Vandra med Icebugs?

Det tillkommer alltid nya människor, jag har varit borta länge, som gärna vill att något ämne tas om igen för jag har tittat på icebugs men har väl inte riktigt fattat dubbfunktionen, särskilt som de säger använd inte inomhus. Och som sagt, sök före... de finns överallt.

Men varför ska jag ta icebugs gripmaster före t ex meindls lätta vandringsdojja?

http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MEINDLXOSPORTLADY_S07

Jag bara undrar, försöker inte vara ironisk eller nåt.

Ja, ett argument är att med Gripmaster så slipper du Gore-tex, vilket är helt onödigt om du ska fjällvandra med skon. Skon kommer att bli blöt ett sisådär tio steg (då vatten rinner i i skon ovanifrån) och då bidrar bara Gore-Tex-funktionen till att hålla vatten kvar i skon och försämra torkningen.

Mitt intresse för Icebug handlar i första hand om det grepp som utlovas. Den Salomon-sko jag vandrat med tidigare lämnade övrigt att önska gällande just greppet.

Då det gäller vridstyvhet har jag funderat en del på sistone. Vore inte det mest naturliga att ha en så nära barfotagång som möjligt? Skapar inte vridstyva sulor ett onaturligt steg som snarare skapar problem än löser dem? Jag vet inte hur relevant detta resonemang är, men rent spontant känns det inte helt ointressant.

Om jag tolkar ditt resonemang rätt.... Och min erfarenhet är att jag snubblar ofta med kängor än med vandrarstövlar. Det beror på att när jag använder vandrarstövlarna, då har jag bättre markkontakt så jag känner när jag trampar i marken och anpassar mig därefter. När jag går i läderkängorna så har jag inte lika bra markkontakt och trampar lätt på nåt som jag inte vet eller kan känna efter för att anpassa min gång efter leden... Så det är möjligt att alltför vridstyva sulor orsakar sämre markkontakt och därmed lätt att snubbla då man inte vet man man trampar på... En annan sak man inte får glömma heller - beror också hur mycket packning det är i ryggsäcken....

Det tillkommer alltid nya människor, jag har varit borta länge, som gärna vill att något ämne tas om igen för jag har tittat på icebugs men har väl inte riktigt fattat dubbfunktionen, särskilt som de säger använd inte inomhus. Och som sagt, sök före... de finns överallt.

Men varför ska jag ta icebugs gripmaster före t ex meindls lätta vandringsdojja?

http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MEINDLXOSPORTLADY_S07

Jag bara undrar, försöker inte vara ironisk eller nåt.

tjonsson har redan kommenterat om goretex.... Det är väldigt skönt att gå i Gripmaster, och jag upplever sulan stabilt... Jag har provat TNF Hedgedog, Salomon XA Pro 3D och tyckte Gripmastern var skönaste och kändes stabilt...

Du får prova dig fram vad som känns bra när du går i dem och hur stabilitet känns när du går i dem... Jag ville ha dämpning därframme i foten, det kände jag att Salomon XA inte gav....

Ja, ett argument är att med Gripmaster så slipper du Gore-tex, vilket är helt onödigt om du ska fjällvandra med skon. Skon kommer att bli blöt ett sisådär tio steg (då vatten rinner i i skon ovanifrån) och då bidrar bara Gore-Tex-funktionen till att hålla vatten kvar i skon och försämra torkningen.

Mitt intresse för Icebug handlar i första hand om det grepp som utlovas. Den Salomon-sko jag vandrat med tidigare lämnade övrigt att önska gällande just greppet.

Den senaste vändan för längre vandring, och då var det inte mitt i sommaren och inte i fjällvärlden men då använde jag skor från Garmont. Nu håller jag på att välja sko inför sommaren, Meindl eller något annat. Ska gå och prova en gripmaster.

Mycket tyckande och lite vetenskap, som om det senare ens vore möjligt. Skobehov är ytterligt individuella - i mitt fall är det kanske inte vristerna (förvisso försvagade genom otaliga stukningar) som är cruxet, utan snarare hälsenorna, speciellt i mycket brant terräng.

Jag har gått ganska långa sträckor med mina Icebug på småvägar och över fält, ängar och hagar
i Östergötland och finner dem sköna att gå i, och väldigt stabila i sidled, vilket rimligen beror på sulan. De är det givna valet på en låglandstur. De råkar dessutom för given längd vara ovanligt höga vilket passar mina hammartår.

Vet inte om jag skulle vilja använda dem i instabil terräng, t ex långa och grova blockstråk. För bergsbruk använder jag antagligen de Tecnica (3 hg tyngre för paret) som jag köpte i Bardonecchia förra året, under pågående tur. De har iaf prövats fem dar i alpin terräng.

