-hatarna lyssna.

Att anlägga speciella MTB-leder känns fel i natursynpunkt. Vandrarna har ju under tusentals år gått fram stigar. Skall vi genomkorsa naturen med ännu mer stigar? Eller är det så att en del av de mindre attraktiva vandringsstigarna kan tas över av MTB? De officiella vandringslederna finns ju därför att det är vacker och intressant natur. MTB-cyklister är lika intresserade av fin natur som vandrare. Det enda jag kan tänka mig är att vandringsstigar anpassas för MTB och tydlig information för hur man cyklar i känslig terräng (gå på riktigt blöta/leriga ställen, undvik att spinna loss och låsa bromsar). Jag tror visst att MTB-åkare är intresserade av att hjälpa till med stigunderhåll, men vi är inte så organiserade och vana vid detta som vandrarna. MTB är trots allt en ny företeelse. Vad sägs om att bjuda in representanter från MTB-håll och samarbeta istället för att skälla ut var och varannan MTB-åkare ni träffar i skogen.

Jag har aldrig varit i närheten av Sörmlandsleden. Dock har jag cyklat på Tavelsjöleden, men den har inte speciellt många vandrare eller cyklister. Min erfarenhet är dock att MTB har svårare att ta sig fram på vandringsleder och att långa sträckor blev det till att leda och t.o.m. bära cykeln. Kanske det är ett tips, att inte göra stigarna så lätttillgängliga så vill vi inte cykla där.

/Jonas U
 
ipg289h m.fl. Jag tror ni gravt underskattar ett växande problem. Problemet med MTB härrör inte från skötsamma aktsamma människor som t.ex. tidigare sysslat mycket med vandring, varit ute mycket i naturen och som har en stark känsla för naturen.

Problemet uppstår när allt fler nya människor som inte i första hand är ute efter naturupplevelsen upptäcker att det är hur kul som helst med MTB. Det är tekniken, den renodlade MTB-körningen i sig som blir många nya användares primära intresse. Bland dessa nya MTB-åkare finns rimligen även en växande skara som utan information inte ens reflekterar över att åka på sådant sätt att slitaget i naturen minimeras.

I USA, som ofta ligger 5-10 år före Sverige på nya "flugor", har just denna nya användargrupp, som inte i första hand söker naturupplevelsen utan den renodlade MTB-upplevelsen i sig, blivit ett allt större problem. Lite om detta finns att läsa på:

http://portfolio.coe.uni.edu/mulligan/MTB.html

Min tro är att om inte SAMS och andra organisationer för MTB i Sverige kan styra majoriteten av den växande skaran MTB-åkare bort från vandringsleder till MTB-leder, så kommer det ökade totala slitaget på vandringsleder att till slut bli så stort att det leder till ett tråkigt förbud mot MTB på andra ställen än renodlade MTB-leder. Jag tror alltså att de som idag vurmar för helt fri MTB-åkning, och som en mantra upprepar (sant eller falskt) att "MTB sliter inte mer än vandring", gör sig själva och andra MTB-intresserade en björntjänst på lång sikt.

Jag kan ju ha fel, men jag tvivlar på att ni som är seriösa MTB-åkare med en genuin känsla för naturen kommer att kunna uppfostra den snabbt växande nya skaran av MTB-åkare till att dela era värderingar om aktsamhet ute i naturen. MTB-intresset växer snabbt. Och det är inte osannolikt att en växande skara MTB-åkare över huvud taget inte hade satt sin fot på en vandringsled om det inte var för att köra MTB. Ta Stockholm med 1,5 miljoner invånare. Antag att vi bara sett början av MTB-intresset skjuta fart. Om det inte skapas MTB-leder runt Stockholm, som är roliga att köra; vart ska alla nya MTB-åkare då vända sig? Svar: till de befintliga stigarna och vandringslederna. Antag att intresset för MTB tar fart och ökar lika snabbt som i USA utan att det tillförs MTB-leder; vilket skick kommer då Sörmlandsleden, Roslagsleden osv. att vara i om säg 10 år? De som i framtiden vill kunna ta MTB:n och sticka ut på en stig, vilken som helst, gör nog klokast i att se till så majoriteten av MTB-åkare större delen av tiden väljer MTB-leder.

