Har alltid kört med spritkök tidigare men vill testa på ett bensinkök, (MSR Whisperlite Int), när jag var uppe i norrbottensfjällen för några dagar sedan. Jag hade gått igenom köket innan turen och hade för säkerhets skull beställt både ett expedition kit och en extrapump att ha med om något skulle gått sönder. Dock hann jag inte få hem detta innan jag åkte. Efter 2 dagars tälttur på fjället så slutade bensinpumpen att fungera, dvs den gav inget motstånd alls och lite eller ingen bensin pumpades ut i köket. Kylan var under 25 minus dessa dagar och till på råga på allt så blåste det upp till storm. Jag började fippla med köket, kolla o-ringarna och oljade gummiflänsen på pump-"pistongen". Sedan fick jag pumpen att fungera i ungefär 5-10 minuter tills samma sak hände igen. Då jag behöver köket för att smälta snö och började få ganska stor vätskebrist så väntade jag ut stormen och skidade dagen därpå tillbaka till civilisationen. Det var en ganska tung tur att göra när jag knappt hade något vatten.
Till på råga på allt så funkade pumpen utan problem när jag testade den hemma i värmen igen. Jag skulle vilja ha er hjälp med att se vad jag gjorde för fel så att det inte händer igen. Här är några saker som jag tror kan ha gått fel.
1.) Jag oljade för lite eller på fel ställen. Jag oljade gummisidorna på flänsen på pistongen. Kanske skulle jag ha oljat mer eller oljat toppen på pistongen också? Jag lutar åt att det är här som felet ligger.
2.) På något sätt orsakade kylan kanske kondens som frös till inuti bensinpumpen? Så här efteråt så tyckte jag att gummit i slutet av pistongen såg gråvit ut.
3.) Bensinpumpen kanske är extra känslig vid de här temperaturerna?
4.) Något annat handhavandefel?
Konstruktiv hjälp mottages tacksamt. Lyckas jag inte pinpointa exakt vad jag gjorde för fel så går jag tillbaka till spritköket igen.
Till på råga på allt så funkade pumpen utan problem när jag testade den hemma i värmen igen. Jag skulle vilja ha er hjälp med att se vad jag gjorde för fel så att det inte händer igen. Här är några saker som jag tror kan ha gått fel.
1.) Jag oljade för lite eller på fel ställen. Jag oljade gummisidorna på flänsen på pistongen. Kanske skulle jag ha oljat mer eller oljat toppen på pistongen också? Jag lutar åt att det är här som felet ligger.
2.) På något sätt orsakade kylan kanske kondens som frös till inuti bensinpumpen? Så här efteråt så tyckte jag att gummit i slutet av pistongen såg gråvit ut.
3.) Bensinpumpen kanske är extra känslig vid de här temperaturerna?
4.) Något annat handhavandefel?
Konstruktiv hjälp mottages tacksamt. Lyckas jag inte pinpointa exakt vad jag gjorde för fel så går jag tillbaka till spritköket igen.