Jag brukar tjata om att det inte måste stå "vandrings"-nånting på prylarna/kläderna

Gäller barn som vuxna.
Just tröjor/skjortor hör väl till de minst "friluftsspecifika" kläderna; det är ju inget fel på en vanlig ull- eller fleecetröja som mellanlager (fast gärna med hellångt blixtlås för värmeregleringens skull) eller en tunn skjorta i någon snabbtorkande syntetblandning som vindplagg. Underställströjor i merinoull, även i juniorstorlekar, har jag sett på både HM, Lindex och Åhléns. Samt rätt ofta i second hand-affärer (själv skulle jag välja långärmad före t-shirt för flexibilitetens skull, men har sett bägge sorterna).
Tolvåringen kanske redan har några sköna, bekväma favoritplagg och/eller träningskläder? Det mesta funkar, bara man undviker bomull (utom ev. tunn syntetblandad i ytterplagg), skaviga sömmar, rörelsehindrande skärningar, onödiga detaljer, opraktiska stängningar etc, och helst klär sig i flera tunna lager för flexibilitetens (och ev. torktidens...) skull.
Mitt eget bästa värmelager för sommarturer är en fluffstickad "vanlig" tröja i någon sorts kashmirgarn. Mitt skönaste vindplagg är min salige fars florstunna men tätvävda (= myggtäta) polyester/bomullsskjorta från (troligen) 60-70-talet. Luftig, skön mot kroppen, snabbtorkande och lättare än de flesta dedikerade "vindjackor", efter att jag sprättat bort den tidstypiska förstyvade kragen

.