Hi och hej vad det drog iväg med eldningen. Nog är det förmodligen stora problem med vedrök i Sydamerika. Det kan ju förstås vara kaminer men det är också svedjebränning. Svedjebränning används inte till matlagning utan för att skapa nya odlingsmarker. Det är också väldiga problem med fossilbränslen och sikt i exempelvis Peking. Det finns en misstanke ( Stark om jag får uttrycka mig milt) om att eldning av fossila bränslen T.o.m. påverkar vårt klimat till den grad att världen förändras.
På ett mindre plan kan man ifrågasätta om det är miljövänligt att fara till fjällen med fordon för att roa sig. 100 mil resa bör ju rimligtvis sätta ett större miljömässigt avtryck än huruvida man eldar ved eller gas när man väl är där.
Den här tråden handlar ju dock om hur vi ska koka upp vårat vatten och steka vår mat i fjällen. Dessutom handlar den om huruvida vi behöver en kniv för att bereda vår ved eller om det räcker att bryta kvistar med händerna. Den har även kommit att handla om tänd stål versus tändstickor.
Själv har jag med mig gas eller T-sprit när jag går i fjällen. Befinner jag mig på ett ställe där det är bra med ved så sparar jag på mitt fossila bränsle och eldar öppen brasa. Inte större eld än nödvändigt. Tar inte med mig en massa saker för att kunna elda eftersom det är hemskt lätt att elda utan saker och På så sätt slipper jag bära. Egentligen gillar jag gas bäst eftersom jag kan laga mat enklast på det sättet och slipper sotiga kärl. Kärlen I ett Triangia går att använda till alla dessa värmekällor.
Vill jag dock ha värme för att jag fryser Kan jag välja på varm dryck, en större eld, fortsätt kroppsrörelse, dra på mig varma kläder eller lägga mig i sovsäcken.
Jag har alltid med mig en kniv. Vandrar jag vill jag inte att den ska vara för tung. Ibland fast kniv och ibland fällkniv. Jag använder uteslutande Tändstickor eftersom jag tycker det är bäst. Det är enklare och snabbare och man behöver bereda veden mindre. Jag använder kniv när jag måste och bryter med händerna när jag kan. Kan inte påstå att jag någonsin känt mig underutrustad med exempelvis en Mora 2000.
Jag har inga tankar på att jag behöver ha med mig utrustning som klarar konstiga kriser såsom naturkatastrofer eller annat. Jag har varit mycket i skog och mark och bara varit vilse en gång då det blev för mörkt. Så fort det blev ljust igen var jag inte vilse längre. Således har jag hittills klarat mig med den utrustning jag planerat. Tar med lite extra om man regnar in typ.
Skulle jag göra illa mig seriöst så är jag helt säker på att jag vill ha enklast användbara utrustning och absolut inget krångel. Således gas. Den nödutrustning jag själv fraktar handlar om att snöra ihop sår samt värkmedicin så att jag kan hålla igång trots smärta.
Bosse