Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?
Det är oftast bra att bära med sig bränsle - d.v.s. planera lite. Särskilt ovanför trädgränsen. T.ex. Nallo-Tarfala via Unna Räita. Väldigt lite att elda med här. Men bränsle motsvarande 1-2 vedträn kan i princip räcka, givet vedkök och återhållsamhet.
Den finns även på kalfjället och den brinner även färsk. Den har döda grenar osv och dessa små grenar brinner bra.
Jag har kokat kaffe många gånger på kalfjället genom att elda dvärgbjörk - och i den typ av kök som diskuteras fungerar denna ved perfekt eftersom köken är konstruerade just för att elda små grenar/kvistar.
Det beror på storlek och hur torr veden är.
Har man sidofickor på ryggsäcken kan man lätt ha en vedklamp i varje. Vikten minskar för var dag.
Detta om man är uppe i högfjället, givetvis...
Den omsorgsfulle har givetvis kapat upp veden på förhand, i lämpliga småbitar, och förpackat den enligt alla konstens regler.
På väg upp från Vistas till Nallo finns en hel del björk som ligger på mark. Här kan man fylla på. Eller så köper man lite ved i Vistas.
Ska man tro Wikpedia så är dvärgbjörken en sort och glasbjörken (glasburken- rättstavningsprogram) en annan sort även om dom är släkt:
Dvärgbjörk (Betula nana) är en art i björksläktet. Artnamnet nana kommer från latinets nanus som betyder "dvärg" eller "dvärglik".
Detta träd är en typisk fjällväxt, men kan förekomma ända nere i Skåne. Dvärgbjörk var en av första växterna som vandrade in i Sverige efter istiden. Första fynduppgift publicerades i Sverige 1685 (Nordstedt 1920).
Dess små, små, runda löv skiljer sig avsevärt från löven på släktingarna vårtbjörk och glasbjörk. Min kursivering.
Nu spelar det inte så stor roll faktum är ju att dom har så lågt fuktinnehåll att dom brinner även färska och då speciellt underjordsdelarna.
Jag kanske har fel om släktskapen mellan de olika björsorterna - och det bjuder jag på.
Det jag ville förmedla, så att fler kan koka kaffe på kalfjället, var att dvärgbjörk brinner fint och går att koka kaffe på, både i moderna vedkök och med kaffepannor.
Att göra upp eld så att effektuttaget från bränslet maximeras och rökutveckling minimeras är en vetenskap som kräver mycket övning för att praktisera med gott resultat.
Halvsura pinnar och färsk ved eller - kort sagt - ved med för hög fuktkvot är inte optimalt ur det perspektivet.
Halvsura pinnar och färsk ved ger helt enkelt dåligt effektuttag och mycket rökutveckling.
Därför är det inte fel att släpa med sig bra bränsle till vedköket - särskilt om vädret är instabilt.
"Vedens energiinnehåll är proportionellt med trädslagets densitet. Skillnaden mellan de olika trädslagen är inte så stor. Det viktiga är att man inte eldar med fuktig ved. Då förbrukas en stor del av energin till att förånga vattnet i veden. Fuktighetshalten bör inte överstiga 20 %. Eldning med undermålig ved, t.ex. ved med för hög fukthalt, medför såväl en högre vedförbrukning, lägre effektuttag och ökade utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen.
Energiinnehåll uttryckt i kWh/m³f (kubikmeter fast volym) vid en fukthalt på 20%:
Alm 3050
Asp 2190
Björk 2820
Ek 3600
Gran 2320
Rönn 3100
Tall 2360."
Halvsura pinnar i vedköket gör det svårt att få vatten i kokning. Dessutom ryker det förskräckligt.
Mer om Morakniv:
De relativt nya knivarna Kansbol, Garberg och Eldris har alla ett nytt slags skaft, som avviker från tidigare Moraknivar.
Man kan undra om detta är en generell nyordning, som på sikt kommer att slå igenom i hela "uteliv"-sortimentet. Skaftfilosofin är som natt och dag, om man jämför (ergonomi, design, kvalitet).
Jag håller fullständigt med dig. Jag tror det finns en ryggsäck där man fyller luft i höftbältet och då blir det ju individanpassat. Själv sätter jag en luftkudde (som på bilden) bakom svankstödet och kan på så sätt få en mycket bra passning - och avlastning- mot svanken.