Val av regnkläder vid fjällvandring?

Abisko verkar inte ha några låsbara skåp när jag kollade, men väl ett bagagerum där det inte brukar försvinna något. Tänker nog själv ta med ett ombyte som jag inte är så rädd om, och ett par gympadojjor på mig som också lämnas där.
Sist jag var i fjällen började jag med kombinationen gaiters och regnkjol. Gaitersarna har jag på hela tiden, men löst sittande. Blir det regn drar jag åt dem och tar på kjolen som öppnas i hela sidan. Det går väldigt fort. Ibland är det bråttom!
Jag har även en tunn termokjol som jag är väldigt nöjd med. Till detta mycket tunna vindbyxor och supertunna ullställsbyxor under. Äntligen tycker jag att jag kan reglera min klädsel enkelt och slippa ha det bylsigt/tajt runt grenen där benen rör sig mot varandra. Jag skulle dock vilja ha en lättare regnkjol. Det verkar finnas, men inte i Sverige... Min är från Skhoop och ganska tung.

Hade också tankar på poncho innan och köpte en, men den ska jag ha i båten istället, smidigt att dra på utanpå flytvästen. Men om man verkligen ska kunna förlita sig på poncho behöver man gaiters på armarna eller...?

Har gått några gånger i poncho och det behövdes snören gör att snöra in den vid midjan. Om du behöver gaitiers på armarna vet inte jag jag fick med armarna inne i ponchon, men dylikt beror ju på balans, packningsvikt, gångstil och inte minst om du har stickor.

Jag har gamla HHs lårings som jag gillar. En kamrat till mig gjorde armgaiters av en HH regnjackas ärmar med clips från ett par hängslen. Han har dem när han cyklar i regn.

Dubbelbruket av poncho som regnplagg och sovtak har jag svårt att se i ösregn.
För när du riggar sovplatsen blir du dyblöt. I alla fall blev jag det.

Sovtaket måste vara så brett så att du slipper ligga under droppet från dina våta kläder.

Vindfånget av ponchon i hård blåst skall inte underskattas.

go tur

Jag använder en goretex jacka så överkroppen är löst redan vid bra väder, sedan för att klara nederdelen så för lätt regn bryr jag mig inte byxorna är snabbtorkande :) blir det värre har jag ett par Marmot Precip i en ytterficka.
Kängorna har också goretex, men det tror jag inte nästa par kommer att ha, där blir det läderkängor, de jag har nu tar flera dagar att torka om de blivit blöta invändigt om man trampat ner i ett surhål. :-(

Ryggan har visserligen ett överdrag men för att vara säker på att kläder, mat är torrt så använder jag några sea to summit dry bags. Länge har jag letat efter en bra huvudkudde i tältet, uppblåsbara av olika modeller, tältpåsen med kläder i osv, den stora dry bagen med kläder är det bästa jag hittat!

Den bästa regnjackan för vandring jag hitintills har hittat är en cykelregnjacka med luftande rygg och långa ärmar, g-tex i ärmar och front. Fann den i i en racerlada utomlands. Det enda jag ogillar är färgen.

go tur

De flesta fjällstationer har iaf haft möjligheten tidigare. Nu är det några år sen jag nyttjade möjligheten men maila dem och kolla.

Jag har mailat Abisko Fjällstation (Turiststation?) och frågat och fick svar idag från dem att det var inga problem att lämna in sitt bagage eller en påse med kläder gratis hos dem i deras bagagerum på turiststationen under de dagar man är ute och vandrar!

Bara att säga till i receptionen så får man en lapp som man skriver sitt namn på för att sätta på väskan innan man lämnar in bagaget hos dem.
:)
Tack för tipset!

Senast ändrad:
Poncho e förfärligt. Den fladdrar o e otymplig och man blir dessutom våt.

Poncho är dessutom opraktiskt i stan. Jag brukar åtminstone ofta tillbringa en dag i en större stad på väg till tåget eller flyget till min destination. Det kan regna även i städer

Det ÄR viktigt att hållas torr på vandringen.

Har nu regnjacka+regnbyxor. Skalmodell som också andas lite. Berghaus jacka. Hellyhansen byxor. Ponchon får stanna i garderoben.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg