Vandra med Icebugs?

Efterssom Gripmastern verkar vara omöjlig att få tag på i butik så har jag nu beställt ett par ifrån addnature inkl Buggrip. Det var rätt klöddigt med storlekarna, ringde runt till både naturkompaniet och addnature. Men det blev en Stl 12 = eu 46.

Sedan beställde jag även SealSkinz Ultralight då jag är rätt varm om fötterna. Läste att de fungerade bra tillsammans med en tunn innersocka :).. Vilket lät väldigt bra. Lär få beställningarna i nästa vecka så då kan ni få se både bilder och en snabb recension. Ska såklart låta er få veta hur de fungerade på fjällvandringen också. Kommer tillbaka därifrån i slutet av Juni.

jag köpte mina i butik, Uteliv i Linköping (förstås).

Bor i skåne ute på landet. Hade tänkt beställa ifrån Naturkompaniets hemsida och ifall skorna sedan inte passade kunde jag bara åka in till lunds butik och lämna dem kostnadsfritt. Men av någon anledning kan man inte beställa större storlekar än 11 = eu 45, ifrån deras hemsida. Så det blev addnature istället.

Såg vad du skrev om blockterräng innan. Det är nog det enda jag är orolig för just nu. Men tänkte eventuellt lösa det genom att flytta ryggsäcken brevid mig för att minska belastningen på fötterna.

Senast ändrad:
Man lär sig rätt kvickt vad man behöver i termer av skor. Det är väl jättebra om man klarar sig med vanliga gympaskor eller så under en vandring, jag gör det inte. Och det är osäkert om det håller med gympaskor under flera vandringar.
Jag hade ett jobb där jag gick på betonggolv hela dagarna och fick plötsligt så jävla ont i ryggen. Jag kopplade inte alls ihop med ryggen förrän naprapaten frågade vad jag gick på under dagarna. Ja, innetofflor och ett betonggolv. Utan någon fjädring i varken golv eller tofflor hade ryggen tagit det mesta. SLäng de innetofflorna, skaffa något rejält fjädrande och så träna igen. Ryggvärken var borta på en vecka. Man behöver inte ha skor för deras sensationsfaktor eller tekniska specifikationer om någonting känns bra. Visst kan man gå barfota, fast det är vi inte särskilt vana vid idag. Som påpekades så är skor och skoval personligt och individuellt.
Och någon annan påpekade precis lika rätt att man bär med fötterna vilket gör skorna än mer av vikt.
I min familj gick vi i skogen såfort det fanns tillfälle. Mina första vandringsskor vad Meindl. Nu tycker jag inte att jag behöver meindl vandringskängor längre. Jag har provat mig fram i den högre prisskalan av skor till bl a Garmont som jag använder nu.
Och när man har valt ut dojjorna och ryggan och tänkt tekniska detaljer i evighet, kom ihåg att ha det trevligt på vandringen :D

Lycka till med skorna, du kan väl rapportera vad du tycker om dem vad det lider, gripmaster-skorna!

Det var sunda argument; visst borde sulor hjälpa foten under extrema påfrestningar.

Men frågan är då var på skalan vanlig gång - extrem gång fjällvandring placerar sig. 15 kilo på ryggen längs en upptramad dalgångsstig (vilket borde vara en rätt typisk vandringssituation) är inte alltför extremt i mina ögon.

Nej visst, du har rätt. Med rimligt lätt ryggsäck och bra stig så är fjällvandring inte värre än vanliga långpromenader. Om jag, som är rätt smal, bär 15 kg (en veckopackning) så är jag ändå bara uppe i vad många andra väger utan ryggsäck :) Kanske ska jag testa trailskor i sommar, vi får se.

Med skador tycker jag det är lite så att man först tål allting och känner inga obehag alls, förrän det är lite för sent, och då pajar kroppen helt, man klarar ingenting och får rehabträna i ett halvår minst. Jag tror att fjällvandring i lätta, mjuka skor ofta är lugnt, men det gäller att vara lyhörd för småsmärtor.

Grymt fäste

Dubbar i stål ger ett grymt fäste, speciellt i vått väder. Under de runt 15 år jag höll på med orientering använda jag nästan uteslutande skor med dubbar. Spikskor var tillåtna när jag började med orientering, men blev snabbt otillåtna då de bland annat slet väldigt hårt på naturen. För ett par år sen köpte jag ett par Icebug med just dubbar, som jag bland annat använt till orientering. De funkar skitbra och ger lagom bra stöd.

Frågan är då om de skulle funka under fjällvandring. Går man med en packning på runt 15 kg skulle de säkert fungera bra, även i blockterräng. Men fötterna skulle nog bli rätt trötta. För stig och mindre stenig terräng skulle de säkert funka bra. Som jag ser det finns det två tekniker för att ta sig fram i stenig terräng. Antingen använder man någon form av löpsko och hoppar sig fram på stenarna eller så kör man med styva kängor helst storskor och kan kliva på mer fritt.

Som jag ser det beror det helt på terrängen. Men jag ser helt klart fördelarna med ett par Icebugs: oslagbart fäste (vill du ha bättre får du ta på dig stegjärn), inte beroende av ifall de blir våta (slipper ta av sig dem vid vad), torkar snabbt.

Det jag tänkt på när jag använder mina bugs för lättare dagsturer i skogen är att dubbarna kan få motsatt effekt om man inte belastar tillräckligt hårt, dvs med ett löpsteg eller med packningsvikt... att de på is inte fäster 100% om man går normalt... fast jag kanske är för fjäderlätt ;)

Så det är nog bra att testa innan man ger sig ut på vandring med dem.

//Thomas

Icebug har ett par modeller utan dubbar

Frågan är då om de skulle funka under fjällvandring. Går man med en packning på runt 15 kg skulle de säkert fungera bra, även i blockterräng. Men fötterna skulle nog bli rätt trötta. För stig och mindre stenig terräng skulle de säkert funka bra. Som jag ser det finns det två tekniker för att ta sig fram i stenig terräng. Antingen använder man någon form av löpsko och hoppar sig fram på stenarna eller så kör man med styva kängor helst storskor och kan kliva på mer fritt.

Icebug har släppt ett par nya modeller i våren och de är utan dubbar (alltså metall) och en av dem är Gripmaster som har diskuterats flitligt i den här tråden.

Senast ändrad:
Idag kom det ett paket på posten. Addnature levererar snabbt och bra som alltid!

Min beställning innehöll ett par Icebug Gripmaster (EU 46), Buggrip och en Silva kompass.
Allt var fint nedpackat i skokartongen. Direkt när jag tog upp dem så kändes de så jävla välgjorda och vara av riktigt bra kvalitet. Hela konstruktionen känns väldigt stabil och robust. Den vanliga mönstringne är nått av det grövsta jag har sett på en lågsko.

Chansade ju lite på storleken, men efter första prövningen så kändes det riktigt bra! Har dock ett sår på min högerfot så har inte hunnit prova dem ordentligt ( eller utomhus). Prövade med en tunn och en tjockare strumpa tillsammans, för det är så jag kommer att gå under vandringen. Har inte fått mina Sealskinz ännu, men de bör komma i dagarna ^^

Att Buggrip (påsättbara dubbar) finns gör ju att denna skon är helt perfekt efterssom man kan sätta på dem vid behov. Dessa var också av väldigt bra kvalitet ser det ut som, en fin bärpåse följde med ^^. Fick för mig att de var tillverkade i nån hårdare plast, men det visade sig att de är helt lösa och elastiska i konstruktionen. Först trycker man fast dem på fronten av skon, sen drar man riktigt hårt och dem om hälen (en del pill krävs för att få dem att sitta på ordentligt, nått att träna på ifall man vill använda dem i tävlingsyfte).

Så fort min fot är någorlunda okej så drar jag ut en sväng med packning och känner hur det känns. Ska kontrollera att storleken är 100 % innan jag drar ut också, för nått säger mig att de lätt kan bli skitiga om man ska testa dem ordentligt!

Ifall någon har någon fråga eller vill ha fler bilder så hjälper jag gärna till med det. Ser gärna att så många så möjligt köper denna trevliga sko!

Bra att bilder kommer fram i tråden!

Bra att du fixade bilder och publicerade dem i tråden. Jag tror inte många har förstått riktigt det här med nya Gripmaster. Jag har tänkt flera ggr att ta bilder och lägga upp dem på Utsidan men har inte haft tid för det. Jag hoppas få kunna prova dem till helgen med packning i nån skog med spår till att börja med...

Bra att du fixade bilder och publicerade dem i tråden. Jag tror inte många har förstått riktigt det här med nya Gripmaster. Jag har tänkt flera ggr att ta bilder och lägga upp dem på Utsidan men har inte haft tid för det. Jag hoppas få kunna prova dem till helgen med packning i nån skog med spår till att börja med...

Tråden började ju med att jag tog upp Gryllo och vad de nu heter, som har dubbar. Så kan förstå om det orsakade lite förvirring. Låter som det är många som ska ut och prova nu, så det ska bli intressant att höra lite resultat sen. :)

- Då det gäller damasker kan det vara en idé i fall skon inte sluter tätt kring vristen. Min kompis som använde ett par Puma Trailfox besvärades av småsten som ständigt sökte sig ned i skon. Detta resulterade även i ett ganska otrevligt skavsår. Men hittar du en sko som håller sig någorlunda formad runt vristen, så ska det inte vara något problem.
Äh, din kompis har ju nåt uppenbart fot-fel...

Det kan bero på hur fötterna är formade. Själv har jag aldrig upplevt så lite grusproblem med något par lågskor som just med Puma Trailfox, som sitter som en mockasin på foten.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg