Vad menar Beal? Tips på rep?

Läser på Beals hemsida om Booster III men förstår inte riktigt vad de menar.
http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=cordes_escalade&lang=us

"This rope, despite not being the thinnest in the range, is still not for the beginner. Take account of the need for careful choice of belaying technique."
"USES : Very experienced climbers."

Vad betyder det?


Behöver ett 60m rep som ska användas till 1/3 sport, 1/3 trad och 1/3 topprep.
Någon som sitter inne på ett bra och prisvärt tips?
 
"This rope, despite not being the thinnest in the range, is still not for the beginner. Take account of the need for careful choice of belaying technique."
"USES : Very experienced climbers."

Det de menar är nog att tunnare rep är svårare att greppa och därför krävs erfarenhet för att säkra på ett tryggt sätt vid exempelvis ledfall. Och sen finns det ju säkringsanordningar som inte är gjorda för rep tunnare än 10mm tex grigri.

Om du ska ha ett rep att topprepa och sportklättra med skulle jag nog ha tittat på andra rep än beal. Jag har ett beal edlinger som slitits väldigt fort enligt mitt tycke vid topprep, det var även lite väl mycket reptöj så nu används det enbart till tradklättring där lågt fångryck för det mesta är positivt istället.
Edlinger är dock ett av de billigaste repen från beal, topgun och andra dyrare modeller kanske är slitstarkare och mer lämpade för topprep och sportklättring?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker Edlinger håller hur bra som helst. Jag klättrar mycket och topprepar aldrig och byter rep en gång per år.

/ Magnus
 
Visst skiljer det väl mellan rep när det gäller nötbeständigheten, men största skillnaden kanske ägaren står för.
Topprepning med mycket hängande, och kanske onödigt höga ankare, tar väl död på det mesta.

Beal Top Gun har väl annars rykte om sig att vara mycket slitstarkt.
 
Jag tycker Edlinger håller hur bra som helst. Jag klättrar mycket och topprepar aldrig och byter rep en gång per år.

/ Magnus

Låter lite motsägelsefullt det där. Du använder det på ett skonsamt sätt (ingen topprepning) men byter det ändå varje år? Hur kan du säga "Håller hur bra som helst" om du måste byta det varje år?

De riktlinjer jag hört är att om man använder ett rep nån gång i veckan håller det i iaf 3 år.
 
"This rope, despite not being the thinnest in the range, is still not for the beginner. Take account of the need for careful choice of belaying technique."
"USES : Very experienced climbers."

Vad betyder det?

Nya rep som är tunnare än 10 mm är svåra att hålla fall med. Även om man använder en GriGri måste man vara vaken och hålla stadigt i den fria änden. ATC och liknande dödsmanicker låser knappt alls på ett nytt 9,7 mm rep. Cinchen funkar bra, hinkar med tänder typ BD Guide eller Petzl Reverso låser acceptabelt om säkraren är vaken.

För trad är det viktigast att fångrycket är lågt. Booster III är ju bäst i det hänseendet. Även Top Gun ser bra ut.

För sport är fångrycket rätt oviktigt. Slitstyrka är viktigare, särskilt för RP.

För topprep är enbart slitstyrka av betydelse.

Jag köpte en Gilmonte från Northstar för sportklättring för det var det billigaste repet på marknaden just då. Är dock supernöjd med mitt köp, ett väldigt slitstarkt rep (med högt fångryck förstås).
 
Låter lite motsägelsefullt det där. Du använder det på ett skonsamt sätt (ingen topprepning) men byter det ändå varje år? Hur kan du säga "Håller hur bra som helst" om du måste byta det varje år?

De riktlinjer jag hört är att om man använder ett rep nån gång i veckan håller det i iaf 3 år.

För vissa betyder en gång i veckan att man knappt använt repet alls, och för andra betyder det att man använt repet ofta. Nötning beror också på hur ofta och långt man faller.

Jag har kasserat rep efter mindre än tre veckors användning.
 
Tack för svar. Förstår problematiken vid säkring bättre nu.

Men vad är lågt fångryck? Vad är högt?
De flesta rep tycks ligga mellan 7-9kN.
 
7 kN är ultralågt, 9 kN superhögt. 12kN är högsta tillåtna värdet.

Det kanske inte ser ut av vara så stor skillnad, men kraften på en mellansäkring är nästan dubbelt så högt som fångrycket.

Fallen som testas är svårt orealistiska men ger en fingervisning om repens dynamik.
 
Utan att ha läst ovanstående så misstänker jag att det resulterar i att man behöver många rep.

Jag har själv mer än ett, och försöker tänka efter vad som står på menyn och vad jag ska ta med för rep. Problemet är väl att man då oftast får två rep att släpa på, och tänker man inte tillräckligt när man väl är vid klippan så hamnar man en bit ifrån packningen med det ömtåliga repet när man önskar att man hade haft det andra framme...

Mitt rep med lågt fångryck tror jag heter Flyer (Beal), och det är 10,2 mm, men om jag minns rätt så hade det samma fångryck som Booster (II eller III) som dock var klart tunnare. Det skilde ett gram per m om jag minns rätt, trots diameterskillnaden. Delvis berodde valet på att jag fick Flyerrepet till bra pris, delvis berodde det på att Rockåtta här på forumet varnade för att Booster var välidgt lätt att slita ut.
Mitt Flyer har jag bara lett på och varit försiktig med på alla sätt, så jag kan inte säga om det är ömtåligt eller inte egentligen. Det ser bra ut fortfarande, och så mjukt att det nästan är direkt olämpligt att toppa på.
 
Låter lite motsägelsefullt det där. Du använder det på ett skonsamt sätt (ingen topprepning) men byter det ändå varje år? Hur kan du säga "Håller hur bra som helst" om du måste byta det varje år?

De riktlinjer jag hört är att om man använder ett rep nån gång i veckan håller det i iaf 3 år.

Jag har aldrig ägt ett rep som hållt mer än 1 säsong utan att behöva kapa det. Byte en gång per år (för att repet blir för kort vid för många kapningar) upplever jag som ett absolut minimum, oavsett fabrikat. Har, precis som Jonas skriver, även fått byta vissa rep redan efter en par veckors intensiv klättersemester...

Jag köper som regel rep i längder 60-70 m beroende på aktuellt pris/m
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips