Hej igen
En stugtur som jag hade som idé för i år var att ta tåget till Ritsem, båten över till Vaisaloukta och sova vid stugan i tält två nätter (med en dag för dagsutflykt). Därefter gå till Akkastugorna (någon sa att det är ca 6-7km mellan de två stugorna, lagom för en treåring att gå på en dag...) och sova två nätter där (dagsutflykt igen). Sen båten över och bussen ner till Saltoluokta för en natts lyx
En annan idé var Grövelsjön med övernattningar både inne på stationen och tältnatt vid Silverfallet.
Vi har som sagt bott på Storulvåns fjällstation (här är tråden jag startade då:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66360) och är mycket nöjda med hur det blev. Kan skicka bilder och info om du är intresserad.
Att ha ett basläger och göra dagsutflykter tror jag är mest vilsamt för både barn och föräldrar. Då har man inget måste att "komma fram". Man kan lätt korta av en dagsetapp om det inte funkar, pga väder eller humör...
Men som jag skrev i förra inlägget, undskatta inte boende vid skidanläggningarna. Det är billigt, service finns (om än i begränsad utsträckning) och nedfarterna är inte öppna sår i terrängen utan mer som gräsmattor i skogsbranten. Vi hade några fina vandringsdagar i somras i Sälen, grabben njöt nog av varje sekund - vad kan väl vara bättre än att få vara ute med både mamma och pappa, utan stress eller måsten?! Har bilder därifrån också om du vill se...
Tips och idéer i övrigt mailar jag gärna över om du har frågor.
Kul att ni vill ta er ut! Det kommer att ge både er och barnet mycket!
Och lycka till med förlossningen!
/Karolina med en tre-åring och en fyraveckors bebis