Vajerräcken

Re: Re: Re: strimlad, eller avslitet huvud?

jakobg; sa:
Jag førstår inte riktigt din ståndpunkt. Førsøker du argumentera med mig genom att mærka ord och skærskåda detaljer? Det funkar ju inte, eftersom du uppenbarligen håller med mig om den slutliga effekten.

Min ståndpunkt i den första kommentaren var:

"Jag känner inte till någon undersökning som visat att en MC-förare skulle bli strimlad av ett sådant räcke. Inte ens de mest rabiata vajerräckesmotståndare jag debatterat mot hävdar det, utan de riktar istället in sig på att man bryter ryggen på grund av stolparna."

Främst för att slå hål på myten att det är VAJRARNA som är det farliga. Det är inte vajrarna som är farliga. Vanliga stålräcken är precis lika farliga som vajerräcken (för motorcyklister), men vajerräckena är avsevärt mycket billigare att sätta upp.
 
Ta inte detta som ett personligt påhopp, men jag antar att du inte kør motorcykel sjælv.

Størsta problemet med vajerræcken ær dess struktur.

Om du på grund av ett eller annat missøde kør in i ett metallræcke av typen standard, nu pratar jag om en parallellkontakt dær du kør jæmsides med ræcket, har du stor møjlighet att klara dig. Detta før att inget fastnar i ræcket. (i bæsta fall)

Ett vajerræcke dæremot, sætter effektivt stopp før dig vid en parallellkontakt. (i bæsta fall dør du fort)

Tænk dig nu føljande situation: en-filig væg, du ligger bakom en lastbil och det regnar och snålblåser. Din stabilitet på vægen ær inte den bæsta. Nog hade man kænt sig bættre om man inte kørde jæmsides med något som ær en veritabel dødsfælla.

Vajerræckken med tillhørande stolpar ÆR farligare æn vanliga ræcken med slæt yta utåt mot vægbanan.

Att du inte har læst någon undersøkning eller dylikt kan kvitta. Vægverket lær knappast vara den myndighet som erkænner att de har satt upp något som ær billigt men inte optimalt.

Vidare børjar denna diskussion bli trøttsam eftersom den handlar om motortrafik, vilket inte direkt hør hemma på en friluftssida...

Vi ær væl ganska øverens i det stora hela, så nu lægger jag ner diskussionen.

/Jakob
 
Re: strimlad, eller avslitet huvud?

jakobg; sa:
Saken ær snarare den att vajærræcken ær livsfarliga før alla trafikanter utan ett stålskydd på 4 hjul omkring sig.

Du har säkert rätt i detta. Men , och rätta mig gärna om jag har fel, en motorcykel äör bra mycket smalare än en bil och bör ha i motsvarande grad mcket mera vingelmån innan det händer något?

Dvs en motorcyklist som ligger mitt i körbanan har ca 1.5 meter fritt på varje sida, men en bil har väl ca 0.3 meter.

mvh Christian
 
Re: Re: strimlad, eller avslitet huvud?

chralm; sa:
jakobg; sa:
Saken ær snarare den att vajærræcken ær livsfarliga før alla trafikanter utan ett stålskydd på 4 hjul omkring sig.

Du har säkert rätt i detta. Men , och rätta mig gärna om jag har fel, en motorcykel äör bra mycket smalare än en bil och bör ha i motsvarande grad mcket mera vingelmån innan det händer något?

Dvs en motorcyklist som ligger mitt i körbanan har ca 1.5 meter fritt på varje sida, men en bil har väl ca 0.3 meter.

mvh Christian

Nej, jag tænker inte rætta dig, en motorcykel ÆR smalare æn en bil :)

Men lægg till vindsug från lastbilar, både møtande och framførvarande, bilister som nosar en i baken eller førsøkør tvinga ut en i vægrenen och køra om på enfiliga vægar med vajerræcken... Den dær vingelmånen kænns inte speciellt trygg i alla lægen. Kør du bil och kommer emot vajerræcket får du lacka om bilen. På en motorcykel dør du.

mvh
/Jakob
 
jakobg; sa:
Att du inte har læst någon undersøkning eller dylikt kan kvitta. Vægverket lær knappast vara den myndighet som erkænner att de har satt upp något som ær billigt men inte optimalt.

Nä, och SMC är väl inte att lita på heller va? (Det var hos dem jag hittade den där rapporten.)

Din hypotetiska situation må vara otrevlig, men den är nästintill obefintlig i statistiken. De flesta motorcyklister som får närkontakt med ett räcke gör det på grund av att de kört omkull.

Sen verkar ju hakat upp dig på den modell av vajerräcke som har liksom "krokar" som vajrarna ligger i. Det är långtifrån den enda typen av vajerräcke (och DEN typen kan jag hålla med om att den ser otrevlig ut). En betydligt trevligare typ av vajerräcke har "rena" stolpar där vajrarna går i hål genom stolpen. Det är fyra vajrar med en total höjd av cirka 20 cm. Ett sånt räcke lär vara klart trevligare för en motorcyklist att åka in i än ett vanligt stålräcke. fast hamnar man UNDER det så är det nog inte lika trevligt.
 
Fel forum

Jag vet att jag själv delvis har bidragit till trådens urspårande, men trafiksäkerhet (m.a.p. mc och bilar) får vi nog diskutera i ett annat forum.

/Micke
 
Saken ær den att inget vajerræcke ær trevligt att åka in i. Den enda skillnaden ligger i hur många delar av en føre detta MC-førare som ræddningstjænsten får samla upp.

Rapporten sa ingenting om undersøkningar eller statistik. Det enda som sades var att någon "trodde" att de inte var farligare æn vanliga ræcken.

Rapporten handlade ju om vanliga ræcken. Vajerræcken behandlades i ett kortare stycke, utan någon egentlig slutsats.

Min hypotetiska situation ær vare sig hypotetisk eller statistiskt obefintlig. Du får gærna stødja din åsikt på tillgænglig statistik, så stødjer jag min på 9 europa-runt resor och 10 000 mil i sadeln tillsammans med andra ældre och erfarnare førare. Vilka dessutom delar min åsikt, precis som SMC och MC-folk i øvrigt.

Så ær det, de som bygger ræckena lær knappast vara øverens med de som riskerar att trilla in i dem.

mvh
/Jakob


Ang. fel forum:
Ja, kan inte annat æn att hålla med, men jag klarar inte av att inte få sista ordet...
Dærmed lægger jag ner diskussionen.
 
jakobg; sa:
Ja, kan inte annat æn att hålla med, men jag klarar inte av att inte få sista ordet...
Dærmed lægger jag ner diskussionen.
Lägger du ner diskussionen nu igen? :)
Då kan inte jag låta bli att fortsätta lite, vem vet t o m få sista ordet?

Jag tänkte återgå till ursprungsfråan. Och hur man får bukt med problemet med cykling på vägar med vajerräcken.
Tyskland är faktiskt en förebild! Jag har iofs mest erfarenhet av Niedersachsen och Schleswig-Holstein, det kanske skiljer sig i andra delar av landet. Längs merparten av alla landsvägar går oxå cykelvägar. Dessa är ofta smalare än svenska cykelvägar och inte sällan dåligt underhållna, men det finns möjlighet att cykla avskild från biltrafiken.

Det behövs fler cykelvägar inte färre vajerräcken!

/Håkan
 
Re: Re: Är det inte smartare...?

nermander; sa:
klippen; sa:
Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.

Det låter som snubben vi snackade med lite en eftermiddag på Gustavsviks camping i Örebro. Han hade startat eftermiddagen innan från Huddinge och cyklat hela natten. Han beskrev storleken på vägarna han cyklat på med "en bil i timmen":)

Minns inte exakt vart han skulle men det var rätt långt ner (neråt Göteborgshållet).

Jag är inte snubben i Örebro.

På lördag morgon startar jag och min kompis Bosse en långcykling i Norge. Startar gör vi i Strömsund i Jämtland, vart vi avslutar har vi ännu inte bestämt.
 
Re: Är det inte smartare...?

klippen; sa:
Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.

Jo, det är ett alternativ och i princip håller jag med, men ibland blir det orimliga omvägar. Som förra sommaren, då jag skulle cykla från min gamla hemstad Karlskoga till min syster i Kristinehamn, drygt 3 mil bort. Antingen åker man på E18 (Inte motorväg där) där dom höll på att montera vajerräcken, eller också åker man på grusvägar som korsar, och bitvis leds ut på E18. Alternativet är att ta en dubbelt så lång väg. Det känns något orimligt!

/Erik
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg