vandring i Östpyreneerna

På min senaste vandring upptäckte jag att stora delar av de katalanska Pyreneerna utgör
Parc natural de l'alt Pirineu. Parken instiftades 2003 och givetvis följer med detta en mängd irriterande och idiotiska restriktioner. T ex är tältning tillåten endast mellan 20 och 8. Man ska inte få torka sitt tält och njuta av att ha kommit fram.

Jag blev medveten om det när jag passerade genom Vall Ferrera, upp mot Estany Sotllo (vars norra strand är en underbar plats att ställa upp ett tält) och vidare på enslig stig mot Baborte, ett underbart landskap med flera sjöar och bäckar.

Alternativet till tält är just där en metallstuga med plats för kanske 8 personer. Då kan man undra över syftet. De motiv jag hört för att föbjuda eller inskränka tältning är 1) tält förfular
2) tältare skiter resp. 3) skräpar ned.

Jag kan inte föreställa mig ett tält som är fulare än en skrikande gul stuga uppe på en kulle (för att det ska bli extra långt att hämta vatten?).
Runt kring den aktuella stugan låg massor med skräp av en typ en tältare aldrig skulle ta med, än mindre lämna, t ex plastflaskor och konservburkar. Och skiter gör väl alla?

Närheten till området söder om Pica d'Estats gör det troligt att just detta område patruelleras - en obetydlig extra sväng för en helikopter.
Så jag resignerade, drog in min packning i den gula containern, och lagade min middag där. Omsider kom ett par. Senare kom ett sällskap till, fyra herrar med hund
och stugan var nästan full. Jag avskyr att trängas och skuffas med andra, så strax före 8 packade jag ihop och sökte läger vid en fin liten bäck. Jag kostade på mig att njuta lite av platsen en timme eller så. Normalt lägger jag mig tidigare, ty jag brukar gå upp 5 (då är det fortfarande mörkt, t o m vid midsommar).

Vandringen gick genom Carlitområdet i Frankrike, Andorra och Katalonien. Andorra är väl bland det vackraste som finns, och där fungerar det smidigt med tält (rekommendationer: Siscaro, Montmalius,
alternativvägen till GR11: Illa- Encamp, Angonella, Rialb t ex som avstickare från HRP mellan Juclar och Arcalis)
- jag har sett allt som är att se utom Tristainasjöarna).

En höjdpunkt var den 14:e etappen mellan Airotostugan och Bonaiguapasset, massor med fina intryck fram till strax före vägpasset. De som tycker GR11 mellan Coma Pedrosa och Aigües Tortes är ointressant
ska naturligtvis välja denna variant av HRP - från Bonaigua går man sedan antingen direkt upp i Saboredodalen eller omvägen över Vall Gerber (dock krävande och övernattning i ännu en plåtcontainer). F ö är HRP intressantare än GR11 även i Andorra, och har man tid bör man ta ut svängarna rejält.

Det var min 6:e resa till Pyrneerna. Blir det en sjunde så blir den till Västpyreneerna - OM jag kan lägga upp en tur som kringgår tältreglerna i PNP, vilka är obetydligt humanare: man får tälta 19-9. Jag hatar naturskydd.

Hej,

Du var där i Östpyrenéerna nyligen?

Jag har nyligen flyttat till Malmö och mina Pyrenéerna-kartor finns på magasinet. Jag ska studera det du skrev i inlägget i kartorna.

Jag gick 15 dagar, med början den 19/6 i Mont Louis och slut i Salardu. Jag hade tänkt följa det med en tur längre västerut, men ville nog spara kroppen lite. Jag tältade fritt 9 nätter och låg i fria stugor 3, så jag åt egen skaffning 12 dagar. Jag gick ned åtskilligt i vikt; väl hemma var det netto 2 kg, men då åt jag nog upp mig en del på hemresan. Ett problem är att få tillräckligt med proteiner så jag förlorade antagligen en del muskelmassa som jag ska träna tillbaka före nästa resa (troligen Schweiz). I framtiden ska jag satsa på, säg, sjudagarsturer, med någon vilodag emellan.

Turen följde istortsett HRP, med en längre utvikning i Andorra. Om man aldrig varit i Andorra förut så är HRPs sträcking i norra delen hur fin som helst, bortsett från skidstationen Arcalis. Och, som sagt, omvägen genom Rialb rekommenderas.

På sträckan Certascan-Vall Gerber-Saboredo är det notoriskt ont om bemannade stugor så man är beroende av tält och fria stugor
(man kan f ö gå direkt in Saboredodalen från Bonaigua, härligt grön, mycket vatten, fina utsikter).
Utom vad jag redan nämnt är Comamala en pärla - där bröt jag mot tältreglerna men upptäcktes inte. För att ta sig dit österifrån går man öve ett 100 meter högt pass som är det brantaste jag gått, åtm. utan stig. Tre gånger, t o m, men denna gång var nog den sista!

Inte så fantastiskt väder, en hel del åska; beroende på att det låg så mycket snö i vintras
har luften varit väldigt fuktig.

Det låter som du var nöjd med turen! Själv har jag varit där i Pyreneerna två gånger. Längtar redan dit tillbaka. Får se om jag kan genomföra en tur där nästa år. Har naturligtvis tält med mig. Ska kolla din rutt när jag har flyttat in i lägenheten och packat upp bla kartorna.

Bor i Barcelona och har en kommentar kring varför tältning är förbjudet. Det är helt enkelt så att med den mängden folk som finns här tillsammans med kombinationen av att inte ha samma grundtanke som oss vad gäller allemansrätt och så vidare så måste dom ha striktare regler för att inte få stora problem. Jag gissar att regelrätta tältläger skulle dyka upp ganska snabbt, speciellt i närheten av storstäder. Nu kan dom alltid hänvisa till att tältning är förbjudet och så får bort folk.

En följdfråga: Hade du någon gång problem med att någon sa något om ditt tält? Man får komma ihåg att den kulturella skillnaden är stor. Bromsar du för gult ljus i Barcelona så blir du påkörd bakifrån. Sätter du upp ett tält en timme före och lämnar det en timme längre kan jag aldrig tro att någon skulle säga något. Inte så att jag vill säga att man ska bryta mot några regler men de spanska går helt klart att bända mer än de svenska.

Här i Spanien görs stor skillnad pâ tältning och tältning:

"Camping", dvs att ha tältet stâende under en lángre tid, är i regel enbart tillàtet pà tältplatser

"Vivac", dvs att ha tältet uppe enbart under natten, är oftast OK.

Här i Spanien görs stor skillnad pâ tältning och tältning:

"Camping", dvs att ha tältet stâende under en lángre tid, är i regel enbart tillàtet pà tältplatser

"Vivac", dvs att ha tältet uppe enbart under natten, är oftast OK.

Samma distinktion tillämpas i Frankrike, Italien och Schweiz, gissningsvis även Österrike.

I Parc Natural de l'Alt Pirineu är som sagt bivack tillåten mellan 20 och 8, tidsregler som jag finner fullkomligt obegripliga och omotiverade. I PNP i Frankrike är det 19 till 9. I Aigües Tortes råder totalförbud i själva nationalparken. Vad exakt som gäller i dess Zona Periferica har jag inte lyckats utröna, tillåtet är det, men förmodligen gäller nån tidsregel här också. I Vall Gerber hade jag fått sluta etappen rätt tidigt om jag velat tälta, ty i närheten av Mataro-stugan finns ingen tältvänlig mark.

I Comamala, en riktig pärla, var jag itne medveten om att jag var kvar i naturparken, och ställde upp mitt tält
vid femtiden. På andra sidan var ett franskt sällskap som också tältade och därtill gjorde upp eld för a
tt torka kläder - DET SKA MAN ALDRIG GÖRA! (dock eldar jag upp mitt dasspapper).
Vid Airoto-stugan flög en helikopter över på eftermiddagen. Rök från eld syns givetvis lång väg, säkerligen också ett rött Akto. Stugan var ett enkelt val; dels finns vatten precis utanför, dels var det på efermiddagen ett ytterst häftigt åskväder.

I Ordesa råder också totalförbud utom på ett fåtal platser, t ex Goriz, där tidsreglerna är olika på spanska, franska och engelska (vi såg en bild på det i en annan tråd): på spanska står det mellan skymning och gryning.

I Aragon finns anslag med massor av detaljer rörande avstånd till vatten, mellan tältgrupper och inom tältgrupper.
Jag har tältat bekymmerslöst i denna del av Pyreneerna. En gång tältade jag dock på en tältplats nedanför Renclusa-stugan, till vilken det går en väg. När jag reste mitt tält kom en vakt och förklarade att det fick ställas upp först kl. 19. "Lo siento", tillade han, för så stod det väl i hans instruktioner. Tältregler på en tältplats vid väg - absurt!

När jag gick min stora tur, Villefranche-Lescun, 31 dagar, 2005 valde jag isortsett spanska sidan och GR 11
efter Gavarnie, dels därför att jag redan kände till den franska, dels för att slippa PNP. En hel del fina vyer
- Ibones de Anayet, Circo de Pedrafita, Ara-dalen upp från Bujaruelo -
men också Balnearios de Panticosa där man höll på att bygga ett parkeringshus och den fasansfulla
skidstationen Formigal med allt vad därtill hör.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avbryt Schweiz- Enkel vandring hytt till hytt 4 dagar Trekking 7
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0