Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Val av regnkläder
- Trådstartare alven
- Start datum
Efter en blöt fjällvandring är det dags för nytt regnställ. ITABs rekommenderas ofta. Är det någon som har några invändningar mot det?
Det är definitivt ett prisvärt regnställ (har bara provat jackan) men det har en tendens att bildas kondens i det. Det andas inte jättebra men håller vätan ute.
Jag har för övrigt en grön jacka i storlek Small till salu för 200kr
//Peter
Jag har för övrigt en grön jacka i storlek Small till salu för 200kr
//Peter
Bra försök! Men då lär det se ut som om jag är sponsrad av RFSU.
Bra försök! Men då lär det se ut som om jag är sponsrad av RFSU.
Dom är ganska stora i storlekarna. Jag beställde först en Medium men när jag fick den insåg jag att den var för stor och fick byta storlek till Small istället.
Jag är för övrigt 172cm/80kg.
//Peter
Er der nogen i Sverige der har erfaring med ”The Packa” ?
Poncho
Testade att vandra i en Ultra Sil Tarp-poncho från Sea to Summit under 9 dagar i Sarek-Padjelanta... 8 av dessa regnade det till o från :-(!
Den funkade Otroligt bra, med en vikt på 285g ersatten den jacka (220g)och ryggsäcksöverdrag(120g)..nu fegade jag lite o använd marmots preclipbyxor till men ska sy ett par byxholkar i samma mtrl, bör inte väga många gram!
Fördelar: Snabbt på, suverän andning slipper vätan innifrån som man får av Alla jackor.. Ryggsäcken föblir torr(ingen glepa mot ryggen) skön vid rast...
Nackdelar: Vid hård vind är den inte ultimat
Men, konceptet jacka-byxa kommer jag att överge helt!
Testade att vandra i en Ultra Sil Tarp-poncho från Sea to Summit under 9 dagar i Sarek-Padjelanta... 8 av dessa regnade det till o från :-(!
Den funkade Otroligt bra, med en vikt på 285g ersatten den jacka (220g)och ryggsäcksöverdrag(120g)..nu fegade jag lite o använd marmots preclipbyxor till men ska sy ett par byxholkar i samma mtrl, bör inte väga många gram!
Fördelar: Snabbt på, suverän andning slipper vätan innifrån som man får av Alla jackor.. Ryggsäcken föblir torr(ingen glepa mot ryggen) skön vid rast...
Bilagor
Intressant! Men blir du inte blöt om armarna utan regnjacka?
ITAB Jackan var ny på årets tur iofs med bara en halvdags redigt regn men den funkade som en regnjacka skall. Jag använde den dessutom som vindjacka vid raster och morgon och kväll ibland i combo med min klättermusen LIV duntröja. Jämfört med tyngre mer tekniska jackor har den fördelen att den inte trycker ihop loftet lika mycket.
Inte alls..
Nejdå, när det regnar mycket så har jag ju bara armarna innanför ponchon... Däremot ska jag sy dit ngn form av snöranordning så att man kan "låsa" den runt midjan bättre!
//A
Intressant! Men blir du inte blöt om armarna utan regnjacka?
Nejdå, när det regnar mycket så har jag ju bara armarna innanför ponchon... Däremot ska jag sy dit ngn form av snöranordning så att man kan "låsa" den runt midjan bättre!
//A
jao, enda invändningen mot itabs jacka är att den inte håller i evighet, men det var väl ingen överaskning. Det är ju bara en pu-belagd väv utan skyddande foder.. pu beläggningen släppte efter ett par års flitigt användande, men för det priset så.. är inne på min andra nu... =)
//A
Använde min smäckiga poncho/tarp och regnbyxor under en veckotur förra våren. Hade regn till och från under tre dagar så det gick bra. Men då sov vi i tält...
Min far provade ponchovarianten redan 1977! Trender kommer och går!Testade att vandra i en Ultra Sil Tarp-poncho från Sea to Summit under 9 dagar i Sarek-Padjelanta... 8 av dessa regnade det till o från :-(!
God tur!
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp med val av tält | Lättpackning | 29 | ||
val av kök | Lättpackning | 15 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg