Jättespännande, Men en grej fattar jag inte. Om jag släpper en boll så ökar hastigheten och jag fattar inte varför. Kan du förklara?
Hur kan jag empiriskt bevisa för mig själv att jorden är platt. Jag har ett zoomobjektiv på 300x, men bor rätt långt från havet. Kan du tipsa om någon annat sätt?
Peter
Som jag sa i början, densitet. Om du tar olika vätskor så ser du hur den med högst densitet hamnar underst, luft är också en vätska. Ta en sten som har högre densitet än trä och släpp den, så faller den genom luft och sjunker till havets botten. Medans trä som har lägre densitet faller genom luften men flyter på vatten. Saker söker sin egen densitets nivå. Att saker faller beror bara på att det är tyngre än sin omgivning.
Om du släpper helium så åker det uppåt, för att helium är lättare än luft. Om det nu fanns en kraft som drar allt mot jorden så skulle röken från en ciggaret åka ner istället för upp.
https://youtu.be/984kY2uNLkI
Det ska funka bra utan att du är på havet med bra zoom, hitta bara nått som försvunnit bortom horisonten och zooma, så platt som möjligt hjälper så klart, kanske en lång motor väg eller liknande?
Senast ändrad: