Jag har ingen info om just det vadstället som diskuterats tidigare i tråden, men jag kom att tänka på en grej jag var med om en gång i de krokarna.
Jag gick för ett par år sedan i princip raka spåret mellan Unna Allakas- och Kårsavaggestugorna, och vadade då nordost om Sjangeli mellan sjöarna 835 och 794. Jokken var lite besvärlig, eftersom det fanns en något för djup och strid djupfåra. Jag provade på det ena stället efter det andra nedströms, men samma sak.
På tionde försöket kom jag över, precis ovanför den halvmåneformade sjön mellan sjöarna 835 och 794. Vattnet var lite lugnare där, och då gjorde det inte så mycket att vattnet nådde högt upp på benen. Jag gick upp en liten bit från jokken och satte mig för att hälla ut vattnet ur kängorna (jag vadar med kängor på) och krama ur sockarna. När jag var nästan redo att gå vidare tittade jag ut över jokken och upp längs den sträckan där jag försökt komma över, och då såg jag till min förvåning ett litet hus, byggt i en klippskreva och överväxt med stora videbuskar. Men på fjällkartan finns det minsann inget hus. Jag var bara tvungen att gå in och kolla! Inne i huset fanns ett rum med en öppen spis, hacka, spade, spett, skottkärra och ett par våningssängar i trä. På sänggavlarna fanns några namn och årtal skrivna med blyerts, typ Nils Andersson 1931. De tidigaste namnen var daterade på 1910-talet.
Jag gick upp för grässlänten en bit, och när jag vände mig om för att titta på huset en sista gång var det knappt jag kunde hitta det fastän jag visste precis var det låg. Så bra maskerat var det! Antagligen satt jag och tömde kängorna på den enda platsen därifrån man kunde hitta huset. Tänk om jag kommit över jokken på det nionde stället...
Min vandring slutade ett par dagar senare på Abisko fjällstation. I ett av sällskapsrummen hänger en stor karta, daterad 1952. Just där jag hittat huset fanns en symbol om att det bedrivits gruvdrift. Mysteriet löst. Kolla in kartan vid nästa besök på fjällstationen, för den innehåller en hel del rolig information som inte finns med på moderna fjällkartor.
häpp / Filiokus