Vandringskompis

Jag skulle vilja vandra i Padjelanta i augusti och söker vandringskompis.
Jag heter Jörgen, är 45 år, och bor i Gävle.
 
Hej
Är du intresserad av Sarek?
Jag saknar vandringskompis.
Jag vill iväg 7-10 dagar inklusive resa dit. Helst v33 eller v34.
Jag har en notis under reskompis.
Harald
 
Hej Harald

Jag skulle nog kunna tänka mig Sarek också, även om det är tuffare än Padjelanta.
Vecka 34 funkar bra för mig.
Är det någon speciell tur du hade tänkt dig?

/Jörgen
 
Hej
Jag har inte klart för mig hur jag vill gå. Steg ett har varit att se hur man tar sig bäst till Sarek. Bäst är för mig snabbast och inte för dyrt. Lapplandsflyg har inte svarat på mitt mail.

Jag är inne på tåg upp och ner och sedan flyg eller buss/båt så nära Sarek som möjligt.
Hur har du funderat på att ta dig upp?

För mig är inte den exakta turen det viktigaste men jag vill helst ta mig till Rapadalen.

Övrigt är jag intresserad av att leva gott även ute i fjällen. Tyvärr får man väl dra ner på lyxen när man skall vandra i den svåra terrängen. Skall försöka med lite provpackning i helgen för att se vad basvikten på packningen blir innan lyxartiklarna.

mvh

Harald
 
Hej
Hittade info om bl.a. kommunikationer till Sarek på följande länk:
http://www.fjallen.nu/parker/sarek_start.htm

Om man vill till Rapadalen söderifrån vandrar man till Aktse. Jag tror man tar bussen från Jokkmokk till Kvikkjokk och stiger av en bit innan Kvikkjokk. Sedan får man ta en taxi till utgångspunkten för vandringen. På länken ovan står att läsa att södra delen av Rapadalen tydligen är ganska svårvandrad. Kanske är bästa sättet att uppleva dalen att ta sig upp på Skierfe, dit man enkelt vandrar från Aktse.
Det står också att en bättre färdväg in i Rapadalen är att vandra norr om Skierfe och sedan på skrå ned i Rapaselet, men då blir det en lång vandring.

Det tål att funderas på hur man kombinerar Rapadalen med en inte alltför lång och krävande vandring. Själv hade jag tänkt mig 8-10 mil under en vecka med en eller annan vilodag.

/Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg