Om du ska gå med lätt packning, t.ex. göra dagsturer från en fjällstation eller bara gå mellan stugor utan tält, sovsäck, liggunderlag, kök osv, och dessutom hålla dig till upptrampade stigar och leder nedanför sisådär 1000-meters nivån och vet med dig om att du har starka, stabila fötter/vrister utan anlag för att vricka/stuka foten, då kan det räcka med ett par stabila promenadskor typ joggingskor. Det får ju inte vara spöregn och lervälling i en vecka heller förståss. Om detta inte stämmer in på dig och din vandring så bör du börja titta efter något stadigare för fötterna.
Fördelarna med kängor, eller gummistövlar som också är populärt är främst bättre stöd, styvare sulor och vädertåligare.
Populära märken är Lundhags, Meindl, Jörnkängan, Hanwag, Garmont, Haglöfs när det gäller kängor. Gummistövlar känner jag bara till Tretorn och Le Chameau.
Att tala om vilket som är bäst är lite av en religion.
Jag har haft 2 Lundhagskängor och en mjuk, lite vadderad känga från Garmont. Första Lundhagaren (Alaska) visade sig vara för bred om lästen och sen växte jag ur dem! Men bra för övrigt. Garmonten var bra och jättesköna men när de nån gång blev blöta (inifrån och utifrån) så tog de en himla tid att få dem torra. Nu har jag Lundhags Fjell Mid som jag stormtrivs med. De är lite lägre men ger bra stadga. De första var rätt höga och jag upplevde dem som lite jobbiga för vaderna. Gummistövlar går bort för mig för jag svettas rätt bra om fossingarna. Kängor i Gore-tex passar jag mig lite för, har hört för mycket kritik om sådana.
Var en riktig "jobbig" kund och prova ordentligt i affärerna. Gå fram och tillbaks, gå upp på en stol, prova med olika sockar. Till sist och syvendes måste du själv avgöra vilka som passar din fot bäst.
Lycka till
Peter