Val av regnkläder

Vad kör ni för regnkläder? Jag har en uppsättning ITAB Packaway, men de har varit med några år och börjar sjunga på sista versen.

Mina ITAB-grejer väger 288 g (jacka) respektive 236 g (byxor), är förstås intresserad av att pressa detta om det går, vill i alla fall inte rasa iväg uppåt...

Jag har en Marmot Essence Jacka, väger 204g i stl XL - har svårt att se att det kan bli tunnare och lättare. Har ett par Marmot byxor (kommer inte ihåg vilken modell) men dom väger strax under 200g i Large.

Jag kör med Haglöfs LIM Ultimate jacka + Itab:s Packaway-byxor som regnställ vid raster och korta turer runt lägret.
Jag vandrar i merinoullströja + vid behov Montane Aero Smock som vindbrytare vid blåst och regn. Helt vattentätt går inte att vandra i:)

Montane 180 heter en enligt uppgift helt vattentät jacka med huva som väger ca. 180g. Produkt som tydligen ska utgå, men finns att få tag på hos:
http://www.litepac.com/

God tur!

Kör med en Patagonia jacka och Marmot Precip byxorna när jag är ute med ryggan
På dagsturer är det Marmot Precip i helt ställ som får följa med.
Till och från jobbet har jag ett ställ från något som kallas Chill Factor i ryggan, inget andas-ställ men det gäller bara en resa på 15 minuter....

Jag har en TNF Triumph Anorak (165gr kontrollvägd i strl M) och Patagonia Rain Shadow Pants (295gr kontrollvägd i strl L) av 2008 års modell (de har helt delbara sidoblixtlås medan 2009 års modell endast har 3/4).
460gr kommer jag således ner i. Jag borde kunna skaffa ett par lättare byxor, men i dagsläget så uppskattar jag de hellånga blixtlåset väldigt mycket.

Hilleberg Bivanorak

Jag funderar på att köpa Hilebergs Bivanorak, då slipper jag en massa onödig vikt, först ett plagg som ersätter både jacka och byxor, regnskydd, om det blir extremt kallt kan jag dra på mig den för att öka värmen i sovsäcken, när jag rastar får jag extra vindskydd. Allt detta för 650gr 1600kr.
Finns det någon produkt som slår detta?

Lånar tråden och undrar om någon har tips på ett par LÄTTA regnbyxor, helst ofodrade osv.
Har bara hittat Marmots Precip Pant (240g) för 800 kr.

Finns något lättare (och kanske billigare?) alternativ?

Vissa praktiska begränsningar

Jag funderar på att köpa Hilebergs Bivanorak, då slipper jag en massa onödig vikt, först ett plagg som ersätter både jacka och byxor, regnskydd, om det blir extremt kallt kan jag dra på mig den för att öka värmen i sovsäcken, när jag rastar får jag extra vindskydd. Allt detta för 650gr 1600kr.
Finns det någon produkt som slår detta?

När det är helregn är bivyn våt och du behöver den på när du borde bygga rasttak.....
På kvällen när du skall krypa ihop under tak, som du har på dig och som är rejält surt.....

Jag som prövat praktiskt hittade ingen otimal lösning men fortsätter leta, vad har du för tankar kring det?

Regnställ och tarptak ingår ännu i min packning...men att stryka endera vore en lättare väg men den får inte bli våtare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
tsd val av kök Lättpackning 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg