• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad tittar ni på vid dator köp?

processor och minne hit och dit... vad är det egentligen man ska kika på och vad står dom olika uppgifterna för?

skulle behöva en basic genomgång, typ som när man var nio år och farsan drog det där med trägårdsslangen, ström, volt och till slut hade förklart ohms lag...

finns det någon pedagog här som kan backa till en så simpel nivå, eller har ni tips om nån vettig sida där man snabbt och överskådligt kan sätta sig in i basic kunskapen som behövs för att kunna köpa en dator som stämmer någorlunda med ens behov

tack på förhand om ngn orkar engagera sig!
 
Kan egentligen för lite, men nästa gång jag ska köpa dator kommer jag nog att gå in på Sweclockers och säga:

"Jag vill ha en dator för max XXX kr och jag ska använda den till det här och det här... Vad ska jag köpa?" Då plockar de hjälpsamma nördarna där ihop ett bra paket att beställa från t ex www.inet.se
 
Med tanke på hur frågan är ställd så vågar jag nästan påstå att vilken dator som helst på marknaden kommer täcka dina behov. Lägg inga pengar på "värstingdator" alltså, utan nöj dig med något billigare. Men visst skulle det vara lättare att säga vad du behöver om du säger vad du har för behov.

Alla de datorer som säljs idag är så pass bra att de med god marginal täcker normalanvändarens behov. I princip alla som har några högre krav på datorkapacitet är själva medvetna om det och vet vad de ska titta efter när de köper dator (gamers möjligtvis undantagna).

Tre olika saker nämns alltid i annonser för datorer..

Processor / CPU - vilket är datorns beräkningskapacitet. Såvida du inte kompilerar eller renderar mycket brukar processorkraften sällan vara ett problem. För dom flesta är processorn inte en flaskhals.

Hårddisk - datorns lagringsutrymme. Hur många låtar, bilder, filmer dokument m.m. du får plats med på datorn. Tankar du mycket, filmar en massa eller fotar hysteriskt mycket behöver du stor hårddisk. Lika så om du får för dig att ta backup på hela musik och filmsamlingen. Hårddisken kan utgöra en flaskhals för vissa, men en extra hårddisk är lätt att skruva in, annars finns externa lösningar som ansluts via usb. Kom dock ihåg att alltid lämna några GB ledigt för att operativsystemet ska få visst svängrum. Annars kan datorn upplevas som långsam.

RAM / Arbetsminne / Internminne - det minne programmen använder för att lagra temporär data medan programmen körs. Det här minnet rensas helt när datorn stängs av och har absolut ingenting och göra med hur många filmer du kan ha på datorn. Ram-minnet är förmodligen det som utgör en flaskhals för de flesta, då det, jävligt förenklat, avgör hur många program du kan köra samtidigt. Om inte ram-minnet är tillräckligt börjar swap-partitionen användas. Data flyttas alltså från ram-minnet till hårddisken. Eftersom hårddisken är bra mycket långsammare än ram-minnet tar det mycket längre tid för programmet att komma åt alla data, vilket gör att datorn kommer upplevas som fruktansvärt långsam.

Har du inga större behov än att du skickar lite mail, surfar, redigerar textdokument,tittar på semesterbilderna, poppar lite musik och kollar på någon film ibland kan du köpa vilken dator som helst.
 
Skall man använda datorn regelbundet bör man också undvika de bärbara med riktigt liten skärm, de fungerar utmärk på resa och liknande men annars blir det både jobbigt med den lilla skärmen och det lilla tangentbordet.
 
jag tycker David på ett enkelt sätt förklarat det hela.. det går naturligtvis att krångla till detta till förbannelsen men det har vi ingen nytta av.. det enda jag vill tillägga till davids inlägg är valet av operativsystem. operativsystemet är programmet som möjliggör användandet av datorn, jag antar att det är windowsmiljö vi pratar om och då är det viktigt att man väljer den senste versionen av windows och inte den näst senste som var en fullständig katastrof, var noga med att du får windows 7 och inte windows vista, se även till att det är 64-bitars version.

64 eller 32 bitar, det handlar egentligen om kablaget i datorn. man kan säga att det är en 32 eller 64 filers motorväg och det är då lätt att se att det kan passera fler bilar på 64 filers vägen per tidsenhet än på 32 filers vägen. sedan finns det andra fördelar med 64 bitar som att man kan ha mer än 3 Gb RAM/ internminne vilket är begränsningen i 32 bitars system.
 
jag tycker David på ett enkelt sätt förklarat det hela.. det går naturligtvis att krångla till detta till förbannelsen men det har vi ingen nytta av.. det enda jag vill tillägga till davids inlägg är valet av operativsystem. operativsystemet är programmet som möjliggör användandet av datorn, jag antar att det är windowsmiljö vi pratar om och då är det viktigt att man väljer den senste versionen av windows och inte den näst senste som var en fullständig katastrof, var noga med att du får windows 7 och inte windows vista, se även till att det är 64-bitars version.

64 eller 32 bitar, det handlar egentligen om kablaget i datorn. man kan säga att det är en 32 eller 64 filers motorväg och det är då lätt att se att det kan passera fler bilar på 64 filers vägen per tidsenhet än på 32 filers vägen. sedan finns det andra fördelar med 64 bitar som att man kan ha mer än 3 Gb RAM/ internminne vilket är begränsningen i 32 bitars system.

Det finns ju väldigt många operativsystem att välja bland, och de allra flesta finns sedan mycket länge som 64 bitars versioner. Bara att välja och tanka ned och prova.

http://distrowatch.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Linux_LiveDistros
 

avslutad210712

Gäst
jag tycker David på ett enkelt sätt förklarat det hela.. det går naturligtvis att krångla till detta till förbannelsen men det har vi ingen nytta av.. det enda jag vill tillägga till davids inlägg är valet av operativsystem. operativsystemet är programmet som möjliggör användandet av datorn, jag antar att det är windowsmiljö vi pratar om och då är det viktigt att man väljer den senste versionen av windows och inte den näst senste som var en fullständig katastrof, var noga med att du får windows 7 och inte windows vista, se även till att det är 64-bitars version.

64 eller 32 bitar, det handlar egentligen om kablaget i datorn. man kan säga att det är en 32 eller 64 filers motorväg och det är då lätt att se att det kan passera fler bilar på 64 filers vägen per tidsenhet än på 32 filers vägen. sedan finns det andra fördelar med 64 bitar som att man kan ha mer än 3 Gb RAM/ internminne vilket är begränsningen i 32 bitars system.

Med tanke på att windows 7 i 64-bits version fungerar kanon med det mesta både i programväg och drivrutiner så finns det ingen som helst anledning att välja 32-bitsversion idag.
 
Som David säger är processorn sällan flaskhalsen. Det som kräver kraftfullast datorer är spelande och avancerade CAD/3D-applikationer.

Grafikkortet har ingen nämnt, för spel är det oftast väldigt viktigt. För vanligt surfande duger det mesta, men man bör kanske fundera på vilka anslutningar man behöver. VGA är den "gamla vanliga" (som de flesta skärmar kör med), men till moderna plattskärmar vill man kanke ha DVI. Och så kanske man vill kunna koppla datorn till en TV för att kolla på film.

När det gäller minner är det bra att se till att det går att utöka. Många billiga datorer har alla minnesplatser fulla. För att då få mer minne måste man byta ut en av minneskretsarna mot en större, istället för att bara fylla på med en till. (Och den man tar bort kan man då i princip se som pengar i sjön.)

När det gäller hårddisk så tycker jag att det i många fall är bäst att ha en extern disk (eller NAS-enhet) för lagring, då slipper man hålla på och kopiera en massa eller flytta över hårddisken vid byte av dator.

Sen tillkommer ju såna här saker som vad det finns för anslutningar (USB bak/fram, ljud in/ut osv) och andra saker (CD/DVD-läsare/brännare, minneskortläsare osv).
 
Om man ska ha en billigaste möjliga eller möjligen en som är lite mer avancerad avgörs troligen av om man har barn i spelande ålder under de närmaste tre åren.

Köpte en dator åt sonen förra året, och den var med gamla mått otroligt billig (typ 4kkr för en stationär utan skärm), men hade ändå prestanda som fortfarande är imponerande. Så mycket billigare datorer fanns inte då, men i den mån de fanns var det en klar skillnad så att det var äldre processorer och mindre RAM.

USB-kontakter lite överallt och diverse annat är väl i princip default idag, liksom en rejält stor hårddisk. Att kompletter med en USB-disk på sikt är nog ett vettigt alternativ, man får väl en terrabyte för drygt 500 och då har man dels gott om extraplats, dels möjlighet att bära med sig data enkelt, samt att det är bra att ha backup på nåt annat än datorns annars enda hårddisk.

Själv har jag en dator hemma som är rätt många år, och den går utmärkt att surfa på, kolla på film, skriva brev, samt även redigera en hel del i photoshop. Den har förstås sämre prestande än vad man kan köpa åtminstone stationära datorer med överhuvudtaget idag.
 
är man inte väldigt intresserad eller har extrema prestandabehov så köp en billigare bärbar dator med 3 års tillverkargaranti av känt märke. det finns en anledning till att vi som arbetar med att sälja datorsystem till företag väljer märkesmaskiner, dom är bättre och deras garantier är bättre, vi är inte intresserade av bekymmer som vi inte kan få betalt för. enkelt. man får en hp, dell, acer eller motsvarande för 5tkr, keep it simple.. sen kan man krångla till det och bygga själv, klödda med linuxdistrubutioner med mera med mera, det passar dom som är erfarna eller har någon duktig som har tid att hjälpa till, annars, billig bärbar med win 7
 
massor av bra svar

men du måste nog, som andra sagt, tala om vad du skall ha datorn till för att få bättre och mer precisa svar.

Linux behöver inte vara svårt i dagsläget. Min 4åring kör linux (på en laptop från 1999, ritar och pusslar)... så jag tror att de flesta klarar det :)

Jag kör enbart med bärbara datorer hemma, men om du vet att du kommer att ha datorn på en plats enbart, köp en stationär (mer kraft för pengarna). Jag flyttar runt en hel del i huset, eller ute i trädgården när vädret tillåter, så då är laptop att föredra.

om du vill ha windows-operativ så skulle jag också rekommendera windows 7 64bit.

BZ