Vad lockar er mest med vandring?

Ni som är inbitna "vandrare"; Vad är det som lockar er mest med detta???
Är det att kunna behärska en överlevnadsstrategi dag efter dag?
Är det frihetskänslan?
Är det upplevelserna med nya vyer och utsikter?
Är det upptäckten av olika platser?
Är det kombinationen av andra intressen; botanik, fåglar, fjärilar, fotografering?
Är det andra saker, vad?

Vore kul att höra vad som lockar mest. (Ursäkta min lilla enkätundersökning, kanske blir en lång tråd det här ;)
 
Absolut inte att "överleva". Man har med sig på tok för mycket saker för att ens vara i närheten av att vara i en överlevnadssituation.

Frihet, vyer, utsikt och upptäkt - Ja

Fysisk ansträngning (jag klarade det) - Ja lite, har blivit mindre viktigt med stigande ålder.

Gillar att titta på blommor och fåglar, men det är inte orsaken till att jag vandrar.

Ensamheten, att slippa alla måsten, slippa att folk från jobbet ringer osv.
 
Håller i stort sett med, fast...
Ensamheten, att slippa alla måsten, slippa att folk från jobbet ringer osv.

...betyder mest. Just att få gå och polemasa för sig själv, vara i fred, gå i sin egen takt, fundera osv., allt för att ladda batterierna inför ytterligare en tid i ekorrhjulet.

/p-a
 
Jag gillar att gå. Alltså den fysiska ansträngningen. Jag ser det som en genomkörare av kroppen där man även förlorar några kilon överflöd.

Även att explorera nya platser med allt vad det innebär. Jag föredrar vilmarkskänsla. I fjällen brukar jag fiska så då kollar man in olika vatten.

Någon frihetskänsla tycker jag inte att det är direkt. Det är ofta inkluderat stor planering för att få allt att fungera med kommunikation och så. Åker man bil eller är borta längre och reser så är den större.
 
Senast ändrad:
Ni som är inbitna "vandrare"; Vad är det som lockar er mest med detta???
Är det att kunna behärska en överlevnadsstrategi dag efter dag?
Är det frihetskänslan?
Är det upplevelserna med nya vyer och utsikter?
Är det upptäckten av olika platser?
Är det kombinationen av andra intressen; botanik, fåglar, fjärilar, fotografering?
Är det andra saker, vad?

Vore kul att höra vad som lockar mest. (Ursäkta min lilla enkätundersökning, kanske blir en lång tråd det här ;)

Jag tror en lyckad vandring handlar om ett samspel mellan den fysiska ansträngningen och vyerna, de ständiga skiftningarna i landskapstyp och vegetation på etapper med stora höjdskillnader.
En lyckad etapp har en stark formkänsla genom variation och kontraster, den ska helst leda till
ett vackert läger. Viktigt för upplevelsen är vatten i rörelse. Dolomiterna lockar inte längre.
Passövergångar har också en särskild lockelse, man stretar, uppåt, uppåt, med rätt likformig utsikt och på
passkrönet ändras allt i ett slag.

Frihetskänslan är också viktig, t ex vill jag så mycket som möjligt bo i tält, även söderut. Jag reser utan returbiljett och ofta utan detaljerad färdplan. Det stora undantaget är väl GR20 på Korsika.

Jag gillar fotresor med ngt slags samlande idé.
År 2000 var idén att följa gränsen mellan Frankrike och Italien från Modane och söderut, med vägval från dag till dag. Det enda som var bestämt var målet, Vallée des Merveilles, inte långt från Alpernas
sydligaste ände. Tog 21 dar.

År 2003 gjorde jag t ex en vandring i Frankrike/Italien med inställning på maximal improvisation. Den tog 18 dar. År 2005 uppfyllde jag min 10 år gamla dröm att gå utmed hela den egentliga huvudkedjan av Pyrenéerna (inte kust till kust). Det tog 31 dar och jag hade 18 fria övernattningar.
När jag återvänder dit är det för att fylla luckorna. Min bästa fjällvandring var antagligen Jotunheimen runt i tält 2002, 10 dagar, därför att jag tog ut svängarna mot områdets mindre kända delar. 2004 hade jag ett projekt jag kallade Oppdal-Geiranger (jag gick inte ända ned dit), baserat på idén att binda ihop två områden, Dovrefjell och Tafjordfjella (via Reinheimen), 13 dagar.

Det blir tyvärr inte så många år till, 2-3 kanske.
 
Ensamheten... men det brukar alltid bli målprestation när jag är ute också. Vad målet är (vandra långt, vandra lätt, bygga läger, överlevnad, navigation) skiljer sig rätt mycket från gång till gång dock.
 
För mig och frugan är det för att enbart komma ut i naturen och uppleva allt den bjuder på och vi har inte brått då vi ger oss ut, man ska ju njuta och se lite med. Data, tv mm är förbaskat skönt att slippa med. Och det bästa av allt, vi saknar inget som är modernt då vi är ute. (inte ens ett skithus:)
 
Lugnet jag känner i naturen.
Den meditativa känslan av att gå.
Kroppsansträngningen.
Att få sova ute.
Att låta hjärnan få arbeta med en del av de problem den verkligen är gjord för att lösa: Hur ska jag fixa bästa möjliga läger för natten? Vilket vägval blir bäst här? Var ska jag stanna för att få bästa möjliga utsikt under kaffepausen?


[...]Och det bästa av allt, vi saknar inget som är modernt då vi är ute. (inte ens ett skithus:)

Saknar framförallt inte skithus, avsaknaden av toa är en av de största fördelarna med skogen :)

/OJ
 
Vandra!

Jag gillar att vandra för att:
- Lämna vardagsbestyren bakom mig ett tag.
- Känna frihetskänslan av att vara ensam med naturen.
- Upptäcka nya vackra platser och fantastiska vyer.
- Känna välbehaget när man efter en väl utförd dagsetapp kan avnjuta en god middag på kvällen.
-.Förundras över att det är helt andra saker som blir viktigt när man vandrar kontra hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jforssblad Två eller tredagars lätt vandring Tiveden och Norge. Vandringsleder 4
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 33
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg