Jag har en Marmot Mica sedan förra våren och ett par Vaude Drop-pant, de senare mest för prisets skull. Drop Pant är av något lägre kvalitet misstänker jag, men byxorna skavs ju inte alls på samma sätt som jackan så jag snålade in några hundra på dem. Eftersom de andas så bra är jag lockad att låta anoracken ligga hemma och ha regnjackan som enda jackan - men den är fasen för dyr om den skulle ramlas sönder eller få en glödhoppa.
Båda plaggen har fungerat ruggigt bra. Det värsta jag utsatt kläderna för är en vansinnesfärd i regn och storm i en såndär tok-snabb ciggarettbåt. Saltvatten som piskade så djävulskt att det kändes som nålar mot all bar hud och själv satt jag och hoppade och skavde mot en brits med skrovlig sitt-yta och tänkte, NU - nu jäklar går de sönder, fan fan fan. Men nejdå, både jacka och byxor är fortfarande vid livet OCH jag var helt torr innanför - min egen fukt hade ventilerats ut genom membranet trots allt regn.
Varning:
Marmots Precip-ställ är det du kommer bli pådyvlad hos Naturkopmaniet, men jag har förstått att själva membranet på dem kan bli skavt och falla av typ som mjäll där ryggsäcken ligger emot och trycker, om tyget blir blött. Inget för vandraren alltså.