Vandringsled eller MTBled??

Jag går på Sörmlandleden minst en gång i veckan.
Där finns det Mtb åkare tyvärr så många att leden på väldigt många ställen har blivit till djupa lerhål, som aldrig torkar ut utan förfärras år efter år.
Pga detta så spångas leden mer och mer, men när man är ute och vandrar så vill jag inte gå på spång hela tiden.
Sörmlandsleden är en Vandringsled inte en cyckel led och är ledad efter en vandrare vilket innebär att den går ibland på mjukare markpartier som lätt förstörs av MTB åkande.
Varför förstör dessa mer är vandrarna? Jo tyngden koncentreras på en mycket liten yta spåren gör att vattnet rinner snabbare och samlas lättare i större pölar.
HUR ska man då undvika detta????
Vid Rudan i Haninge finns en MTB slinga att cyckla på men få MTBare gör inte detta utan förstör Sörmlandleden istället.
Vandrarna har tusetals frivilliga som underhåller leder i hela Sverige på sin fritid, KAN inte cyckelförbundet skapa egna MTB leder som underhålls på lika sätt av MTBfantaster???
Det finns säkert massor av folk som är beredde att hjälpa till att bygga upp ett nät av MTB leder i Sverige.
MVH
Krister
 
Det finns andra inlägg om vandring vice MTB. MTB förstör inte mer än vad vandring gör. Fan detta börjar att bli värre än påhoppen på rökarna.
 
Sanningen är smärtsam ibland.

Det är inget påhopp alls utan jag försöker hitta ett sätt så att alla kan samsas i naturen.
Jag ljuger inte när jag säger att Sörmlandsleden har blivit förstörd av MTB åkande gå och kolla själv om du inte tror mig.
Jo det är MTB åkare. Hur jag vet det? Jo nästan varje gång jag är ute på "mina etapper" så blir jag omkörd av minst en MTB åkare.
På vissa ställen är det så illa att inte ens MTB åkarna kommer fram.
Om man vill kan man lösa detta precis som jag föreslog, men är man tjurig så kan man ju kalla alla lösningar på ett problemen som påhopp och sitta där med armarna i kors och inte göra någotting, sen kommer många vandringsleder kräva vadarstövlar för att ta sig fram på.
Tack för ordet
KIM
Aardwolf; sa:
Det finns andra inlägg om vandring vice MTB. MTB förstör inte mer än vad vandring gör. Fan detta börjar att bli värre än påhoppen på rökarna.
 
Aardwolf; sa:
Det finns andra inlägg om vandring vice MTB. MTB förstör inte mer än vad vandring gör. Fan detta börjar att bli värre än påhoppen på rökarna.

håller med tillfullo,jag ställde en fråga om man fick köra MTB på kungsleden och utav detta så har det blivit en ren figth om ämnet...
det finns ingen lag som säger att du inte får köra MTB på stigar däremot MOTORdrivna fordon får ej framföras där...ifall man nu vill ifråga sätta MTB på stigar så skulle man kanske förbjuda allvandring i fjällen...
JAg tycker det är så löjligt att änns behöva diskutera om det...MVH Jocke
 
Lösningar eller inte???

Jag försökte bara få fram en lösning inte en fight.
Jag tyckte inte att det jag skrev här hade med din fråga om Kungsleden att göra, så därför skrev jag det igen i ett nytt forum.
Nej det finns ingen lag om att man inte får köra MTB på en vandringsled MEN att visa hänsyn kan man väl göra även som MTB åkare eller?
När det är helt uppenbart att MTB åkning (på Sörmlandleden tex) förstör så kan ju MTB åkarna sluta åka där, men istället åker dom där tills det blivit ett gyttjehål sen åker dom ett par meter bort till det blir ett gyttjehål där också osv.
Men vill man inte ha någon lösning så blir det ju bara värre och värre tills ingen kan utnyttja naturen tillslut.
Sen kan man ju se själv vilket som är bäst, man kan ju lösa problemen innan dom blir för stora och olösliga.
MVH
KIM

adsl; sa:
Aardwolf; sa:
Det finns andra inlägg om vandring vice MTB. MTB förstör inte mer än vad vandring gör. Fan detta börjar att bli värre än påhoppen på rökarna.

håller med tillfullo,jag ställde en fråga om man fick köra MTB på kungsleden och utav detta så har det blivit en ren figth om ämnet...
det finns ingen lag som säger att du inte får köra MTB på stigar däremot MOTORdrivna fordon får ej framföras där...ifall man nu vill ifråga sätta MTB på stigar så skulle man kanske förbjuda allvandring i fjällen...
JAg tycker det är så löjligt att änns behöva diskutera om det...MVH Jocke
 
Jag har också noterat att delar av sörmlandsleden är mycket sliten, men det slitage jag har sett har kommit från motorkrossåkning. Visst kan MTB göra spår om det är bött, men några gyttjehål brukar det inte bli eftersom inte ens MTB-åkarna tar sig fram om det blir det. Så när jag vandrar på sörmlandsleden har jag inte haft några problem med MTB.
 
Slitage och skötsel

Antar att du vandrar på 5:ans etapp eftersom du nämner Rudan.

Vad gäller MTB spåret så är det så dåligt uppmärkt att det inte går att hitta runt, inte ens om man vill och försöker.

På etapp 5 har vi haft stora problem med MX och andra motordrivna fördon som kört sönder leden totalt. Tyvärr så sprider sig detta längre och längre in på leden.

Klager har klockrent rätt i det han säger. Dessutom så finns det inte en mtb cyklist som ger sig ut på sidan av stigen för att dra upp ett nytt spår. Det är ganska enkelt för det går helt enkelt inte att cykla där. Med en MX eller annat motordrivet fordon är det så enkelt och i många fall roligare att köra där än på den befintliga stigen.

På vissa ställen längre in i skogen ser det trist ut, där leden går över lite blötare mark. För att skona marken har man spångat, och då har man lagt ut två brädor, med ganska stort mellanrum, som ligger upppallade en bra bit ovanför marken.
Höjden över marken gör att få kan cykla upp på spången från första början. När brädorna dessutom ligger med så perfekt mellanrum att framhjulet kan fastna däremellan är det så stor risk för person och materialskador att de flesta inte vill cykla på spångarna. Att folk då cyklar på sidan av spången har jag full förståelse för.

Om de som bygger spång istället funderade på vilka som kommer nyttja spåret, och hur det kommer nyttjas så skulle man bygga något som fungerar för alla användargrupper. Då skulle cyklisterna inte cykla på sidan om spången och vandrarna skulle inte störa sig på lerhålen vid sidan av spången.

Fast varför inte angripa det riktiga "problemet" i ställt för att kasta ur sig förbud och segregation. "Problemet" (som egentligen inte är ett problem) är att fler nyttjar stigarna. Om fler nyttjar stigarna (oavsett vilken form man tar sig fram på) så måste underhållet öka. Det är kanska enkelt... Mer nyttjande => mer slitage => mer underhåll.

För det är ju egentligen där problemet ligger. Fler och fler nyttjar stigarna, men det sker i de flesta fall inget underhåll.

/Mattias
 
Re: Slitage och skötsel

mlindstrom; sa:
Om de som bygger spång istället funderade på vilka som kommer nyttja spåret, och hur det kommer nyttjas så skulle man bygga något som fungerar för alla användargrupper. Då skulle cyklisterna inte cykla på sidan om spången och vandrarna skulle inte störa sig på lerhålen vid sidan av spången.
Jo, det är ju en bra ide i teorin, men hur tänker du dig i praktiken?
De typiska spängerna på vandringsleder passar dåligt till annat än vandring, just därför att det är vandrare de är byggda för. Skulle du spånga för cyklister skulle du antingen får bygga en mer "gedigen" version av dagen spänger (vilket skulle kosta bra mycket mer pengar, och göra cyklingen nästan lika ointressant som på en asfaltsväg) eller bygga kavelbroar, vilka tar mer plats och är obekväma att gå på.
För det är ju egentligen där problemet ligger. Fler och fler nyttjar stigarna, men det sker i de flesta fall inget underhåll.

/Mattias

Nja, det är också ett verkligt problem att leder som planerats för vandring används av cyklar.
Utan att gå in på vad som sliter *mest* kan vi nog enas om att cyklister och vandrare sliter *olika* och kräver *olika* underhåll.
För cyklisterna är det kanske viktigast att själva stigen underhålls och erosionsskyddas (vad Per än säger, så är det gott om cyklister i skogarna som låser bromsarna i varje nedförslöpa och slirar på bakhjulet när det blir trögt), och att det finns en alternativ väg runt icke cykelbara partier.

För vandraren är det viktigare att det finns ved vid rastplatsen som cyklisten bara forsar förbi, eller skyltar vid intressanta platser.

Förmodligen vore mycket löst om det fanns fler leder som verkligen var avsedda för MTB, som har mer gemensamt med motionsspår än vandringsleder.
 
Medhåll.

Kan bara hålla med GustavOh
MTB leder och vandringsleder behöver olika underhåll.
Vandringsleder leds ofta i närheten av sjöar och sevärdheter och även på mjukare underlag än vad MTB åkning skulle föredra.
Är lösningen mer underhåll?
Jag vet inte men allt underhåll görs ju frivilligt av människor som vill bevara lederna i Sverige i bra skick, blir det för mycket underhåll så kanske blir det svårt att få frivilliga gratisarbetare.
Sen kan det vara svårt att underhålla naturen man kan försöka leda bort vattensamlingar men tillsist så blir det naturen själv som får läka såren.
Spången underhålls regelbundet och är i mycket bra skick på dom leder jag brukar vandra på i alla fall.
Sen tror jag inte att många stör sig på lerhålen vid sidan av spången utan på lerhålen mitt i leden där det inte finns någon spång. Sen kan man ju spånga mer och mer pga alla dessa lerhål men då år det inte så intressant att vandra om man tvingas gå på spång större delen av leden.
Man måste kunna samsas i naturen men MTB åkningen har ökat betydligt de senaste åren och nu börjar ju slitaget efter detta ge resultat.
MVH KIM
 
Re: Re: Slitage och skötsel

Jag tycker det är mycket synd att det hela tiden argumenteras om vem det är som får använda den svenska naturen eller inte.

Det sades:
"De typiska spängerna på vandringsleder passar dåligt till annat än vandring, just därför att det är vandrare de är byggda för."

- Det är fel att man har byggt spänger som bara en vandrare får nyttja, anledningen det är glest mellan plankorna är oftast materialbesparing.

"Skulle du spånga för cyklister skulle du antingen får bygga en mer "gedigen" version av dagen spänger (vilket skulle kosta bra mycket mer pengar, och göra cyklingen nästan lika ointressant som på en asfaltsväg) eller bygga kavelbroar, vilka tar mer plats och är obekväma att gå på."

-En vanlig späng med 3-4 tätt satta plankor är tillräkligt starkt för cyklig. Det kostar inte mer än andra spänger.

"Utan att gå in på vad som sliter *mest* kan vi nog enas om att cyklister och vandrare sliter *olika* och kräver *olika* underhåll.
För cyklisterna är det kanske viktigast att stigen underhålls och erosionsskyddas...........För vandraren är det viktigare att det finns ved vid rastplatsen som cyklisten bara forsar förbi, eller skyltar vid intressanta platser."

-Cykling och vandring sliter lika mycket men olika. En vandrare sliter på bredden och skapar nya stigar, genvägar osv. En cyklist sliter smallt och på djupet och håller sig på stigen.
Det är sant att cyklisten är intresserad av ett gott underhåll av stig och bana, men det borde beröra vandraren lika mycket. Det är så lätt att kasta paj på andra men ser inte till sina egna problem.

I stället för en massa bråk så bör vi samarbeta för en frisk natur som vi alla kan njuta av.

Det finns väl beprövade verktyg och insatser som vet hur man förhindrar erosion av olika utövare samt att ett effektivt underhåll.

Paul Engman
SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
 
Re: Re: Re: Slitage och skötsel

Jag tror att du missuppfattar mig, Paul.
Jag försöker inte hävda någons större "rätt". Bara diskutera varför det blir problem.

SAMS; sa:
- Det är fel att man har byggt spänger som bara en vandrare får nyttja, anledningen det är glest mellan plankorna är oftast materialbesparing.
Jag hävdade inte att bara vandrare får använda dom. Bara att de är gjorda med vandrare i tankarna. Att det är glest mellan plankorna stör inte en vandrare, alltså sparar man material där.

-En vanlig späng med 3-4 tätt satta plankor är tillräkligt starkt för cyklig. Det kostar inte mer än andra spänger.
Nog kostar det mer med fyra plankor än med två? Åtminstone i tid räknat. Dessutom måste du göra cykelanpassade lösningar där spången börjar eller svänger. (om det skall vara till MTB och inte cykeltrial, alltså)
Visst, det är varken svårt eller dyrt att göra cykelbara spänger, men svårare och dyrare än om de bara är anpassade till vandrare.

-Cykling och vandring sliter lika mycket men olika. En vandrare sliter på bredden och skapar nya stigar, genvägar osv. En cyklist sliter smallt och på djupet och håller sig på stigen.
Jo, det har diskuterats till leda förut. Jag ifrågasätter inte detta.

Det är sant att cyklisten är intresserad av ett gott underhåll av stig och bana, men det borde beröra vandraren lika mycket. Det är så lätt att kasta paj på andra men ser inte till sina egna problem.
Ja visst är både cyklist och vandrare intresserade av underhåll, men inte *samma* underhåll.
För vandrarna är det kanske bäst att bygga en trappa för att skydda en mossklädd klipphäll och köra ut ved till rastplatsen, så grenarna får ligga kvar.
För cyklisterna är det kanske bäst att dränera gyttjehålet på stigen med lite grus och röja undan sly som står tätare än dina barends.

I stället för en massa bråk så bör vi samarbeta för en frisk natur som vi alla kan njuta av.
Absolut. Men vi måste också se de olika behov som ligger bakom "bråket". En vandrare och en cyklist är som regel inte ute efter samma sak i skogen, lika lite som söndagsflanören med barnvagn och den som löptränar är ute efter samma sak.

Lösningen är (enligt mig) att göra speciella MTB-slingor som är utmanande nog att locka bort några cyklister från vandringslederna och där eventuella vandrare vet att de är på cyklisternas hemmaplan, på samma sätt som cyklisterna är på vandrarnas hemmaplan på vandringsleden.
INTE att förbjuda eller bråka om vem som har "rätt".

Det finns väl beprövade verktyg och insatser som vet hur man förhindrar erosion av olika utövare samt att ett effektivt underhåll.
Säkert. Men nog har jag rätt i att det är svårare att anpassa och underhålla en led för både cyklar och fötter än för bara det ena?
 
Re: Re: Re: Slitage och skötsel

FRÅGOR:
Är ni i SAMS beredda att gå in och hjälpa till med underhållet på de leder era medlemmar använder?
Sörmlandsledens underhåll sköts ju av frivilliga vandrare på sin fritid.
I och med att ni argumenterar så ivrigt att alla har rätt att nyttja vandringsleder så tycker jag att det inte är mer än rätt att ni sponsrar underhållet också.
Eller varför skapar ni inte egna cyckel leder för er åkning? Då får ni ju det underhåll ni vill ha.

När jag åker MTB i skogen håller jag mig till befintliga MTB leder som finns för ändamålet, finns det inga så får jag ta mig dit det finns sådana.

Sen undrar jag hur en spång med 3-4 plankor kan kosta lika mycket som en spång med två plankor?
Enligt dig så är planka 3-4 gratis i inköp och transport till plats, jag är säker på att de som inskaffar spång är intresserade var du införskaffar dessa plankor.
Vandrare tvingas att skapa nya stigar pga alla gyttjehål som skapas av motorcross och MTB åkning vi skulle hålla oss till leden hela tiden om det bara gick.
Du skriver att det finns väl beprövade metoder för att slippa dessa gyttjehål, hör av dig till de som är ansvariga på lederna jag kan garantera att dom gärna vill höra på dig då detta är ett stort problem på många leder.
MVH KIM


SAMS; sa:
Jag tycker det är mycket synd att det hela tiden argumenteras om vem det är som får använda den svenska naturen eller inte.

Det sades:
"De typiska spängerna på vandringsleder passar dåligt till annat än vandring, just därför att det är vandrare de är byggda för."

- Det är fel att man har byggt spänger som bara en vandrare får nyttja, anledningen det är glest mellan plankorna är oftast materialbesparing.

"Skulle du spånga för cyklister skulle du antingen får bygga en mer "gedigen" version av dagen spänger (vilket skulle kosta bra mycket mer pengar, och göra cyklingen nästan lika ointressant som på en asfaltsväg) eller bygga kavelbroar, vilka tar mer plats och är obekväma att gå på."

-En vanlig späng med 3-4 tätt satta plankor är tillräkligt starkt för cyklig. Det kostar inte mer än andra spänger.

"Utan att gå in på vad som sliter *mest* kan vi nog enas om att cyklister och vandrare sliter *olika* och kräver *olika* underhåll.
För cyklisterna är det kanske viktigast att stigen underhålls och erosionsskyddas...........För vandraren är det viktigare att det finns ved vid rastplatsen som cyklisten bara forsar förbi, eller skyltar vid intressanta platser."

-Cykling och vandring sliter lika mycket men olika. En vandrare sliter på bredden och skapar nya stigar, genvägar osv. En cyklist sliter smallt och på djupet och håller sig på stigen.
Det är sant att cyklisten är intresserad av ett gott underhåll av stig och bana, men det borde beröra vandraren lika mycket. Det är så lätt att kasta paj på andra men ser inte till sina egna problem.

I stället för en massa bråk så bör vi samarbeta för en frisk natur som vi alla kan njuta av.

Det finns väl beprövade verktyg och insatser som vet hur man förhindrar erosion av olika utövare samt att ett effektivt underhåll.

Paul Engman
SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar