Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Samtliga idag, även du, tillhör den gruppen som du definierar den moderna människan. - Kliv av hästen.

Att det går lättare att tälja spån med kniv är inte en kunskapsfråga som en kan gör sig märkvärdig över, troligare att det faktiskt är skitsamma att tälja spån.

Du behöver inte ens göra en brasa för att värma vatten eller laga mat. Som du skriver så använde även våra förfäder redskap för att få göromål att bli enklare. Vi har en historia av utveckling, uppfinningar, för att göra vardagen enklare.

Nu är det ett självändamål att göra det krångligare, många gånger.

Varför ha penetration när det finns insemination? Penetration är ju att göra det krångligare och intresset kan i värsta fall resultera i #metoo-upprop.

Men i dagens samhälle finns det också en generell tendens att vilja återerövra beprövad erfarenhet, som t.ex. långkok, surdeg, äktenskap och närodlat. I detta kan nog även överlevnadskniven läggas till. Även den generella knivtrenden, med dyra, inte sällan japanska, handsmidda knivar och dyra vattenstenar.

Parallellt med alla dessa fåntrattar som inte kan släppa sin mobiltelefon.

Men i dagens samhälle finns det också en generell tendens att vilja återerövra beprövad erfarenhet, som t.ex. långkok, surdeg, äktenskap och närodlat.

Det man gör då är ju att man helt ignorerar alla fördelar som stordrift och industrialisering har gett.

Varför ska 10 personer stå hemma och göra varsit långkok när 9 av dessa kan betala den tionde för att göra det till alla? Eller så kan man vara 10 personer som turas om, man får en massa mer fritid och kan göra annat under den tiden.

Visst, argumentet "jag vill kunna själv" kan jag köpa, men det finns inga direkta fördelar med att skippa stordrift så länge man kan hålla transporterna korta.

Förr i tiden hade man i princip ingen fritid alls, idag har folk för mycket fritid så de försöker ägna fritiden åt sån som folk ville slippa för 100 år sen...

inga fördelar att skippa stordrift? - nej verkligen inte va? finns typ bara fördelar att sluta äta sånt skit. medvetna människor vill veta vad man stoppar i sig och inte äta fler E-nummer än man behöver.

Klart småskalighet i hushållen är mer hållbart än smaklös ohälsosam föda direkt från löpande bandet. Konstigt och gammeldags argument att tro att det skulle vara bra med storskalighet.

men detta har väldigt lite med överlevnadskniv att göra.

Jag har kollat på Lars fält kniven från Casström ett par gånger nu. Faktiskt en fin kniv. Måste väl gå som en grov överlevnadskniv utan att för den skull sluta vara kniv. Den har Scandinavisk egg men alltför hög vinkel för att vara perfekt. Långt och rejält skaft, bra stål bra slire.

Bosse

Men i dagens samhälle finns det också en generell tendens att vilja återerövra beprövad erfarenhet, som t.ex. långkok, surdeg, äktenskap och närodlat. I detta kan nog även överlevnadskniven läggas till. Även den generella knivtrenden, med dyra, inte sällan japanska, handsmidda knivar och dyra vattenstenar.

Parallellt med alla dessa fåntrattar som inte kan släppa sin mobiltelefon.

Fast jag tror fortfarande inte att du är bättre än de som du skriver om.

Jag behöver inte göra långkok, jag behöver inte ens odla potatis, hålla med djur eller något annat. Det jag behöver se till är att det finns mat, hemma.

Sen är det lika enkelt för mig att se till att låta bli att slarva bort bictändaren så som tändstålet. Se till att jag har torrt papper oavsett.

Nästa överlevnadsövning kanske består av inte använda en kniv (av stål) , jag har hört att flinta kvar var populärt längre tillbaka.

Varför sätta gränser, liksom, när vi jämför generationer för att sätta sig på en piedestal över andra? Nu när det är populärt att "back to basic" så måste det vara flinta och benbitar som gäller för att kunna särskilja sig mot "de andra".

Det är bara ett självändamål, ute i naturen, göra en brasa, träna på olika sätt att göra upp en eld. Det är en kul grej, intresse, tidsfördriv för att vi helt enkelt har tid p.g.a. den utveckling som försöks förkastas.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Någon piedestal har jag inte sett till... men sitter man på den så syns den ju inte. Undrar just hur den kom att placeras där?

Nej... däremot har jag sett knivtillverkare, med produktutveckling (vad förklarar Mora Survival och Mora Garberg?). Folk på Youtube som idogt testar överlevnadsknivar. Youtube-profiler som Emily. Butiker på nätet som fokuserar på att sälja knivar. Uppenbarligen finns det en marknad.

Sett ur knivmotståndets perspektiv: en "fluga". Det naturliga, nedanför den inbillade piedestalen och höga hästen, är ju att vara utan kniv och kanske även köra med insemination.

Alternativt kan man slappna av och ta med sig kniv ut i skogen. Om inte annat för att tälja en barkbåt till sitt närproducerade lilla barn.

Jag har kollat på Lars fält kniven från Casström ett par gånger nu. Faktiskt en fin kniv. Måste väl gå som en grov överlevnadskniv utan att för den skull sluta vara kniv. Den har Scandinavisk egg men alltför hög vinkel för att vara perfekt. Långt och rejält skaft, bra stål bra slire.

Bosse

Casström envisas med sina plastliners i skollorna, även i denna kniv, Det är vad jag skulle vilja invända mot. Plastliners kan man ha om skollorna i övrigt är konstgjorda, som t.ex. i micarta. Men om det är trä... jag fattar inte galoppen.

Någon piedestal har jag inte sett till... men sitter man på den så syns den ju inte. Undrar just hur den kom att placeras där?

Nej... däremot har jag sett knivtillverkare, med produktutveckling (vad förklarar Mora Survival och Mora Garberg?). Folk på Youtube som idogt testar överlevnadsknivar. Youtube-profiler som Emily. Butiker på nätet som fokuserar på att sälja knivar. Uppenbarligen finns det en marknad.

Sett ur knivmotståndets perspektiv: en "fluga". Det naturliga, nedanför den inbillade piedestalen och höga hästen, är ju att vara utan kniv och kanske även köra med insemination.

Alternativt kan man slappna av och ta med sig kniv ut i skogen. Om inte annat för att tälja en barkbåt till sitt närproducerade lilla barn.

Klart det finns en marknad, det är ingen som påstått annat.

Läs igenom texten du skriver och skrivit så förstår du vad jag menar med både häst och piedestal. ;)

Släng eller sälj kniven. Annars blir du dömd för knivbrott.

http://www.smp.se/vaxjo/visade-kar-present-fran-pappa-fick-dryga-boter/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forbjudet-att-ha-kniv-i-bilen

Vid nästa jamboree blir det gryningsräd av farbror blå.

Knivlagen...

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

I skogen kan du gå omkring med både yxa och kniv - givet att du kan hävda att du har användning för dem, just i skogen eller i fjällen ("innehavarens behov och övriga omständigheter"). Annars är givetvis alla samer rökta. Även samtliga jägare. För att inte tala om scouterna!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg