Inga problem
Hej!
Jag och min fru samt vår då 8-månader gamla dotter Tove gjorde en 10-dagars tälttur runt Sulitelma massivet augusti-2002. Tove gillade tältet skarpt. Mycket mysigt med en massa sovsäckar att kunna rulla runt ibland!
Min fru som bar bärstolen med Tove hade även en liten ryggsäck på magen med lätta men lite skrymmande saker (dvs blöjor). 54 blöjor hade vi med för den turen + en massa tvättlappar. Använda blöjor hade vi möjlighet att slänga på ett par ställen längs vägen. Till skillnad från allt annat så har ju blöjor den extremt otrevliga funktionen att de blir tyngre när de är använda ;-)
Resten av packningen hade jag i form av ett jättelass!
Eftersom Tove ammade fortfarande var maten inget besvär. Vi hade bara med några burkar barnmat o lite efterrätter.
Vi hade en Vaude bärstol som är mycket välanvänd vid det här laget. Den har ett regnskydd som fungerar mycket bra. Lämpligtvis kompletterar man det med ett vanligt ryggsäcks-regnskydd som man kan kränga runt sidorna av bärstolen för att skydda dels packningen och dels barnet från regn och vind.
Det är ju lämpligt att göra en hel del dagsturer hemmavid med barnet i bärstolen så att man ser hur det fungerar. Vår tjej trivs väldigt bra i bärstolen och sover utan problem i den längre stunder. Under själva promenerandet så sov hon för det mesta. Vi gick c:a 4 timmar per dag.
I klädväg hade vi fleece och regnkläder. Som tur är i den åldern så kryper de inte omkring och skitar/blöter ner sig nånting, så bara bärstolen håller tätt så är inte vätan något bekymmer. Vinden är nog värre, se till att ha ordentligt på de små händerna och fötterna - det är ju så svårt att veta om de är kalla... Sovsäck och liggunderlag hade Tove egna.
En fördel med tält är ju att man kan vara väldigt flexibel med dagsetapper och lägerplatser, samt att man har regnskydd på rasterna. Som alltid så gäller det ju att ha gott om reserv-tid så att man inte behöver känna sig stressad utan kan ta pauser...
Nu är vi nyss hemkomna från en månads backpacking i sydostasien, men fjällsuget finns och det lutar nog åt en sarek-tur i höst. Eftersom hon är ett år äldre då så blir det förstås mer mat och blöjor som ska med, och man (Tove) blir ju lite lättare uttråkad, så dagsetapperna blir nog kortare också. Men allt går bara man försöker se till att barnet trivs och har roligt!
God tur!
/Magnus