Jag känner igen mig...
...prylgalning som jag är. Jag började hamstra en del prylar när jag skulle börja klättra. Jag köpte mycket begagnat eftersom jag inte var helt säker på vad jag behövde (slapp lägga ut så mycket pengar om det skulle visa sig att jag hade köpt något som jag inte använde).
Jag köpte ett begagnat kit med lite blandade säkringar samt personlig grundutrustning (sele, hjälm, broms, skruvkarbin etc).
Det var ett billigt startkit även om det mesta är utbytt.
Dock så bör du vara väl medveten om risken med att köpa begagnat. Du vet aldrig vad grejerna har varit med om och det kan vara svårt att bedöma grejernas skick.
Jag brukar personligen vara försiktig med mjukdelar och skulle aldrig själv köpa ett begagnat rep eller sele att klättra med. Det handlar lite om vad man känner sig trygg med men i och med att man oftast är två när man klättrar så handlar det ju också om vad båda anser.
Min utveckling ser väl ut som följande.
Köpte startkit och rep. Klättrade inomhus och riggade topprep utomhus till en början. Till det behöver du personlig utrustning (bestående av skor, hjälm, sele, broms med skruvkarbin, prusik med skruvkarbin (kritpåse)) samt utrustning för riggande av topprep (bestående av t.ex. rep ca 50-60m (dynamiskt), statiskt rep ca 10-15 m, slingor, några skruvkarbiner och eventuella klippsäkringar om ej träd eller bultar finns tillgängliga). Detta räckte ganska långt för mig. Det är kul och spännande med topprepsklättring och man får mycket klättring. Men tillslut vill man ofta mer...så nästa säsong...
...köpte jag på mig lite mer säkringar, kamsäkringar (hade redan kilar och hexor), lite fler quickdraws och slingor. Sen så var det bara att börja leda. Det är en helt annan utmaning men väldigt givande. Dock så började jag lite omvänt att leda på is istället för klippa (normalt är att man kanske leder en säsong på klippa först...men allas vägar är olika), då hade jag ju förstås ett set med isskruvar mm.
Jag tycker inte att det är nåt fel att börja leda direkt, men det kan vara en god ide att börja med toppreps-klättring (men akta så du inte fastnar i topprepsträsket om du vill vidare =) ), så att du får känna dig för lite om det är något du vill syssla med (när man klättrar is undrar man ofta varför man sysslar med det här =) ). Genom topprepsklättring får du ett fint insteg till klättringen och du skaffar dig vana av rephantering, knopar, kommandon och termer. Du lär dig grunderna så att de sitter, sen är det bara att bygga på i den riktning du vill utvecklas i. När du väl kommit in i klättringen öppnas en helt fascinerande värld fylld av olika möjligheter och skiftningar.