Nu var det ett tag sedan jag köpte mobilbatterier, men då låg priset klart högre än för 4 stycken R6 2700 mAh (utan laddare). Dock tycker jag att det finns tre stora problem med mobilbatterier
- Det är sällsynt med en extern laddstation till det extra mobilbatteriet, vilket gör det onödigt knöligt att först ladda upp reservbatteriet för att sedan ladda huvudbatteriet i telefonen.
En vanlig R6 snabbladdare har (vanligtvis) plats för 4 R6-batterier, vilket för det flesta moderna GPS-modellerna räcker till både huvudbatterier och en omgång reservbatterier.
- Mobilbatteriet och mpbilladdaren är inte standardiserat, utan formen är nästan unikt för varje mobilmodell. Byter du till en ny modell, så måste du i princip också införskaffa en ny laddare (som förvisso brukar medfölja mobilen) och ett nytt reservbatteri - vilket blir mycket dyrt!
Byter du din GPS, så kan du lugnt tuffa på med dina gamla R6-batterier och din gamla intelligenta snabbladdare. R6-batterierna funkar dessutom till en massa andra elektroniska prylar, så lär inte bli överflödiga i första taget.
- Några icke uppladdningsbara mobilbatterier känner jag inte till.
Däremot finns det gott om billiga alkaliska R6-batterier på nästan varje mack och snabbköp om man skulle akut behöva backup-batterier till sin GPS.
Patrik, sammanfattningsvis skulle mobilbatterierna och laddarna behöva standardiseras och komma ner ordentligt i pris, samt att det skulle behöva bli betydligt vanligare med externa laddstationer till överkomliga priser, för att ditt resonemang om batterier skulle bli hållbart.
/Niklas