Vandring
Jag har själv funderat på att vandra med min nuvarande hund, har inte gjort det med denna rasen jag har nu men den förra gick bra. har inte så stor erfarenhet men det mesta är rätt så grundläggande på vad man bör tänka på.
Man bör först och främst kika på om ens ras pallar med vandringar. större hundar har tendenser att ha fler hälsoproblem än mindre hundar, som min Rottweiler är en ras som ofta har problem med rygg, höfter och skelett och är inte så väl anpassad för långa vandringar men gillar att arbeta dock så man kan säkert kompromissa på något sätt.
Var jäkligt försiktig, för även om man har en väldigt tränad och försiktig vovve så har och kommer dom oavsett vad alltid ha en primitiv instinkt att jaga, så håll den kopplad vid bebyggelse och där det finns mycket vilt, och speciellt! i björn & vargtrakter, jag tycker detta säger sig själv ganska mycket men kan vara bra att nämna ju.
Ett komplett första hjälpen kit till din livskamrat är ett MÅSTE , en hund kan få fruktansvärda problem med mer än man tror, Jag är även av den bestämda åsikten att alla hundar som är med på vandring bör ha på sig någon form av skodon.
Tillräckligt med mat och vatten, fruktansvärt självklart men jag har själv mött vandrare med hundar som har klagat på att deras hund har dålig ork och energi när det framgår så tydligt att dom är törstiga och lider av näringsbrist ( Skäms på de individer )
Vid nattetid bör du fixa en sådan anordning att hunden kan gå bort om den skulle behöva göra sin behov utan att trassla in sig allt förjäkligt, se till och ha linor och koppel som inte kan gnagas av i första taget, ha gärna något bittert och illasmakande medel ingnidet så hunder låter bli den om den skulle få för sig att roa sig på detta sätt.
Ha gärna med en hundoverall i nödfall.
Vandra gärna nära vatten så att hunden både kan dricka och svalka av sig när den är varm, detta är guld värt för alla hundar.
En spårare kan vara en god investering om man är beredd på att lägga ut lite mer pengar, en bra försäkring och man sover kanske lite bättre om nätterna.
Detta är lite hastigt av vad jag kommer på just nu, Rätta gärna mig om jag har fel eller om jag glömt bort något viktigt och kom gärna med tips, att komma med "fingersmällar" är fullständigt meningslöst då jag endast lyssnar på konstruktiv kritik och om jag eventuellt upprepar mig från föregående inlägg så får ni helt enkelt visa överseende.
Med vänliga hälsningar / Vildmarksvilde