Hur MTB-organisationer och seriösa privatpersoner agerar idag kommer att påverka friheten för MTB i framtiden. Att ständigt upprepa "MTB sliter inte mer än vandring" blir på sikt kontraproduktivt. Sätt igång och lobba för MTB-leder och försök knyt nya MTB-intresserade till er, undervisa och utbilda nya MTB-användare så även de som utan MTB inte hade vistats mycket i naturen får en känsla för naturen och inte fixerar sig vid själva MTB-körningen. Ordna kurser i MTB-körning OCH dess användning i känslig natur, förslagsvis i anslutning till tävlingar som lockbete.

Kort sagt; gör något mer produktivt för MTB-sporten än att försök övertyga vandrare att "MTB sliter inte mer än vandring". Det kommer inte att hjälpa saken ett dugg. Det finns ett problem och problemet kommer att växa, kanske explodera. När nya "flugor" slår igenom brukar det bli en nära nog exponentiell ökning under ett skede. Antag att antalet MTB-åkare relativt idag fördubblas, eller femfaldigas; hur blir då det totala slitaget på stigar och leder? Kommer det då att hjälpa att säga att ”MTB sliter inte mer än vandring”? Om ni inte lyckas tror jag MTB-utvecklingen kommer att likna skoter utvecklingen(inga jämförelser i övrigt). Antalet användare och medföljande störning kommer att öka tills den når en mättnadspunkt och då regleras det hela. Och reglering vill de flesta av oss inte se.
 
Re: Re: Re: Slitage och skötsel

utter; sa:
Om det nu är så att du inte kan acceptera att det gjorts utredningar om MTB slitage kanske det är dags att man föreslår att Naturvårdsverket gör en utredning om MTBs inverkan på vandringsstigar. Förmodligen kommer de komma fram till samma sak som utredningarna på Nya Zeeland. Men av någon anledning så accepteras dessa utredningar inte av många vandrare utan de fortsätter att hävda att MTB förstör stigar. Om Naturvårdsverket har utrett det torde även de inbitna MTB-hatarna lyssna.

Att anlägga speciella MTB-leder känns fel i natursynpunkt. Vandrarna har ju under tusentals år gått fram stigar. Skall vi genomkorsa naturen med ännu mer stigar? Eller är det så att en del av de mindre attraktiva vandringsstigarna kan tas över av MTB? De officiella vandringslederna finns ju därför att det är vacker och intressant natur. MTB-cyklister är lika intresserade av fin natur som vandrare. Det enda jag kan tänka mig är att vandringsstigar anpassas för MTB och tydlig information för hur man cyklar i känslig terräng (gå på riktigt blöta/leriga ställen, undvik att spinna loss och låsa bromsar). Jag tror visst att MTB-åkare är intresserade av att hjälpa till med stigunderhåll, men vi är inte så organiserade och vana vid detta som vandrarna. MTB är trots allt en ny företeelse. Vad sägs om att bjuda in representanter från MTB-håll och samarbeta istället för att skälla ut var och varannan MTB-åkare ni träffar i skogen.

Jag har aldrig varit i närheten av Sörmlandsleden. Dock har jag cyklat på Tavelsjöleden, men den har inte speciellt många vandrare eller cyklister. Min erfarenhet är dock att MTB har svårare att ta sig fram på vandringsleder och att långa sträckor blev det till att leda och t.o.m. bära cykeln. Kanske det är ett tips, att inte göra stigarna så lätttillgängliga så vill vi inte cykla där.

/Jonas U
Självklart kan jag acceptera undersökningar som gjorts men att jämmföra studier som gjorts på andra sidan jorden med ett helt annat klimat och helt andra förutsättningar det ger inte ett rättvist resultat tror jag.
Jag skulle vilja ha en oberoende flerårig analys av mtb på vandringleder.
Sen skulle kanske naturvårdverket ge tips till dom som underhåller lederna hur man bäst reparerar de skador som finns på lederna oavsett vad dom kommer ifrån.
Jag vill bara påpeka att jag hatar inte mtb åkarna (åkte själv för ett år sedan).
Själv tycker jag att en mtb led skulle vara mycket bra alternativ kanske skulle det få mitt mtb intresse vakna igen.
Kanske är mtb åkarna intresserade att hjälpa till med underhåll men mina frågor till SAMS fick inga svar.
Tillsammans kan vi nog fixa det hela om bara alla är villiga att se till att inte skadorna blir oläkta för all framtid.
Jag tror en dels negativitet mot MTB på vandringsleder beror just på att vandringsfolket underhåller lederna efter sitt slitaget när fler sporter använder samma led så ökar naturligtvis slitaget pga fler användare och då tar underhållet för stor tid. Hoppas att vi kan få lite hjälp av hjulfolket också.
MVH
KIM
 
Blundar inte

Jag och många mer med mig blundar inte för problemet. Det är bara det att när man gång på gång (ute i skogen i riktiga livet, inte på forum) blir anklagad för att förstöra skogen och det klart och tydligt är motordrivna fordon som gjort det så tröttnar man.

