Vi kör en hel del motorcykel på grusvägar & stigar, därigenom kan de olika klimaten ändras relativt mycket på 1V. Själv kör jag helst med tarptält på sommaren ihop med min minsta säck, således även den svalaste. Och, ja, alla mina säckar är ”dyra dunsäckar”.
Det har dock hänt att även en varm sommar så sviktar värmen på hög höjd under natten (klara dagar, kalla nätter). Och det är bra att ha ”rätt säck”, men det som är långt viktigare är att veta hur du får en hygglig natt med ”fel säck”, när tempen faller långt förbi ditt normala spann, för ingen säck i sig självt generar värme, den endast låter dig behålla den värme du skapar, ok?
1/ Sov alltid i underställ & varma, torra strumpor. Det håller säcken ren, dig torr & varm.
2/ Om du antar att nätterna blir kalla finns det flera, enkla sätt att ”uppa” värmen.
A/ Sätt på dig mössa (helst en som inte glider av) & handskar.
B/ Du har säkert 1 varm tröja, ta på den. Lägg din jacka över bålen på säcken.
C/ Har du några byxor som inte är skitiga? Ta på dem.
D/ Koka upp 1L vatten, häll i lämplig behållare (jag använder en 1L Nalgeneflaska, den blir inte skållhet) & stoppa ner i säcken. Om vattnet tappar 70 grader har du fått hjälp ”av ett litet element” på 75Wh den natten, vilket gör betydligt mer än man tror.
Utan ”varma vattnet” sov jag en skön natt i tält i -7 i en T-Comf +2 säck, det var förvisso vindstilla & vi var 2 i tältet.