Vadning i Valfojåkka

Fortsätt lite till

Vid den markerade 4-an kan man också fortsätta lite längre och gå över nedanför rastskyddet där jåkken breder ut sig och blir bred och grund. Nackdelen är att man förlorar lite i höjd och får klättra upp till leden igen.

Själv gick jag över vid det västligaste vadet ett år med lite vatten. Det var då väldigt lugnt, men ganska djupt, särskilt när man nästan kommit över till andra sidan. Andra som vi pratade med hade gått över alldeles ovanför fallet. Men mitt vandringssällskap tyckte det var lite otäckt att gå med fallet så nära inpå, varför vi valde denna väg i stället.

/Johan Ö

avslutad210712

Gäst
Tillbaka nu och det blev så att jag gick söderifrån. Valde att vada nedanför stugan i valfojåkka och gick sedan norr om sjön 946. Vadet var extremt enkelt och behövde inte ens ta av mig kängorna (12/8) och att gå norr om sjön var betydligt enklare än det kan se ut på avstånd. Tittade på vaden ovanför sjön och är glad att jag inte valde dem speciellt med anledning av att jag hade en hund med mig som jag måste bära över alla vad som är svårare än att bara gå över. Så tipset till alla som skall gå den vägen är att vada nedanför rast-stugan och strunta i vaden som är utmärkta på kartan.

Klipphyllan strax före Katterjaure (om man kommer söderifrån) var inte heller speciellt svår eller pirrig. Kräver inte mer än normal försiktighet när man går bland stora block där det finns lite grus. Ramlar man så ramlar man inte så långt som det kan låta om man läser Grundstens bok men däremot landar man på sten vilket kan göra ajaj. Är bara en mycket kort passage där man går på en jordhylla med berget på ena sidan och bäcken på andra sidan.

Och stugan i valfojåkka är en riktigt fin sak nuförtiden vilket kan behövas om det är dåligt väder eftersom det är rätt ont om tältplatser mellan Stuor Kärpel och Unna Allakas.

Nedströms stugan

Vi vadade oxå nedströms stugan när vi passerade under 1:a veckan i Juli, det var högt vatten och vi såg flera sällskap som bara undersökte de markerade vaden och sedan vände. Vi hade dock inga problem där vi korsade.

Bilder när jag vadar finns på:
http://www.ce.ltu.se/~jimmy/sjangeli/dag3/1.html

Vägen via klipphyllan vid Katterjaure gör att man missar den bästa utsikten på hela resan, ner mot sjön från passet... (Finns en bild på dag4.)
/M

[Ändrat av granbom 2004-08-14 kl 20:05]

avslutad210712

Gäst
Re: Nedströms stugan

granbom; sa:
Vi vadade oxå nedströms stugan när vi passerade under 1:a veckan i Juli, det var högt vatten och vi såg flera sällskap som bara undersökte de markerade vaden och sedan vände. Vi hade dock inga problem där vi korsade.

Bilder när jag vadar finns på:
http://www.ce.ltu.se/~jimmy/sjangeli/dag3/1.html

Vägen via klipphyllan vid Katterjaure gör att man missar den bästa utsikten på hela resan, ner mot sjön från passet... (Finns en bild på dag4.)
/M

Nä men titta på attan - ännu en ltu-are :)

Jobbar själv på dc

Och attan vad mycket vatten det ser ut att vara när du vadar. Vi klampade bara rakt över utan att ens försöka hitta bästa vägen.
[Ändrat av avslutad210712 2004-08-14 kl 22:32]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonah Dörrsjöarna vadning? Fjällvandring 0
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
maaramez Vadet vid Valfojåkka Fjällvandring 12
Boots Vad - Valfojåkka Fjällvandring 2
amalamute Valfojåkka - aktuell rapport? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg