Val av GPS

Garmin!

Jag har en Colorado 300 som jag är nöjd med. Skärmen kunde dock fungera bättre i starkt ljus men det är inget större hinder genom att man vrider lite på handen (eller snurrar 90-180 grader).

Dock skulle jag ha köpt en Oregon idag just pga pekskärm istället för rullhjulet.

eTrex Vista HCx

Har nu köpt hem ovanstående...

Mina tankar kring köpet:

* Oregon gick bort pg a mycket skriverier om div fel, dålig batteritid och taskig skärm, känns inte som om Garmin tänkt klart. Men den ser finast ut av alla ;)

* Coloradon och GPsMap60CSx gick bort på storlek.

* Har tittat lite på Magellans Gps:er, men de känns för stora och klumpiga för mig.

* Kvar fanns då eTrex Vista HCx. Som vann på att den känns beprövad. Jag har inte hittat speciellt mycket negativa användar kommentarer på den, den rekommenderas ofta.

* Den är minst, har bäst batteritid, men ändå i stora drag samma prestanda...

* Verkar som om denna kan funka bra på mtb:n oxå...

* Det som bär mig emot lite är väl att köpa en så pass gammal teknisk pryl, det brukar jag försöka att undvika annars... samt att priset fortfarande mtp åldern fortfarande är ganska högt.
Andrahandsvärdet är nog inte toppen, men är jag nöjd med den så behåller jag den nog länge, och då kvittar det.

* Det blev en Fripro Norrland på cd, samt ett microsd kort på 2gb, borde väl räcka?

Thomas

Nu får ni gärna hylla mitt val, så att jag kan sova i natt.... ;)

Vista HCx har hittills aldrig svikit mig, men skulle jag köpa en idag så blev det lillebror Legend HCx eftersom jag inte har nåt behov av barometern och inte heller av elektroniska kompassen.

Tycker dock om användargränssnittet och storleken.

Vista HCx har hittills aldrig svikit mig, men skulle jag köpa en idag så blev det lillebror Legend HCx eftersom jag inte har nåt behov av barometern och inte heller av elektroniska kompassen.

Tycker dock om användargränssnittet och storleken.

Hm, efter snabb koll på prisläget så innebär Legend HCx 850kr mindre men samma prestanda som Vista HCx, förutom ovanstående funktioner, är dom inte bra eller?

Thomas

Hittills har jag inte haft någon egentlig nytta av dem eftersom jag använder den för att hålla reda på var jag är och var jag har varit, barometern har bara irriterat mig hittills med höjdangivelser som jag vet är fel.

Jag har en Vista HCx och tycker inte att de extra funktionerna kompass och barometer är värda 850 kr. Men hade jag inte haft dem hade jag säkert velat ha dem så därför köpte jag Vista istället för Legend trots att den var dyrare.

Örjan

Min gamla Silva Multinavigator har både elektronisk kompass och barometer. Det var främst kompassen som var smidig, när jag stod stilla vid ett vägval och funderade på om jag skulle ta högra eller vänstra stigen. Så den funktionen saknar jag ibland på min Magellan Explorist XL.

Barometerfunktionen använde jag sällan på min Silva Multinavigator. Visst kan den användas för att "mäta" höjdskillnader i backar, men barometer finns även i bl.a. klockor. För att barometerhöjderna ska visas noggrant, fodras dessutom kalibreringar flera gånger om dagen, speciellt vid blåsigt väder (= snabba lufttryckförrändringar).

Så om det funnes en mellanmodell mellan Legend HCX och Vista HCX som bara har kompass men ej barometer, så skulle den nog vara en het kandidat.
/Niklas

Jag har en Vista HCx och tycker inte att de extra funktionerna kompass och barometer är värda 850 kr. Men hade jag inte haft dem hade jag säkert velat ha dem så därför köpte jag Vista istället för Legend trots att den var dyrare.

Örjan

Hm... så tänkte jag också... och nu har jag redan börjat använda den så det är ju ingen idé att gräma sig...

Däremot så tycker jag att den är knepig att förstå, inte direkt användarvänliga menyer och funktioner... återkommer säkert med lite newbie frågor ;-)
Om man jämför med det jag har att jämföra med en GF 305 (inte helt fair, men ändå) så är den mycket mer komplicerad, 305:ans bruksanvisning har jag nog aldrig behövt öppna...

Just nu håller jag på att lägga upp rutter, som jag senare idag skall följa... problemet är att jag inte lyckats få vistan att visa planerat spår och spåret där jag går samtidigt, i själva gps:en... någon som kan informera om vilka inställningar som behövs?

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg