Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning?

Det mesta har redan sagts; även om den procentuella fettförbränningen kan vara större vid låg intensitet (60-70% av maxpuls), så kan den totala fettförbränningen vara högre vid högre intensitet. Den lägre intensiteten tillåter dock längre pass med mindre krav på återhämtning, och innebär lägre skaderisk. Efter riktigt hårda kortpass känner iaf jag mig betydligt mörare (för att inte tala om hur jag äter) än efter långa lunkpass.

När man tränat så ett tag, eller om man är en otålig natur, så kan det vara bra att varva de lugna långpassen med lite snabbare, mer varierade pass. På sikt kanske fettförbränningstanken övergår i andra målsättningar; man börjar pressa tider i motionsspåret eller ställer upp i någon motionärstävling. Variation blir nyckelordet, både för att se resultat (=bättre kondition) och för att det är mer stimulerande psykiskt. Vikten håller sig numera helt självmant i schack, och funderingarna kring fettförbränning blir rätt sekundära. Kanske har man hittat någon ny idrott som ersatt det gamla "brännarpasset"; börjat cykla terräng, löpa stigar, fjäll-/skogsvandra, multisporta...
 
Tack igen för erat visade intresse! (känner mig som Robban *haha*)

Jag kommer nu ta det som jag känner passar mig bäst. Jag har lite övervikt kvar som jag vill bli av med. Efter det blir fokus mest på att få upp konditionen ytterligare och även trimma musklerna ytterligare. Då jag väl ha fått bort det fett jag vill spelar inte vågen mera störra roll. Så det är inte som att den styr mitt liv just nu :)

God Jul på er allesammans, ni som läser detta och självklart ni som skrivit i denna tråd!
 
DaCiss; sa:
...Efter det blir fokus mest på att få upp konditionen ytterligare och även trimma musklerna ytterligare. Då jag väl ha fått bort det fett jag vill spelar inte vågen mera störra roll. Så det är inte som att den styr mitt liv just nu :)
Givet detta låter det som att du borde lägga in lite mer högintensiva pass också! Grattis och god jul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johka420 Problem med pulsen Träning och hälsa 8
Macke27 Pulsen! Träning och hälsa 12

Liknande trådar