MW; sa:
Jag har ingen 'nödutlösning', kan inte heller riktigt inse varför jag skulle behöva en. (kankse någon kan förklara)
Problem vid vandring är förmodligen att midjebältet kolliderar med avbärarbältet. Kan du trä en 120 cm klätterslinga bakom det riktiga avbärarbältet kan du hänga karabinen in den.
Metoden fungerar bra om hundarna drar frammåt hela tiden så att lina är lagom spänd.
Att ha en nödutlösare eller öppenkrok är väl mest för när man kör drag. Om man står på skidor, det går fort, nedförsbacke, skarp kurva, andra hundar, ett träd som hundarna går på fel sida om eller liknande så kan situationer uppstå då det bästa är att snabbt kunna släppa hundarna för att inte riskera att de skadas eller blir påkörda. Därför måste du ha utlösare eller öppen krok när du kör drag (nordisk stil). Vid vanlig vandring använder jag som du en karbinhake (men av klenare dimension) eftersom det är irriterande om kopplet/linan lossnar av misstag. Vad gäller bredden på bältet ska det var minst 7 eller 10 centimeter tror jag, minns inte vilket, så att det täcker minst en hel ryggkota för att tävla med det. Bäst tycker jag dock det är med ett brett "ergobälte" med benslingor om man kör skidor. Detta har dock inte så mycket med fjällvandring att köra...
Jag har som sagt fäst D-ringar i i sidostramarna på avbärarbältet men för fyra huskys tror jag definitivt det blir för klent. Jag har sett rejäla stålkarbiner som dragits sönder av huskysar (ensamma) så sidostramarna på ryggan är nog i klenaste laget även för en ensam stor draghund som har bestämmt sig. Klätterslingan kan nog vara en intressant tanke!
Som du skrev bygger det på att hunden ska vilja gå först för att det ska funka men detta är väl sällan något större problem!?
/A
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 13:13]