Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka.

Mer erfarenheter

Det här ligger nära ämnet men inte mitt i prick:

Jag kör vanligen med fotogen och har då inte råkat ut för att pumplädret skulle torka ut. Jag har alltid förvarat pumpen i flaskan med fotogen i. Men när jag bytte till heptan som bränsle så torkade pumplädret ut efter någon månad. Det kan naturligtvis vara ett sammanträffande eller så fungerade helt enkelt heptanet som ett avfettningsmedel för pumplädret.

En annan erfarenhet jag har är att ett fotogen/bensinkök ska användas kontinuerligt för att fungera driftsäkert. Nästan alla kök som jag har hjälpt igång har legat och skräpat en längre tid. Jag tror tyvärr inte att iden att bara använda sitt bensin/fotogenkök på någon enstaka tur vintertid är särskilt smart ur säkerhetssynpunkt. Jag roterar också kök under året men väljer bensin eller fotogen (jag har fler kök än jag behöver) i första hand och gas eller sprit om det finns särskilda skäl (vikt på sommarfjällturen tex).

Hälsningar

Tommy
 
Det som behöver minst 'koll' innan är nog just gasolköken - det finns inte så mycket som kan krångla helt enkelt mer än att kolla att o-ringarna inte är spruckna och trasiga.

vätskeskök så har man klart mera som kan krångla - pumpläder/O-ringstätning som inte redan från börja har spänst mot cylindern för att de har legat länge och måste smörjas/mjukas upp innan den blir bra igen, skräp i bränslet som sätter igen filter - i skarp kyla och tyngre bränslen (fotogen/diesel) så kan man får parafinutfällning så att det blir tvärstopp i filter etc. elaster/gummi blir stela i kyla och vill inte hålla tätt längre, plastdetaljer som tex. plastpump som blir skört av kylan och ålder och till slut havrerar med ofta i fält oreparerbar, obruktbar kök som konsekvens. etc. etc.


Använder man grejorna ofta så ser man vart det är på väg sas. och kan parera det i tid med åtgärder/underhåll eller byta till andra lösningar om man inte känner förtroende för grejorna.
 
Ja, det är ju helt tydligt att det är en del felkällor man bör hålla koll på. Se också mina problem i annan tråd. Så. Backupkök/lösning plus reservdelar med sig i fält bör tas med. Och räkna inte blint med att köket fungerar i stark kyla bara för att det fungerar ute på trappen hemma innan avfärd..
 
tur att ni la upp den här tråden, fick då en påminnelse om att testköra mitt omnifuel innan turen nästa vecka. Gissa om något behövde bytas? Det blev inget tryck i flaskan så jag bytte först lädret som var helt svart och sedan backventilen efter att det inte fungerat med bara läderbyte. Sedan funkade det fint.

En liten fundering jag har är om den silikontub som hänger med servicekitet fungerer lika bra på lädret som lädergreasen man kan köpa separat?

/Rasmus
 
Man måste alltid kolla och funktionsprova grejorna innan man ger sig iväg - speciellt så essentiella grejor som kök.

hmm, Byta backventil i novan - vad fasen hade hänt där? Då om jag mins rätt så är det bara en stålkula och en fjäder och kulan är inte allt för lätt att göra skador på?

---

Kikade på MSR:s pumpar - oj, det var inte mycket som var av metall där...

Skall man köra i skarp kyla så är det hela väldigt tveksamt då plast i mer rimliga temperaturer är en smula elastiskt ock klara belastningarna som förväntat för god hållbarhet, men i skarp kyla blir ofta stelt och skört och bryts sönder lätt med katastroffel som resultat.

Det är samma sak med gummitätningar som O-ringar och pumptätningen i gummi.

läderkolvtätning känns kanske primitivt men är väl beprövat, det tätar inte perfekt i rumstemperatur som O-singstätning eller gummitätning gör - men å andra sidan slutar det inte att fungera när det är riktigt kallt som O-ring och gummitätningar gör när det hela stelnar och blir ofjädrande.

hur eller hur - skall man ut på långfärd så bör man ha extra packningar och pumpläder med sig, och har man en plastpump så kanske man skall ha med sig en extra pump också då om någon plastgrej bryts i kylan så är det sällan något som går att fixa till igen på fält.
 
värt att notera är att när jag skulle byta läder behövde jag ett skruvstäd, så hårt satt muttern. Så hårt vill man inte att den ska sitta om man behöver byta på fjället.
 
Här är svaret jag fick från MSR:

"Thank you for contacting Cascade Designs Inc.
If the pump plunger was stored fully depressed then this might cause the pump cup to take a set at a smaller diameter as the bore narrows toward the bottom. This leads to a lack of contact between the pump cup and the pump bore and would result in the type of problem that you're describing. Try storing the pump overnight with the plunger pulled out until it stops.
Also, the fuel could have precipitated some paraffin at these cold temperatures and clogged the dip tube filter. To prevent this, the dip tube filter can be removed altogether (in extreme cold conditions only).
It should be replaced before using the stove again in milder conditions.
These are unusual occurrences but can happened in extreme temperatures."

Det de skriver om paraffinet kan väl inte gälla bensinen utan fotogenet?
 
akrylat och kemisk ren bensin, ja - motorbensin, nja det är ingen garanti.

har du haft fotogen förut och utan att torka ut innan bensinpåfyllning så har du mer eller mindre skvätt fotogen kvar i bensinen - och det kan räcka.
 
MSR Whisperlite Int måste underhållas noggrant var ca 3:e dag, dvs skruva isär pumpen och blåsa rent alla små ventiler och slangar annars slutar det fungera...

Whisperlite är väldigt trevligt som sommarkök lätt, tyst, effektivt och lätt att göra rent i plusgrader osv. Till vinterbruk skulle jag helt klart välja ett annat kök! Det är inte kul att mickla med en plastpump i -30.

Jag kom just hem efter en vecka i Dovrefjell. Temperaturer mellan -20 och -30. Använde Whisperlite int. Inga problem alls med köket/Pumpen. Det är inte min första tur i kyla och jag skulle helt klart välja detta kök med armerad plastpump igen. Jag har aldrig underhållt köket under tur annat än den inbyggda rensnålen. Gissar att det är mycket värre att mickla med en metallpump då den leder kyla mångfallt.
 
En kul kuriosa är att jag berättade om pumpen häromdagen för min pappa som är 80 år och som var mycket aktiv i fjällen i sin ungdom i norrbotten och han visste direkt vad det var för fel. Han kom till samma slutsats som MSR. Ibland finns svaret närmare än vad man tror. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3

Liknande trådar