Värme i tätkåta

Samma problem!

Tjena!
Jag har själv samma kåta som du har och har haft samma funderingar. Jag kan säga av egen erfarenhet att fotogenvärmaren från jula kommer inte funka om det är minus 26 på morgonen.
Jag kommer nog att köpa kaminen från helsport så att man kan få det varmt och mysigt på natten. Angående en liten fläkt på mittstången är nog ingen dum ide om dom inte drar för mycket batterier.
 
Jag har också funderat på helsports kamin men vill sova hela natten även om det är jättekallt ute, därav funderingar på annan uppvärmning tex gasol eller annan värme.
 
Ok, nu har jag funderat igen ang gasolkamin. Det blir nog ingen, detta beror på att ja behöver 2 st P11 för att hålla värme i 3-4 nätter.
Det blir en vedkamin i alla fall, har ni någon erfarenhet av Försvarsmaktens vedkamin?
 
Vilken av försvarets vedkaminer?
Det finns massa varianter.
Jag har mest erfarenhet av tältspis m/63 (vilket är den trekantiga saken) men har även använt de lite äldre tältspisen (m/38?)

M/63 fungerar bra och enligt min mening är den bättre än de äldre tältspisarna.
Om det är dessa du tänker på och i såna fall hur de skulle fungera tillsammans med tältkåta kan jag dock inte lämna något bra svar på, då jag inte har egen erfarenhet av det.
 
värmelogs

Jag fick tidigare tips om något som heter värmelogs tror jag det var. Det var någon typ av jättepellets som man kan släng in i kaminen innan man lägger sig och ska brinna i ganska många timmar.
 
Jag fick tidigare tips om något som heter värmelogs tror jag det var. Det var någon typ av jättepellets som man kan släng in i kaminen innan man lägger sig och ska brinna i ganska många timmar.

Det var jag som nämnde dem.

De håller värmen längre än ved, men det handlar då om att de håller upp tempen ett tiotal grader under en eller två timmar. Man köper sig ett par timmars extra sömn när det är riktigt kallt, helt enkelt.

Vill man ha jämn, och riktig, värme hela natten, då måste man ha något annat än vedkamin. Tex fotogen.
 
Är det säkert att sova medans man har fotogenvärmaren igång?

Det är aldrig säkert att sova med en värmekälla vars avgaser blandar sig med den luft ni ska andas.
Man kan öppna toppen och en lucka längst ner och ordna ordentlig ventilation, men då får man ingen värme alls. Med öppen eld fungerar detta då elden ger strålningsvärme, men en fotogenvärmare ger ingen strålningsvärme alls.

Risken att något ska hända är mycket liten, men om något händer med kaminen och den börjar spy ut koloxid medan ni sover kommer ingen utav er vakna upp igen.

Därför tycker jag att man ska ha en ordentlig sovsäck och istället släcka ner värmekällan när man lägger sig.

Det är skorsten som gäller om man vill vara på den n säkra sidan.
Det finns fotogen/diesel-kaminer med skorsten som matas med slang från en dunk.


Man får göra som man vill, men man ska känna till att det kan gå illa.
 
Nu är jag ute och försöker hitta nya idéer då det gäller värme. Jag fick en tokig idé att köpa med mig ett mindre elverk (4 takt) att ha på skoterkälken, den kan jag tanka med bensin och drifttid är då ca. 8-11 timmar. Till denna kanske man kan ha en motorvärmare eller liknande i kåtan??? Tokig idé...kanske, kanske inte. :)
 

Liknande trådar