Om säkerheten är viktig så borde du ha valt bort T-spriten och brännaren först - före bensinköken...
Trangia med T-brännare både civil och millitär regi har orsakat de allra flesta incidenterna och väldigt många, mer eller mindre allvarliga olyckor med brännskador - långt mer än med tex. bensikök.
Det är inte själva köket som är problemet utan för att man inte respekterar T-sprit/alkohol som bränsle som är minst lika farlig som bensin - faktiskt farligare...
Bensin vet folk är farlig och håller sig skärpta under dess hantering och användning - men icke T-sprit...
(camping)gasoldrivna kök får nog anses som väldigt säkra och skulle nog säga att det är enda alternativet kvar eftersom du har valt bort MF-köken.
Med all respekt för ditt stora kunnande. Vilket kök som är farligast beror nog på vem, var och när du frågar.
När min far vandrade på 40-, 50- och 60-talet såg man bensinköken som farligast då de var vanliga på den tiden. När Trangiaköket med spritbrännare kom såg man det som ett enormt säkerhetslyft. I Frankrike ser man gasoltuber av punkteringstyp som farliga. De är vanliga där och det sker fler olyckor med dem än med tuber med bajonett eller gängat fäste.
Vad jag menar är att man kan ställa till det med alla sorters kök och att det rimligtvis sker flest olyckor med den vanligaste typen av kök. Idag har vi en situation där ett fåtal (intresserade och kunniga) användare kör bensin eller fotogen medans det stora flertalet har kört sprit i många år och nu har bytt eller är på väg att byta till gasol. Då är det inte konstigt att vi har en omfattande erfarenhet av olyckor med spritbrännare vilket vi ännu inte hunnit få för gasol (om man bortser från camping och båtgasol). Och mannaminnet är kort så olyckorna från tiden då bensinköken var vanligast är bortglömda.
Vilket kök man än väljer finns det risker och man behöver lära känna det ute i det fria innan man kokar i absiden. Några erfarenheter:
Fotogen: För lite förvärmning kan skapa ett moln med fotogenånga när man öppnar kranen. När den glade entusiasten tänder på blir det en fin eldboll (jag har provat).
Bensin: Samma som för fotogen. Bensin är ju dessutom så pass eldfängt att det blir stora lågor om förvärmningen misslyckas och man ändå får fyr på bensinen som strömmar ut (jag har provat).
T-sprit: Utspilld sprit kan ge en del lågor. En vält brännare skulle ge en smärre brasa.
Metanol: Samma som T-sprit. Lågan syns dessutom dåligt i dagsljus.
Gasol: Om man öppnar kranen för mycket och misslyckas med de första försöken att tända kan man få en fin eldboll när det väl tar sig (jag har lyckats med det också). Om man vänder på tuben borde man kunna få en hyfsad låga (det har jag inte provat).
Listan kan säkert göras mer omfattande. Själv kör jag numera med gasolbrännare i trangia och ser det som säkert och bekvämt men jag undrar över livslängden på slangen och hur olycksförloppet kommer att te sig den dagen slangen blivit för gammal. För många år sedan provade jag förresten en gammal gasolbrännare (propan) med torra packningar och då sprutade det eld åt alla håll
Tidigare körde jag med metanol och såg det som en säker och robust lösning även om jag lyckades få fyr på hela flaskan en gång. Brännaren var kall men det låg glödande lav i den som tände spriten jag fyllde med. Efter det släckte jag alltid brännaren innan den var tom och fyllde medans det var sprit kvar i den. Slår lågorna inte upp ur den släckta brännaren gör de inte heller det när man fyller på. Dessutom finns det numera säkerhetskorkar som förhindrar att lågan sprider sig in i flaskan (de funkar, jag har testat).
Vänligen, Klas