Ni som är inbitna "vandrare"; Vad är det som lockar er mest med detta???
Är det att kunna behärska en överlevnadsstrategi dag efter dag?
Är det frihetskänslan?
Är det upplevelserna med nya vyer och utsikter?
Är det upptäckten av olika platser?
Är det kombinationen av andra intressen; botanik, fåglar, fjärilar, fotografering?
Är det andra saker, vad?
Vore kul att höra vad som lockar mest. (Ursäkta min lilla enkätundersökning, kanske blir en lång tråd det här
Jag tror en lyckad vandring handlar om ett samspel mellan den fysiska ansträngningen och vyerna, de ständiga skiftningarna i landskapstyp och vegetation på etapper med stora höjdskillnader.
En lyckad etapp har en stark formkänsla genom variation och kontraster, den ska helst leda till
ett vackert läger. Viktigt för upplevelsen är vatten i rörelse. Dolomiterna lockar inte längre.
Passövergångar har också en särskild lockelse, man stretar, uppåt, uppåt, med rätt likformig utsikt och på
passkrönet ändras allt i ett slag.
Frihetskänslan är också viktig, t ex vill jag så mycket som möjligt bo i tält, även söderut. Jag reser utan returbiljett och ofta utan detaljerad färdplan. Det stora undantaget är väl GR20 på Korsika.
Jag gillar fotresor med ngt slags samlande idé.
År 2000 var idén att följa gränsen mellan Frankrike och Italien från Modane och söderut, med vägval från dag till dag. Det enda som var bestämt var målet, Vallée des Merveilles, inte långt från Alpernas
sydligaste ände. Tog 21 dar.
År 2003 gjorde jag t ex en vandring i Frankrike/Italien med inställning på maximal improvisation. Den tog 18 dar. År 2005 uppfyllde jag min 10 år gamla dröm att gå utmed hela den egentliga huvudkedjan av Pyrenéerna (inte kust till kust). Det tog 31 dar och jag hade 18 fria övernattningar.
När jag återvänder dit är det för att fylla luckorna. Min bästa fjällvandring var antagligen Jotunheimen runt i tält 2002, 10 dagar, därför att jag tog ut svängarna mot områdets mindre kända delar. 2004 hade jag ett projekt jag kallade Oppdal-Geiranger (jag gick inte ända ned dit), baserat på idén att binda ihop två områden, Dovrefjell och Tafjordfjella (via Reinheimen), 13 dagar.
Det blir tyvärr inte så många år till, 2-3 kanske.