Nermander. Jag lockas att svara på ditt påstående att partiklar från dieselbilar skulle vara mindre förekommande i utvecklingsländer. Det finns där en hel del gamla lastbilar och bussar som Svartryker en hel del även där.
Ja, men de är betydligt färre än antalet bilar i en storstad.
Det är ju det jag försöker få fram.
Partiklarna från en enskild bil är lika problematiska i U-länder som i I-länder, men eftersom I-länder har fler bilar så syns problemet mer där.
På samma sätt är det med vedeldningen, eftersom den är sparsamt förekommande i Sverige jämfört med en del andra länder så syns problemen mindre i Sverige än de länder där det eldas mycket med ved. Men påverkan från en enskild brasa är lika stor oavsett var den eldas.
Men trots det är det många kommuner som förbjuder vedeldning i tätort, på grund av problem med luftföroreningar.
T-röd eller som den först kallades träsprit uppfanns på 1800 talet av en svensk och framställdes då först av sågspån. Mig veterligen baseras den fortfarande på trä.
Nu är du helt ute och cyklar. Träsprit är metanol, T-röd är etanol.
Den svarta från Vedrök som kommer från fjällvandrares lägereldar som innehåller partiklar samt koldioxid lär vara en fis i rymden mot den koldioxid fjällvandrare producerar under sin resa till fjällen.
Du säger att det lär vara en fis i rymden, vad baserar du det på för fakta? Tidnings- och forskningsartiklar om vedeldningens problem räckte ju tydligen inte för att påvisa problemen, då får man ju se till att vedeldningens eventuelal fördelar styrks av minst lika gedigna data. Annars är det bara "tro mot tro".
Detta kan ses som ymnig växtlighet längs svenska vägkanter.
Har du nåt som helst stöd för detta påstående? Att det växer mycket längs vägkanter beror nog snarare på att det är soligare där. Annars skulle ju bönder älska att ha vägar tvärs över sina grödor, om det gav bättre växtlighet.