• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Skolan? Det där är ju föräldrarnas uppgift.
En skola som ska behöva lära barn att ketchup innehåller tomat tycker jag är just flummig. Det finns viktigare saker som de bör fokusera på. Som att lära framtidens Gunnar Glöersen stava till "6-åring" till exempel. ;)

Vi föräldrar måste förstå att grunden till sånt här läggs av oss, genom att till exempel lära barnen artbestämma svenska djur. Och dinosaurier.
 
Tyvärr så kan inte föräldrarna fylla detta tomrum som dom kunde förr.
Många har t ex ingen far tillgänglig. (om det nu skulle ha hjälpt)
Skolan måste anpassa sig efter moderna tider.
Det jag saknar är nån slags "hemkunskap" som förklarar och visar det elementära i livet.
En stor del av befolkningen har har redan nu tummen mitt i handen, och dom skaffar barn.
Det finns en enorm lucka när det gäller hemkemi, matlagning, praktiskt hantverk mm.
Vi har tappat fotfästet med det mesta av det enkla.
 
Att fråga vad jägaren

gör med älgen är inte dumt i mina ögon. En del har jag sett kvar i skogen som inälvor klövar mm. Men kanske är det något annat rovdjur som bär skulden vad vet jag.

Antar att de flesta jägare tar vara på allt kött om det inte är infekterat fullt av fluglarver etc. men du som är jägare får gärna förklara hur ni gör.

Håller med Martin att föräldrarna bör rensa fisk skala potatis osv osv tillsammans med barnen mm för att lära barnen hur maten kommer till bordet.

Tro inte allt ni ser på TV.

Thure
 
Klart att man som förälder har ett ansvar, men det funkar inte fullt ut.
Där bör skolan ta ett större ansvar.
Alla bör ju veta att vi lever i en konstlad värld, långtifrån våra grundläggande sysslor.
Jag stöter dagligen i mitt arbete på högt skolade människor som inte vet vad dom kan använda händerna till.

-ang flugor i älgkött, vi äter inte ruttet kött med larver i.
Däremot kan det (ska det) hänga en vecka för att bli bra
 
Jakten- och slakten går till så här:
-Älgen träffas av ett lungskott. Den är död inom 1 minut, men den kan hinna gå en bit.
Finns minsta tvivel om att den inte dör snabbt så ger man den ett fångskott i nacken.
Vommen (magen) tas ur. Här kan man behöva hjälp med att lyfta ena bakbenet.
Var försiktig med vommen så den kommer ut hel, dvs de kommer att se snyggt ut i mag hålan.
Knyt ihop ändtarmen. Spara lungorna till slakteriet. Vänd älgen på magen så blodet kan rinna ut.
Invänta transport till slaktladan.
Därframme flås älgen och huvudet och klövarna tas bort.
Älgen hissas upp och klyvs och då lossar man lungorna och luftstrupe.
Älgen klyvs nästen helt, bogarna lossas för att putsas från skottskada och blod.
Sen hänger den ett antal dagar.
Idealet är 40 dygnsgrader dvs medeltemperatur 10 C x 4 dgr ( t ex)
Sen har man ett 100% ecologist kött att ta hand om.

f ö Tungan och hjärtat lämnas in på rökning ( endast för skytten)
 
Jag stöter dagligen i mitt arbete på högt skolade människor som inte vet vad dom kan använda händerna till.
Vad menar du med det?

Får man skriva att man dagligen träffar på lågutbildade hantverkare som inte vet hur man använder hjärnan? Att skolbarn inte lär sig träslöjd och andra färdigheter från det gamla bondesamhället känns inte som skolans mest akuta problem.
 
Idealet är 40 dygnsgrader dvs medeltemperatur 10 C x 4 dgr ( t ex)
Sen har man ett 100% ecologist kött att ta hand om.

jag var på kurs förra året och träffade en "politisk expert" på slakterier, vad man nu gör om man är sådan.. hon kom i alla fall från en stor nöt gård och var ingift i en annan besättning, mycket jakt och slakt till både arbete och fritid.. hon sa att vi i sverige hänger för kort tid, att med rätt hygien så är det närmare 70 dygnsgrader som är optimalt.. vad har ni hört om detta, generellt vet jag att man inte hänger i närheten länge nog men 70 känns mycket..
 
Vad menar du med det?

Får man skriva att man dagligen träffar på lågutbildade hantverkare som inte vet hur man använder hjärnan? Att skolbarn inte lär sig träslöjd och andra färdigheter från det gamla bondesamhället känns inte som skolans mest akuta problem.

Som hantverkare och reparatör så tjänar jag mycket pengar på folk som är praktiska noviser.
Några enkla handgrepp hade sparat dom tusentals kronor.
Det tycks inte ha någon koppling till bildningen, snarare tvärsom i så fall.
 
jag var på kurs förra året och träffade en "politisk expert" på slakterier, vad man nu gör om man är sådan.. hon kom i alla fall från en stor nöt gård och var ingift i en annan besättning, mycket jakt och slakt till både arbete och fritid.. hon sa att vi i sverige hänger för kort tid, att med rätt hygien så är det närmare 70 dygnsgrader som är optimalt.. vad har ni hört om detta, generellt vet jag att man inte hänger i närheten länge nog men 70 känns mycket..

Det finns nog en del sanning i detta, men det är inget som rekommenderas för ett
älgslakteri uti skogen.
Det finaste köttet skjuts på måndagen eftersom slakten sker på lördagen efter. Alltså kommer veckans andra älgar att hänga för lite hur man än räknar.
 
Som hantverkare och reparatör så tjänar jag mycket pengar på folk som är praktiska noviser.
Några enkla handgrepp hade sparat dom tusentals kronor.
Det tycks inte ha någon koppling till bildningen, snarare tvärsom i så fall.
Hur tror du att det står till med respekten för andras kunskap och kompetens då. Är den störst hos händiga hantverkare eller hos opraktiska akademiker?
 
Vad menar du med det?

Får man skriva att man dagligen träffar på lågutbildade hantverkare som inte vet hur man använder hjärnan? Att skolbarn inte lär sig träslöjd och andra färdigheter från det gamla bondesamhället känns inte som skolans mest akuta problem.

Sen finns det ju dåliga hantverkare åckså.. av samma orsak som jag nämde i början.