Vandra med bebis?

Vi har ingen bil, så tåg blir färdsättet! Men det är ju ganska lätt att kolla vart man kan ta sig med tåg via sj's hemsida.

Till Storulvån kommer man lätt med tåg till Enafors och sedan busstaxi sista biten upp till Storulvån. Busstaxin anpassas till tågtiderna och det brukar vara fler som ska med samma, men man ska kanske boka via telefon till Storulvån för att vara säker.
 
Hej!

Jag är gravid nu och barnet kommer i stort sett när som helst :) Vi är sugna på att komma igång med att vandra redan i sommar/nästa höst - tänker att det är ganska behändigt att vandra med en liten som är hyfsat lätt att bära!? Tror ni att det kan fungera? Har ni tips på lätta stugvandringar? Vi är väl utrustade och jag har vandrat en del innan, mest utomlands dock. Vägrar sova i tält med liten, så stugor är ett måste! Eller vindskydd nära civilisation. Har ni tips? Vi bor i Skåne och Skåneleden finns ju alltid, men om man vill gå lite mer i fjällen?

I Sverige är i princip alltid minst 15 km till nästa stuga/fjällstation. Räkna med 5-6 h med olika mat/blöjstopp så jag tycker nog det är ett mindre projekt att gå kanske 3-4 km och slå upp ett tält. För din kotte kommer att sova som en stock i tältet. Det är min erfarenhet iallafall.
 
Hej

Efter år av tältvandringar med toppturer och utmaningar började det stora äventyret; att bli förälder. Om man trodde att friluftsliv kunde vara en prylsport utan dess like så var det inget - inget! - mot att skaffa barn... ;)

Nåja... Det blir inte omöjligt med friluftsliv och små barn, man måste bara tänka ett varv till. Och det gjorde jag när grabben hunnit bli knappt ett. Tältet fick stanna kvar hemma och vi hyrde en stuga istället. Därifrån gjorde vi dagsutflykter som lätt kunde anpassas efter väder och humör. Det var helt klart rätt val för oss då! När man är ute själv kan man stå ut med blöta kläder, kyla och halvtråkig mat. Att på eftermiddagen/kvällen få komma in och sköta blöjbyte och nattning inomhus ska inte underskattas. Så klart man kan sova i tält, det går alldeles utmärkt - det gjorde vi i somras, det blir lite krångligare och lite mer att bära. Och det är klart en faktor att räkna med. I princip innebär det att en bär barn +lite till, den andra bär resten!

Sen beror ju mycket på barnet, grabben älskade sin bärstol och då var det ju enkelt. Och accepterade "udda" sovplatser (http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020).

Vi har hyrt stuga i Sälen x2 och Storulvån. Funderar på Åre till sommaren. Grabben har då hunnit bli fyra år men lilltjejen som damp ner här för fyra veckor sedan är inte året då än. Så det blir nog stuga ett år (eller två) till... De typiska skidorterna ska inte förkastas helt. De jobbar hårt på att även ha en sommarprofil. Det finnd många fina vandringsleder i Sälen! Och stuga kan man hyra där för en mycket billig peng - en vecka till samma pris som en övernattning för två vuxna på en fjällstation.

Har många idéer på vandringar och andra tips&yrix när man vandrar med små barn, men nu söker treåringen min odelade uppmärksamhet :)

//Karolina
 
Hej igen

En stugtur som jag hade som idé för i år var att ta tåget till Ritsem, båten över till Vaisaloukta och sova vid stugan i tält två nätter (med en dag för dagsutflykt). Därefter gå till Akkastugorna (någon sa att det är ca 6-7km mellan de två stugorna, lagom för en treåring att gå på en dag...) och sova två nätter där (dagsutflykt igen). Sen båten över och bussen ner till Saltoluokta för en natts lyx :)

En annan idé var Grövelsjön med övernattningar både inne på stationen och tältnatt vid Silverfallet.

Vi har som sagt bott på Storulvåns fjällstation (här är tråden jag startade då: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66360) och är mycket nöjda med hur det blev. Kan skicka bilder och info om du är intresserad.

Att ha ett basläger och göra dagsutflykter tror jag är mest vilsamt för både barn och föräldrar. Då har man inget måste att "komma fram". Man kan lätt korta av en dagsetapp om det inte funkar, pga väder eller humör...

Men som jag skrev i förra inlägget, undskatta inte boende vid skidanläggningarna. Det är billigt, service finns (om än i begränsad utsträckning) och nedfarterna är inte öppna sår i terrängen utan mer som gräsmattor i skogsbranten. Vi hade några fina vandringsdagar i somras i Sälen, grabben njöt nog av varje sekund - vad kan väl vara bättre än att få vara ute med både mamma och pappa, utan stress eller måsten?! Har bilder därifrån också om du vill se...

Tips och idéer i övrigt mailar jag gärna över om du har frågor.

Kul att ni vill ta er ut! Det kommer att ge både er och barnet mycket!

Och lycka till med förlossningen!

/Karolina med en tre-åring och en fyraveckors bebis
 
Vi gick en fin liten runda med en ettåring för - usch ja, fem år sedan nu... Passa på, för sen blir de tunga men inte direkt kapabla att bära så mycket själva i några år. Är på väg att testa fjällen igen med min blivande sjuåring till sommaren!

Turen vi gjorde med ettåringen var från Ritsem (norr om Sarek alltså). Tog färjan till Akkastugan, och gick sedan till den stora anläggningen som drivs av en samisk familj, söder om Kutjaure. Eftersom min sambo kände av lite foglossning (en till unge var på g) så tog vi en kortis tvärs över Kutjaure (båtskjuts av de som bor där) och hyrde en kåta vid sjön (samma familj som driver). Väldigt mysigt! Sedan gick vi på lite höjd tillbaka mot Akkajaure till STF-stugan som ligger lite norr om Akkastugen längs med sjön. Båt tillbaka till Ritsem därifrån , eller promenad till Akkastugan.

Klart "lagom" för den som ändå vill vara i riktiga fjäll, men det är sant som sagts, om man bor i söder kan man kanske lika gärna göra något närmre, som Storulvån, mm.

Hur som helst klart rekommendabelt, med reservation för detta att småbarn kan störa andra på natten. Detta var iofs ett mindre problem vid fjällstationen vid Kutjaure, eftersom man fick egna riktiga rum. Och i kåtan var vi ju ensamma!
 
Kul med så mycket alternativ! Sälengrejen låter ju fantastisk. Jag är som sagt skeptisk till tält - vi har skaffat lite lättviktsgrejer men är inte fullt utrustade, så har svårt att tro att vi klarar barn, mat, tält och sovsäckar utan att dö på kuppen :) Blir ett projekt tills dess att vi blir rika och hunnit med lite fler julaftnar kanske. Men vad inspirerad jag blir! Karolina - jag återkommer gärna när det börjar dra ihop sig och jag får fler frågor i huvudet! Men nu har jag åtminstone en idé :) Tack snälla alla igen!
 
Grövelsjön har ju varit uppe. I det området finns också en stor mängd privatstugor att hyra. Det kan bli klart billigare än STF. (och mer avskilt)
 
Vandrade i Jämtlandsfjällen, (stugtur), med min dotter när hon var 10 månader för över 20 år sedan. Det var ingen hit då hon var en "screamer", typ skrek hela tiden i vissa situationer såsom bilåkning etc. Vandring visade sig vara en av de sysslor som hon inte gillade och hon visade det verkligen med bravur. Vi var tvungen att sätta en tröja runt henne i bärstolen så att det blev mörkt. Då sov hon mesta delen av tiden som vi gick. Med facit i hand så passade vandring inte just vårt barn i den åldern.
 
Hej!

Jag är gravid nu och barnet kommer i stort sett när som helst :) Vi är sugna på att komma igång med att vandra redan i sommar/nästa höst - tänker att det är ganska behändigt att vandra med en liten som är hyfsat lätt att bära!? Tror ni att det kan fungera? Har ni tips på lätta stugvandringar? Vi är väl utrustade och jag har vandrat en del innan, mest utomlands dock. Vägrar sova i tält med liten, så stugor är ett måste! Eller vindskydd nära civilisation. Har ni tips? Vi bor i Skåne och Skåneleden finns ju alltid, men om man vill gå lite mer i fjällen?

Även om ni bor i Skåne måste jag slå ett slag för Abisko. Långt iväg men tågresan är ett äventyr, naturen däruppe är fantastisk, björkskog runt stationen och lift upp på kalfjället. Var där förra sommaren med våra barn (då 1 och 3 år gamla) och gjorde dagsturer. Inga problem att åka i 2stolslift upp på kalfjället och sen göra dagsturer uppe på fjället. Dessutom är det känt för sitt fina väder vilket inte resten av fjällkedjan kan skryta med...

Grattis förresten till tillökningen:)
 
Ett tips är at inte "ensamvandra" med barn. Jag buntade fast ryggsäcksstolen bak på min ryggsäck. = Mycket baktungt och tröttsamt för ryggen. DOCK så blev rasterna mer frekventa då barn inte skall sitta i stol mer än 30-40 min. (Längre än så blir nog samma effekt som när man söndagsskiter med DN i handen på toa och försöker resa sig :) )

Ett annat riktigt bra tips är att skaffa ett enklare vindskydd för raster och blöjbyten. Typ primus eller något enklare "strandvindskydd". Perfekt om det duggar eller blåser mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanwhe Vandra med 2-3 månaders bebis Fjällvandring 11
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar