Primus Power Stove set väger 805 g, antagligen mer om man ska ha större kastrull.
Mitt nuvarande väger 1100 g, alltså det är ingen enorm viktvinst.
MSR Reactor väger 588 g, och då räcker troligtvis den kastrullen på 2,5l. Nästan ett halvkilo i viktbesparing.
Jag har inte hittat några andra kök med såpass stor kapacitet förutom Trangiat.
Men det lutar ju åt MSR-köket eftersom vikten är såpass mycket lägre.
Om man jämför dessa två kök, vad är det för för- resp nackdelar?
Drar MSR Reactor mer bränsle eftersom det inte är så vindskyddat? Räknar iofs med att de flesta målen kan lagas till i absiden, det är bara lunchen som eventuellt behöver lagas ute i det fria. Är det varmt och soligt så skippar vi nog även varma koppen till lunch.
Reactor tål hur mycket vind som helst eftersom upphettningen sker via strålvärme och inte via öppen låga. Jag har använt Reactor sen 2008 på våra höstvandringar, som vattenkokare åt 4-5 personer. I minusgrader och frisk vind tar det kanske 30 sek. längre tid att koka en liter, pga att vinden kyler ner värmeväxlaren. Dvs 3 min 30 sek. koktid ist.f. 3 min. Detta för en dryg liter vatten.
Reactor är mkt bränslesnålt, på senaste påskturen gjorde jag av med en och en halv 450 gr gastub. Då smälte jag snö och kokade upp ca 30L vatten. Under barmarksförhållanden är min erfarenhet att tillverkarens siffror stämmer bra dvs du kan koka upp 22L vatten på en 230 gr gastub.
...nackdelen med vattenkokaren är att den bara kan koka vatten. Pga hög effekt är det i stort sett omöjligt att laga mat i den...då får man kalla på sotaren efteråt .
//J