Jag har upprepade gånger frågat efter forskning som stödjer anti-mtb "folkets" åsikter med att mtb förstör. Inte en enda gång har jag fått svar, referenser eller utdrag. Däremotr finns det forskning utförd i flera olika områden, till exempel i Canada vars skogar påminner en hel del om våra och på Nya Zealand vars ekosystem påminner om vårt.
Trots det upprepar många vandrare:
1. Vi var här först, alltså har vi rätt att bestämma
2. MTB förstör

Punkt 2 kan vi med vetenskapligt genomförd forskning visa att den inte stämmer. Alltså är det punkt 1 som finns kvar och bemöta. Vad säger man? Jag orkar inte ens bemöta det argumenatt längre.

--------------------------------------------------------------------------------
mlindstrom (Mattias Lindström) skrev:
Om de som bygger spång istället funderade på vilka som kommer nyttja spåret, och hur det kommer nyttjas så skulle man bygga något som fungerar för alla användargrupper. Då skulle cyklisterna inte cykla på sidan om spången och vandrarna skulle inte störa sig på lerhålen vid sidan av spången.

--------------------------------------------------------------------------------

GustavOh (Gustav Öhman) skrev:"Jo, det är ju en bra ide i teorin, men hur tänker du dig i praktiken?
De typiska spängerna på vandringsleder passar dåligt till annat än vandring, just därför att det är vandrare de är byggda för. Skulle du spånga för cyklister skulle du antingen får bygga en mer "gedigen" version av dagen spänger (vilket skulle kosta bra mycket mer pengar, och göra cyklingen nästan lika ointressant som på en asfaltsväg) eller bygga kavelbroar, vilka tar mer plats och är obekväma att gå på."

Nej, det är enklare än så. Två plankor bredvid varandra med en centimeters mellanrum duger bra. Kostar inte mer än en "normal vandringsspång" i tid och material. Det är ingen som vill bygga breda "öresundsbroar" i skogen. Bygger man spången så att det går att komma upp på den och utan för brett mellanrum mellan plankorna så passar spången både cyklister och vandrare. Enkelt och inte dyrare än i vanliga fall.

Kim: Jag är inte säker på att jag tycker om din attityd. Jag kanske missuppfattar det men så här har du skrivit. Notera tidpunkten:

kim1 (krister kollberg) skrev 2003-06-02 12:26:
FRÅGOR:
Är ni i SAMS beredda att gå in och hjälpa till med underhållet på de leder era medlemmar använder?

kim1 (krister kollberg) skrev 2003-06-03 02:57
Kanske är mtb åkarna intresserade att hjälpa till med underhåll men mina frågor till SAMS fick inga svar.

Att hävda att vi på SAMS inte svarar är fel, och att ge oss ungefär 14 timmar att svara innan du häver ur dig något om att vi inte svarar är bara dumt. Jag tänker för övrigt svara på den frågan i ett separat inlägg.

Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:
Min tro är att om inte SAMS och andra organisationer för MTB i Sverige kan styra majoriteten av den växande skaran MTB-åkare bort från vandringsleder till MTB-leder, så kommer det ökade totala slitaget på vandringsleder att till slut bli så stort att det leder till ett tråkigt förbud mot MTB på andra ställen än renodlade MTB-leder. Jag tror alltså att de som idag vurmar för helt fri MTB-åkning, och som en mantra upprepar (sant eller falskt) att "MTB sliter inte mer än vandring", gör sig själva och andra MTB-intresserade en björntjänst på lång sikt.

En bra synpunkt. Tyvärr så är det så att de flesta som cyklar utan omdöme, låser bromsar, beter sig illa etc är väldigt svåra att komma åt. Dom vill inte vara med i klubbar, dom vill inte hålla sig till regler och gillar friheten (jag generaliserar ganska tungt nu). Däremot så är dessa en minoritet jämfört med alla som cyklar i skogen.

Här är lite som Kim skrivit som jag ville bemöta/kommentera. Det är inte skrivet i ett inlägg av Kim utan jag har klippt det från flera olika:
"När jag åker MTB i skogen håller jag mig till befintliga MTB leder som finns för ändamålet, finns det inga så får jag ta mig dit det finns sådana."

Intressant inställning, men det håller inte. Titta på Rudan till exempel. Där finns det ett mtb spår som är 10 km långt. Dessutom finns det ett stort nätverk med anlagda banor som är frekvent nyttjade på vintern! Dom anlades för skidåkning. Varför skall dessa inte kunna få nyttjas till mtb åkning på sommaren?

Och varför skall man inte få cykla på stigar i skogen?

"När jag förra året körde mtb spåret i rudan så hittade jag lätt (men det var ju ett år sedan nu)
Finns det andra motordrivna fordon som klarar av att köra på etapp 5?"

Jag är imponerad av din förmåga att hitta bland nerrivna markeringar, feldragningar och välta träd. Bortse från ironin, jag tror inte att du körde hela sträckan. Den är 10 km lång. Det tog oss (som är vana att leta stig och reka i skogen) tre försök innan vi hittade runt. Och då menar jag hela 10 km sträckan.

"Finns det andra motordrivna fordon som klarar av att köra på etapp 5?"

Jag skrev MX, men orkade inte fylla på med mopeder, crossmopeder, vespor och liknande. Ledsen för det. Skall inte korta ner i fortsättningen. För att par dagar sedan träffade jag på en kille med en vespa (några få cm markfrigång) mitt ute i skogen på en stökig naturstig. Killen hade kört fast (gissa varför) och ville ha hjälp att komma loss.

"Iof måste man ju se det ökade slitaget som ett problem innan man kan vilja lösa det."

Definitivt. Vi ser det som ett stort problem. Tyvärr väljer många att sitta med armarna i kors och skylla på andra och hävda att vi minsann var här först. Det är med samarbete man kan lösa problemen, inte genom att kasta paj.

"Jag tror och hoppas att både vandrare och MTB åkare kan samsas i naturen tillockmed på samma ställe bara vi hjälps år eller?"

Jag hoppas innerligt att förståelsen för de olika grupperna kan öka så att vi slipper segregation och vattentäta skott. Att ha separata vandrings och mtb leder tror jag i grund och botten är en dålig lösning. Så fort en cyklist kommer in på vandringsleden och så fort en vandrare kommer in på mtb leden så kommer slitningarna mellan grupperna att öka. Visst, man kan på svenskt sätt förbjuda, men hur skall det efterlevas? Det är idag förbjudet att köra MX (och liknande) i skogen men efterlevs det? Inte mycket. Varje dag så har vi moppar som kör i Hanveden och Rudan. Polisen tycker att man skall ta registreringsnumret, om det går. Lycka till på en moppe. Om det skulle gå så illa att det blev ett förbud, hur skulle det kontrolleras? Polisen har ju inte resurser idag att stoppa mopeder och motordrivna fordon som kör i skogen.

/Mattias
 
Aardwolf; sa:
Det finns andra inlägg om vandring vice MTB. MTB förstör inte mer än vad vandring gör. Fan detta börjar att bli värre än påhoppen på rökarna.

öööhh... det e klart att rökare skall hoppas på så länge dom inte fattar att ickerökarna inte vill dela deras rök.. korkat!
 
Finns alltid någon ursäkt

utter; sa:
Att anlägga speciella MTB-leder känns fel i natursynpunkt. ... MTB-cyklister är lika intresserade av fin natur som vandrare. Det enda jag kan tänka mig är att vandringsstigar anpassas för MTB och tydlig information för hur man cyklar i känslig terräng

Instämmer, helt.

kim1; sa:
Självklart kan jag acceptera undersökningar som gjorts men att jämmföra studier som gjorts på andra sidan jorden med ett helt annat klimat och helt andra förutsättningar det ger inte ett rättvist resultat tror jag.

Lustigt, att det alltid ska finnas någon ursäkt att inte acceptera forskningsresultat, att det alltid finns någon bortförklaring, att man kan bortse från att "andra sidan jorden" faktiskt innebär ett klimat som inte skiljer sig särskilt mycket från Europas. Undrar hur MTB-hatarna bortförklarar denna studie http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm
Är gravitationen mindre i fjällen? Har cyklisterna lyfts av någon ande? Eller?

Och hur förklarar man bort denna http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html
http://cbc.ca/cgi-bin/view?/news/2001/08/17/bikehike010817
Den måste ju vara särskilt hotande eftersom den gjorts i Kanada. Kan det vara att att kovariationen med MTB, karibouer och igloos, saknas på Sörmlandsleden?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar