Vajerräcken

Är det inte smartare...?

Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.
 
Re: Är det inte smartare...?

klippen; sa:
Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.

Det låter som snubben vi snackade med lite en eftermiddag på Gustavsviks camping i Örebro. Han hade startat eftermiddagen innan från Huddinge och cyklat hela natten. Han beskrev storleken på vägarna han cyklat på med "en bil i timmen":)

Minns inte exakt vart han skulle men det var rätt långt ner (neråt Göteborgshållet).
 
Re: Är det inte smartare...?

klippen; sa:
Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.

Måste hålla med fullkomligt. Dessa vägar är väl att jämställa med motortrafikled om jag inte har helt fel, får man verkligen cykla på dom? Det måste ju finnas alternativa vägar till dessa, kan inte tänka mej annat
 
Re: Re: Är det inte smartare...?

mördarsnigel; sa:
Dessa vägar är väl att jämställa med motortrafikled om jag inte har helt fel, får man verkligen cykla på dom?

Precis vad jag också tänkte. Alla vägar med vajerräcken som jag har sett är motortrafikleder. Finns det verkligen vägar med vajerräcken där man öht FÅR cykla?
 
Re: Re: Re: Är det inte smartare...?

GunnarH; sa:
mördarsnigel; sa:
Dessa vägar är väl att jämställa med motortrafikled om jag inte har helt fel, får man verkligen cykla på dom?

Precis vad jag också tänkte. Alla vägar med vajerräcken som jag har sett är motortrafikleder. Finns det verkligen vägar med vajerräcken där man öht FÅR cykla?

Det finns det. Iaf här uppe i Norrland, men just nu minns jag inte vart. Minns att jag läste att vägverket påpekade att de inte kunde förbjuda cykling eftersom det är så många långfärdscyklister som utnyttjar E4:an för att cykla upp till Norrland.

Några mil längre blir det och en del rekognosering av vägar innan, men det blir ohyggligt mycket trevligare. Jag är inte så van långfärdscyklist, men jag cyklade ner till Skuleskogen ifjol från Umeå och cyklade totalt 1 km på E4:an. Den biten var t.o.m. rekommenderad som cykelled på kartan. På hemvägen cyklade jag i inlandet. Rejält backigt, men det var rätt kul att hitta kortaste vägen utan att köra på E4:an. En del grusvägar och övergivna gamla asfaltvägar blev det.

/Jonas U
 
Re: Re: Re: Re: Är det inte smartare...?

utter; sa:
GunnarH; sa:
mördarsnigel; sa:
Dessa vägar är väl att jämställa med motortrafikled om jag inte har helt fel, får man verkligen cykla på dom?

Precis vad jag också tänkte. Alla vägar med vajerräcken som jag har sett är motortrafikleder. Finns det verkligen vägar med vajerräcken där man öht FÅR cykla?

Det finns det. Iaf här uppe i Norrland, men just nu minns jag inte vart. Minns att jag läste att vägverket påpekade att de inte kunde förbjuda cykling eftersom det är så många långfärdscyklister som utnyttjar E4:an för att cykla upp till Norrland.
Det finns även i södra Sverige. T ex väg 108 från Kävlinge till Lund och väg 23 norr om Hässleholm har vajerräcke utan att vara motortrafikled (och mig veterligen är inte cykling förbjuden).

/Håkan
 
Re: Re: Är det inte smartare...?

mördarsnigel; sa:
klippen; sa:
Varför inte välja vägar utan vajerräcken vid långcykling?

Du slipper vajerräckena och den myckna biltrafiken samt att du färdas på vackrare vägar.

Måste hålla med fullkomligt. Dessa vägar är väl att jämställa med motortrafikled om jag inte har helt fel, får man verkligen cykla på dom? Det måste ju finnas alternativa vägar till dessa, kan inte tänka mej annat

Den stora utamningen framöver blir att hitta vägar utan 2+1 indelning med vajerräcke. Men som sagts tidigare så börjar det bli vanligt med vajerräcke på vanliga vägar också. T ex väg 55/56 mellan Norrköping och Katrineholm och E:22 söderut från Söderköping.

Kanske dags att ge ut en guidebok över sveriges vägnät för cyklister, så undviker du vajervägar.
 
Re: Re: Re: huh

nermander; sa:
jakobg; sa:
Det ær inte før inte som dessa vajerræcken kallas før "strimlare". Jag fetundviker att køra på vægar med strimlare... Råkar man dessutom hamna bakom en lastbil i regn på en "Strimlarvæg" så ær det int ekul længre...

Jag känner inte till någon undersökning som visat att en MC-förare skulle bli strimlad av ett sådant räcke. Inte ens de mest rabiata vajerräckesmotståndare jag debatterat mot hävdar det, utan de riktar istället in sig på att man bryter ryggen på grund av stolparna.

Antingen kør du inte MC sjælv, eller så kommer din løn från vægverket. Førsøker du tala om før mig att tre korsade vajrar uppsatta på korta vassa stålstolpar inte gør något annat æn att bryta ryggen på en MC-førare? Ursækta det personliga påhoppet, men nu ær du ute i det blå. En MC-førare iklædd skinnstæll/GTX-stæll som smaskar in i detta i 100 knyck blir det inte mycket kvar av. Den hær debatten har førts på många andra forum i flera år, och jag har aldrig læst eller hørt något så urbota dumt i samband med den debatten.

mvh
/Jakob
[Ändrat av jakobg 2003-07-30 kl 09:12]
 
Re: Re: Re: Re: huh

jakobg; sa:
Antingen kør du inte MC sjælv, eller så kommer din løn från vægverket. Førsøker du tala om før mig att tre korsade vajrar uppsatta på korta vassa stålstolpar inte gør något annat æn att bryta ryggen på en MC-førare? Ursækta det personliga påhoppet, men nu ær du ute i det blå. En MC-førare iklædd skinnstæll/GTX-stæll som smaskar in i detta i 100 knyck blir det inte mycket kvar av. Den hær debatten har førts på många andra forum i flera år, och jag har aldrig læst eller hørt något så urbota dumt i samband med den debatten.

Du har med andra ord inte läst om den norska utredning (gjord på uppdrag av nån MC-organistation) som bygger på datorsimuleringar?

En MC som kör VINKELRÄTT in i vajrarna blir säkert strimlad, problemet är väl att vajrarna sitter längs med vägen så han har bara vägens bredd (4 meter?) på sig att komma upp i de där 100 km/h.

Sen är det nog knappast så att en MC-förare KÖR in i räcket, åker han in i räcket beror det på att han kört omkull och då glider han längs marken mot räcket (och slår han inte i stolparna så fastnar antagligen hjälmen och sliter av huvudet).

Men strimlad? Nej, knappast.

Observera att jag säger inte alls att räckena är ofarliga för motorcyklister, jag säger bara att strimlad är knappast ett troligt scenario. Bruten rygg och avslutet huvud är mer troliga.
 
strimlad, eller avslitet huvud?

Nej, jag har inte læst någon Norsk utredning, tyværr.
Det vanligaste førloppet torde vara att man kommer før næra vajerræcket kørandes parallellt med dessa, varigenom man fastnar/hakar i. Detta resulterar i att MC-føraren

1. trillar øver ræcket på motsatt vægbana.
2. trillar på sin egen sida av vægbanan.
3. trillar ØVER ræckena och møter stolparnas uppstickande delar med sin kropp.

Vad som sedan hænder med honom kan man beskriva i mer eller mindre morbida ordalag. Om han får huvudet avslitet eller om han blir søndertrasad/strimlad ær væl knappast frågan.

Saken ær snarare den att vajærræcken ær livsfarliga før alla trafikanter utan ett stålskydd på 4 hjul omkring sig.

"Rabiata vajerræckesmotståndare" sæger du... Ja, om du vill kalla mig rabiat før min åsikt om att vægverket cyniskt nog har valt den billigaste løsningen istællet før den bæsta før alla trafikanter, så tar jag det på mig.

Vajerræcken ræddar liv. Men lik førbannat skørdar de liv också.

Mvh
/Jakob
 
Re: Re: strimlad, eller avslitet huvud?

nermander; sa:
jakobg; sa:
Saken ær snarare den att vajærræcken ær livsfarliga før alla trafikanter utan ett stålskydd på 4 hjul omkring sig.

Den här länken kanske kan vara intressant. Där står bland annat att vajerräcken knappast är farligare än vanliga stålräcken utan att det är stolparna som är värst.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/racken.pdf


Æpplen eller pæron. Spelar det någon roll om vi pratar avslitet huvud eller søndertrasad kropp? Spelar det någon roll om vi pratar vajerræcken, eller stolparna som dessa ær monterade på?

Nej, knappast. Jag førstår inte riktigt vad det ær du argumenterar emot. Jag skrev ju innan att MC-føraren trasas sønder nær han møter næmnda stolpar. Lænken du hænvisar till støder mina påståenden, næmligen att vajærræcken/stolparna dessa ær monterade på ær livsfarliga.

Jag førstår inte riktigt din ståndpunkt. Førsøker du argumentera med mig genom att mærka ord och skærskåda detaljer? Det funkar ju inte, eftersom du uppenbarligen håller med mig om den slutliga effekten.

Om vi sæger vajerræcken, eller om vi sæger stolparna som vajerræckena ær monterade på kan væl vara ganska så egalt.

mvh
/Jakob
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg