Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är också lite sugen på att köpa rep, men vill hålla nere kostnaderna. Kommer mest användas inomhus och på svenska klippor.
Tänker mig ett 40m+ för 600-800 kr kanske..
Nån som testat Gilmonte och gillar det? Repet tillverkas i Slovakien.. kanske fånigt att fråga om pålitlighet och kvalitet? Men jag har väl en viss skepsis mot utvecklande ekonomier i att deras företag tenderar att ta genvägar (se Kina för många exempel t ex).
Jag har ett Gilmonte som jag är väldigt nöjd med. Det har använts hårt under några månader och jag har fortfarande inte kapat någon av ändarna. I min mening ett mycket prisvärt och slittåligt rep.
Jag har ett Gilmonte som jag är väldigt nöjd med. Det har använts hårt under några månader och jag har fortfarande inte kapat någon av ändarna. I min mening ett mycket prisvärt och slittåligt rep.
Köpte ett Beal Edlinger i helgen. Mest för att det var rea i lokala butiken och priset blev grymt bra. Roligare att stötta lokala butiken än tjäna någon hundralapp via internetshopping också. Men det får bli ett sommarrep. Får se vad vi ska ha till vinterns isklättring... kanske blir det halv-/dubbel-rep då.
Har aldrig riktigt brytt mig så mycket om dessa siffror tidigare... Jag kikar på ett mammut rep som har 9.3kN fångryck. Tanken är att använda denna rep till sportklättring endast då mitt nuvarande töjer sig nästan lite väl mycket vid fall för sportklättring. Men dessa siffror säger mig inte så mycket egentligen. Om 9kN anses superhögt, innebär 9.3kN obehagligt hårda fall om närmar sig faktor ett fall?
Det finns flera siffror som snurrar till det för min del. Det finns en annan egenskap som kallas dynamisk förlängning / elongation at 1st drop (fall). Jag kan se två Mammut rep som har samma dynamisk förlängning men olika impact force 8.8kN och 9.3kN. Vad innebär det här egentligen? Repet töjer sig lika mycket så att man faller lika långt, men den ena dämpar fallet saktare än den andra?
Nja, en gissning är att om det nu inte är i det närmaste en felskrivning, så kan det ju kanske säga en del om mätmetoden och dess noggrannhet...
Om det nu är mätvärden och alla värdena är rätt så skulle det väl betyda att inbromsningen inte är linjär, och att den är olinjär på ett mer ogynnsamt sätt i ena fallet.
Det förefaller väl inte helt otroligt, även om man lätt föreställer sig att karakteristiken borde vara rätt lika.
För sportklättring (och enrepors trad) spelar fångrycket inte så stor roll. Dels för att det är omöjligt att få riktigt hårda fall, dels för att med en inte helt inkompetent säkrare så blir belastningen ungefär det samma nästan oberoende av repets egenskaper.
I flera undersökningar med verkliga fall på klippa så har den maximala påfrestningen på mellansäkringarna varit nästan oberoende av rep.
Ja precis.. man kan väl tänka sig att kraften i repet ( vid ett fall) "peakar" lite senare på ett rep som har högre fångryck men samma stretch.
Alltså, att det stretchar med lågt motstånd, sen tar det stopp, medan på ett rep med lägre fångryck, stretchar det med högre motstånd redan från början.
Det beror väl på vikt och repdrag osv osv, vad fångrycket blir - utöver repets egenskaper.
Men med tanke på att förlängningen handlar om uppåt 40% (enl testvärde, och nu har jag inte läst på om testcaset...) så måste ändå denna elasticitet ha rätt stor betydelse, även om man tänker sig att en broms glider, eller att säkringsmannen gör ett litet "påpassligt" skutt.
Jag har nu inte surfat och kollat vad andra rep än Beal ligger på för värden - men det som gör att repvalet har mindre betydelse är möjligen att variationen på fångryck/töjning är väldigt liten mellan repen? Beal verkar ha rep som töjer sig mellan 35 och 38% under givna förutsättningar.