Då det gäller vridstyvhet har jag funderat en del på sistone. Vore inte det mest naturliga att ha en så nära barfotagång som möjligt? Skapar inte vridstyva sulor ett onaturligt steg som snarare skapar problem än löser dem? Jag vet inte hur relevant detta resonemang är, men rent spontant känns det inte helt ointressant.

Ja, barfotagång kan inte vara helt fel, eftersom det är så människor är skapta. Evolutionärt borde det vara ändamålsenligt. Men när man går hela dagar och bär ryggsäck kanske det blir mer än vad foten är anpassad för? Speciellt när underlaget är stenhårt och knöligt.

En styv sula kan ju vara ett sätt att simulera barfotagång på ett plant och mjukt underlag trots att marken är knölig. Foten slipper böja sig runt knölar hela tiden, något som går bra i normal omfattning men som kanske blir skadligt när det sker i varje steg.

Inga sulor är ju helt vridstyva heller. Sulorna på mina kängor verkar för händerna helt styva (ja jag är klen), men jag kan lätt böja dem när jag har kängorna på mig.

Tacksam för alla svar! Eftersom jag springer så pass mycket så tror jag att jag ska kolla upp ett par gripmasters. Se hur de känns. Så om jag skaffar: Icebug Gripmaster + Sealskinz och en passande dammask så har jag mitt på det torra. Kanske BugWeb också, ifall man skulle springa på ett snöoväder ^^.

Ska läsa mer om Sealskinz, såg att det fanns gott om trådar om dem.

EDIT
Nån som har något tips om dammasker? Både på Addnature och naturkompaniet verkar man inte ha något riktigt vattenanpassat? Eller duger det med en vanligare modell?

Senast ändrad:
Jag trodde i min enfald att Icebug bara gjorde skor med dubbar :) Nåja, ska själv testa lämna kängorna hemma i sommar. Inte bara på de "lättare fisketurerna" utan även under mer regelrätta vandringar. Sealskinz ? var får man tag i dom? På hemsidan fanns e-postlänk som jag använt mig av, väntar på svar därifrån också ;)

Senast ändrad:
Jag trodde i min enfald att Icebug bara gjorde skor med dubbar :) Nåja, ska själv testa lämna kängorna hemma i sommar. Inte bara på de "lättare fisketurerna" utan även under mer regelrätta vandringar. Sealskinz ? var får man tag i dom? På hemsidan fanns e-postlänk som jag använt mig av, väntar på svar därifrån också ;)

Här kanske!

http://www.polder.se/ -> Sök på Sealskin -> Finns:

SealSkinz Normal
Normaltjock modell och den som de flesta väljer. Välj den om du fryser om fötterna!

Pris 500 kr

och

SealSkinz Ultralight
Tunnare modell och då ej lika varm.

Pris 400 kr

Perfa, tack! Är det nån som vet hur de är i storlek förresten? Deras intervall ligger 39-42 och 43-46 och jag ligger nog på 42-43 själv och vill såklart inte köpa varken för stora eller små.

Ja, barfotagång kan inte vara helt fel, eftersom det är så människor är skapta. Evolutionärt borde det vara ändamålsenligt. Men när man går hela dagar och bär ryggsäck kanske det blir mer än vad foten är anpassad för? Speciellt när underlaget är stenhårt och knöligt.

En styv sula kan ju vara ett sätt att simulera barfotagång på ett plant och mjukt underlag trots att marken är knölig. Foten slipper böja sig runt knölar hela tiden, något som går bra i normal omfattning men som kanske blir skadligt när det sker i varje steg.

Inga sulor är ju helt vridstyva heller. Sulorna på mina kängor verkar för händerna helt styva (ja jag är klen), men jag kan lätt böja dem när jag har kängorna på mig.

Det var sunda argument; visst borde sulor hjälpa foten under extrema påfrestningar.

Men frågan är då var på skalan vanlig gång - extrem gång fjällvandring placerar sig. 15 kilo på ryggen längs en upptramad dalgångsstig (vilket borde vara en rätt typisk vandringssituation) är inte alltför extremt i mina ögon.

Det var sunda argument; visst borde sulor hjälpa foten under extrema påfrestningar.

Men frågan är då var på skalan vanlig gång - extrem gång fjällvandring placerar sig. 15 kilo på ryggen längs en upptramad dalgångsstig (vilket borde vara en rätt typisk vandringssituation) är inte alltför extremt i mina ögon.

Ja det är frågan det! Men okej, styva sulor var det. Ska se vad jag kan hitta.

Men det som jag ser som det stora problemet är blockterräng. Ifall det är ett kortare pass kanske man kan flytta ryggsäcken brevid sig? Men under ett längre kan det nog lätt bli farligt. Efterssom man blir trött av terrängen lär också risken för ett felsteg öka.

EDIT: Onödigt med dammasker efter som Gripmastern är gjord av mesh?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg