dePaul; sa:
Initialt förmodade jag att min Bahcokniv tillverkades i Sandvik 12C27. Börjar nu bli nästan säker på att så inte är fallet. Samma gäller antagligen också Bergo knivar.
Ok, jag har nu fått kniven! Det gick undan. Mitt första intryck är enbart positivt. Kniven är ganska bra ihopskruvad. Faktiskt bättre än många avsevärt dyrare knivar. Självklart går det inte att jämföra med en custom men vad kan man begära för 148:- kronor.
Jag får nog lov att ändra mig igen gällande stålet. Det ser ut som om det trots allt är Sandvik 12C27. Samma färgnyans, samma motståndståndskraft mot slipning/bryning och samma tendens till rullning. För att vara helt säker så kommer jag att kontakta företaget.
Jag har efter ca 10 minuters bryning på min Spyderco Sharpmaker fått bladet såpass vasst att det rakar armhåren utan att nudda huden. Till stor del beror det på originalslipfasen.
När jag lägger bladet på ett platt underlag så kan jag konstatera att det är svagt konvext, på gränsen till flatslipat. Bladet är jämnt taperat (avsmalnande) hela vägen från handtaget ända ut till spetsen. Det bådar gott inför nästa års köksbestyr på campingen.
Kniven är av heltångekonstruktion. Det var en positiv överraskning! Skållorna är enligt företagsinfot tillverkade i äkta ben. Jag är dock lite osäker om det verkligen förhåller sig så. Greppet kan nog vara ganska halt i vissa situationer. Som tur är så är kniven utrustad med en rejäl guard i rfr stål. Fånglinehålet är lagom stort, 5 mm i diameter.
Slidan är av öppen typ och tillverkad i någon sorts läderimitation. Kniven säkras med en tryckknapp.
Allt som allt är jag ytterst nöjd än så länge. Har dock inte skurit i något ännu så jag hoppas att det goda intrycket består också efter de första skärarbetena.
~Paul~
Vikt och mått:
Vikt (kniv) - 140 g
Vikt (slida) - 30 g
Bladlängd - 110 mm
Knivlängd - 220 mm
Bladtjocklek - 3 mm
-------------------------------------------------------------------------------------