Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka.

MSR Whisperlite Int måste underhållas noggrant var ca 3:e dag, dvs skruva isär pumpen och blåsa rent alla små ventiler och slangar annars slutar det fungera...
Jag har samma erfarenhet av Whisperlite, fast inte att pumpen behöver mekas, utan att själva köket blir sotigt och måste mekas med. Mitt Primus MFS brukar kunna gå 2 veckor utan mek, likaså gamla Optimus 111 Hiker. Men Hiker väger bly och MFS låter som ett jetplan och har en slang som pajar vart 5:e år. Nova pajar i kopplingen, XGK har plastpump, KAP tillverkas inte längre, Trangia är långsamt och törstigt. Alla kök har väl sina nackdelar.
 
MSR Whisperlite Int måste underhållas noggrant var ca 3:e dag, dvs skruva isär pumpen och blåsa rent alla små ventiler och slangar annars slutar det fungera...

Whisperlite är väldigt trevligt som sommarkök lätt, tyst, effektivt och lätt att göra rent i plusgrader osv. Till vinterbruk skulle jag helt klart välja ett annat kök! Det är inte kul att mickla med en plastpump i -30.

En av forskarna på Svalbard tog alltid med sig tre Whisperlite om han skulle ut på en veckas fältarbete. Han orkade inte spilla tid på att göra rent dem i fält utan bytte helt sonika kök vartefter de strejkade. Under helgen åkte han in till verkstan och gjorde rent dem med tryckluft.

Snacka om felköp isf. :-(
Jag köpte bensinköket just för att använda som vinterkök. Vad ska man med en bensinkök till på sommaren? Då passar väl ett gaskök ofta bättre?

Med tanke på att allt är av plast så ser jag inte hur pumpen skulle tåla speciellt många isärplockningar heller.

Tack för all input. Nu åker köket ut till försäljning.
 
Selv har jeg ikke MSR, men MSR XGK er kanskje det mest anvendte polar-expeditions-køk og der er det samme pumpa, Forsøk å få lær pakning på pumpa, så burde det kunne holde bra.

Forøvrig finns det adaptere på ebay som gjør at du kan kjøre på gas også.
Du kan gjøre den selv, klipp slangen, og bruk en slangeklemme på f.eks http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135643

Ikke gi opp, og få høre hvordan det går.

dsk
 
Metallpump är måhända trots allt att föredra.....men vintertid, med skötsel, inga fältproblem med XGT, 111 och lösdelsvinnaren Explorer........ta i trå.
Att sitta och mickla med pumpen i -25 eller lägre låter inte som en höjdare.
 
Metallpump är måhända trots allt att föredra.....men vintertid, med skötsel, inga fältproblem med XGT, 111 och lösdelsvinnaren Explorer........ta i trå.
Att sitta och mickla med pumpen i -25 eller lägre låter inte som en höjdare.

Finns det en metallpump som passar MSR Whisperlite Int?

Det var ingen höjdare. :)
 
Metallpump är måhända trots allt att föredra.....men vintertid, med skötsel, inga fältproblem med XGT, 111 och lösdelsvinnaren Explorer........ta i trå.
Att sitta och mickla med pumpen i -25 eller lägre låter inte som en höjdare.

Är det inte du som brukar framhärda KISS. ;)

Det finns brännare utan pump, och som ligger inom det lättare segmentet.
 
Var det bra olja?

Jag har varit med om liknande fel ett par gånger med mitt Primus MFS. Alla gånger har lypsyl på pumpens läderpackning avhjälpt felet. För mig har det ibland varit svårt att fetta in pumplädret med olja och få det bra vid kyla, blåst och snö - jag tor det är pga att det är svårare att oljan att sitta kvar bra jämfört med lite hårdare fett.
 
Lite

vaselin eller solskyddssmet brukar kunna fixa såna här pumpproblem på de kök och trycklampor jag har erfarenhet av oavsett om det är läder eller oringstätning. Olja är nog en mycket tillfälligare lösning. Smör borde också kunna funka.

Men jag har inte använt Whisperlite.

Thure
 
Time Will Show

Pumpen er en "kopia" av Primus MFS og har gasboks gjenger 7/16" x 28

Om man byter kobling på MSR slangen, eller mekker en overgang. (biltema?)
så burde det gå bra.

Da kan du kjøre på gas også, med flasken opp/ned når det er kaldt, litt trouble i starten men så...

Ville ikke gi opp MSR pumpen, men kjøp gjerne litt siliconkompound eller annet egnet fett.
Siliconbasert fett er omtrent like hardt om det er kaldt eller varmt, i motsetning til f.eks. vaseline.

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3

Liknande trådar