Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka.

Har alltid kört med spritkök tidigare men vill testa på ett bensinkök, (MSR Whisperlite Int), när jag var uppe i norrbottensfjällen för några dagar sedan. Jag hade gått igenom köket innan turen och hade för säkerhets skull beställt både ett expedition kit och en extrapump att ha med om något skulle gått sönder. Dock hann jag inte få hem detta innan jag åkte. Efter 2 dagars tälttur på fjället så slutade bensinpumpen att fungera, dvs den gav inget motstånd alls och lite eller ingen bensin pumpades ut i köket. Kylan var under 25 minus dessa dagar och till på råga på allt så blåste det upp till storm. Jag började fippla med köket, kolla o-ringarna och oljade gummiflänsen på pump-"pistongen". Sedan fick jag pumpen att fungera i ungefär 5-10 minuter tills samma sak hände igen. Då jag behöver köket för att smälta snö och började få ganska stor vätskebrist så väntade jag ut stormen och skidade dagen därpå tillbaka till civilisationen. Det var en ganska tung tur att göra när jag knappt hade något vatten.
Till på råga på allt så funkade pumpen utan problem när jag testade den hemma i värmen igen. Jag skulle vilja ha er hjälp med att se vad jag gjorde för fel så att det inte händer igen. Här är några saker som jag tror kan ha gått fel.
1.) Jag oljade för lite eller på fel ställen. Jag oljade gummisidorna på flänsen på pistongen. Kanske skulle jag ha oljat mer eller oljat toppen på pistongen också? Jag lutar åt att det är här som felet ligger.
2.) På något sätt orsakade kylan kanske kondens som frös till inuti bensinpumpen? Så här efteråt så tyckte jag att gummit i slutet av pistongen såg gråvit ut.
3.) Bensinpumpen kanske är extra känslig vid de här temperaturerna?
4.) Något annat handhavandefel?

Konstruktiv hjälp mottages tacksamt. Lyckas jag inte pinpointa exakt vad jag gjorde för fel så går jag tillbaka till spritköket igen.
 

avslutad210712

Gäst
Visserligen har jag ett Omnifuel och det har hänt att jag inte får något tryck i pumpen speciellt inte när pumpen legat länge.

Det jag gör är att plocka ut den del man pumpar med och "vika ut" tätningen som skall täta mot pumpens insida. Dessutom brukar jag lägga på lite fett. I Omnifuel har man en backventil i botten av pumpen som fungerar med en fjäder och en kula och där brukar jag kolla att det inte finns någon form av avlagring på kulan eller ytan där den skall täta mot.
 
Är det gummi rund pistongen? Annars brukar det vara en läderpackning i de flesta fall och då stämmer avslutad210712s beskrivning bra - man måste olja in (räcker med de bränsle man har i flaskan) lädret och låta det mjuka till sig för att därefter fläka ut det litegrann.
 
Om det var pumpen så borde det räcka med att olja in pumpkoppen. En annan tänkbar möjlighet är vatten som fryser och orsakar stopp men det är ngt som jag aldrig varit med om under snart 20 år med fotogen/bensinkök.

Kan såklart vara så att du har en pump som är defekt i ngit avseende, eller bränsle som innehåller föroreningar som sätter igen tillförseln, men det senare är nog en udda företeelse i vår del av världen.

Jag skulle maila MSR, de brukar svara snabbt och gillar att diskutera kök...

//J
 
Vatten

Läderpackningen, som alla andra skriver. Kan bli hård och då funkar inte pumpen.

Om du får snö i bensinen så blir det stopp, helt riktigt. Det brukar inte vara pumpen som strular då, utan snarare själva köket som spottar och har sig. Om man ruskar flaskan, öppnar den och tittar ner så är bensinen vitaktig. Låt då flaskan stå en stund så att vattnet sjunker till botten, sen kör du med flaskan stående, då når inte slangen ner i bottnen och vattnet stannar i flaskan. Träffar man på en fjällfarare som har T-Sprit med så kan man be att få låna en skvätt, då löser sig vattnet, precis som med K-sprit i bilen.
 
Er det annen pumpepakning på expedisjonskitet?
Coleman har spesialpump for extrem kyla. Tidligere tror jeg de anvendte læder i stedet for gummi.

dsk
 
Jag tyckte att det såg ut som gummi. Det roliga var att efter att jag oljat in sidan på pistongen så fungerade pumpen helt OK i 5-10 minuter för att sedan sluta fungera igen. Visst är det på sidorna som det var viktigt att olja? Gör oljan någon nytta på toppen av pistongen? Kan jag ha oljat för lite?

Annars så brukar jag stöta på skidare i parti och minut men den här gången såg jag ingen på flera dagar.
 
Det är många tillsatser i nutidens bränslen....vatten är ett oönskat. Pumpen behöver alltid en kontroll inför viktiga övningar, rengöring, smörjning och en funktionskontroll ute.....
Under mina 45 år med egna fotogen och bensinkök har jag inte hört talas om det i trådens början beskrivna felet......men man är aldrig för gammal för att lära något nytt.
Jag är tacksam för informationen och hoppas trådstartaren kan eliminera felet samt upplysa oss om orsaken till det.
 
Det här temat är också relevant för mig. Har haft en XGK II i flera år och tänker använda den om några dagar i mkt sträng kyla.
Har tidigare haft strul med pumpen och kunde också fixa det genom att massera läderpackningen brett efter att ha oljat det ordentligt. Kan tillägga att jag regelbundet oljade packningen, men efter ett tag räckte det tydligen inte längre, kompressionen var noll. Först massagen hjälpte. Kompressionen efteråt var som med en splitterny pump.
Ändå lite oroväckande. Har inte lust att pyssla med pumpen i 25 minus, tror jag.

Människan flyger till månen och tillbaka, hur komplicerat kan det vara att konstruera en enkel och pålitlig bensinpump??!!?? Va? Massera packningen, fniss. Ska man snart också sjunga tibetanska förlossningssånger, tända rökverk och stå på händerna för att få pumpen att funka?
smiley_emoticons_crazy04.gif
 
MSR Whisperlite Int kräver underhåll

MSR Whisperlite Int måste underhållas noggrant var ca 3:e dag, dvs skruva isär pumpen och blåsa rent alla små ventiler och slangar annars slutar det fungera...

Whisperlite är väldigt trevligt som sommarkök lätt, tyst, effektivt och lätt att göra rent i plusgrader osv. Till vinterbruk skulle jag helt klart välja ett annat kök! Det är inte kul att mickla med en plastpump i -30.

En av forskarna på Svalbard tog alltid med sig tre Whisperlite om han skulle ut på en veckas fältarbete. Han orkade inte spilla tid på att göra rent dem i fält utan bytte helt sonika kök vartefter de strejkade. Under helgen åkte han in till verkstan och gjorde rent dem med tryckluft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3

Liknande trådar