Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Jag visste iallafall att ingen skulle komma tillbaks förrän våren därpå. Ytterskärgård med begynnande storm, kolsvart höstkväll och kajak, då får man ta det som bjuds även om det nu råkar vara gamla gravar på stället.

Jag visste iallafall att ingen skulle komma tillbaks förrän våren därpå. Ytterskärgård med begynnande storm, kolsvart höstkväll och kajak, då får man ta det som bjuds även om det nu råkar vara gamla gravar på stället.

Ja vad du vill är ju mera viktigt än vanlig hänsyn och vad samhället kan tänkas tycka.

Du kommer nog inte att få alla att byta till din åsikt i detta. I mina ögon är vad du gör förkastligt och helt utan att ta hänsyn till andra. Du har helt uppåenbart en annan åsikt (för jag hoppas du förstår frågan och har tagit ställning åtminstone)

Man behöver inte bli upprörd över det här. Självklart ska man visa hänsyn. Jag gissar att bedömningarna av olika situationer i stor utsträckning skulle konvergera, om bedömarna var på plats, och inte bakom ett tangentbord när situationen beskrivs.

Men för att förtydliga. Självklart ska man i stor grad visa respekt för nyare gravvårdar, men det finns en gräns i tid när gravplatser i de flestas ögon upphör att vara helig. De äldre delarna av aktuella kyrkogårdar, och hela äldre kyrkogårdar används också som parker. Exemplen på detta är många.

Ett extremt exempel är Assistens-kyrkogården i Danmark, där det inte är ovanligt att råka på sexande danskar i vrårna mellan stenarna, och annars fullt av solbadare och picknickfiltar. Annars finns det flera exempel på kyrkogårdar i Stockholm där det är brukligt att picknicka och sola. I Skövde där jag pluggade en tid, var det inte ovanligt att festa i den gamla kyrkogården i stadskärnan. I Malmö är det också vanligt att ha picknick på kyrkogårdarna. Det finns säkert fler ställen. Detta exjobb tyder på det:

http://stud.epsilon.slu.se/2673/1/arnesson_f_110531.pdf

Kom sen och säg att man inte kan slå läger på en gammal kyrkogård i skärgården en stormig natt?
Det polska paret som nämndes kan man ju påpeka för att det inte är lämpligt, av en massa skäl. Man får i regel inte tälta i stadsparker heller...

i England var det några som köpte en förfallen kyrka och renoverade och byggde om den till bostad och deras trädgård var kyrkogården så där stod både torkvinda och trädgårdsmöbler bland korsen.

Hmm, i det läge som Teknikern beskrev (natt, begynnande storm osv) skulle jag också ta vadhelst tältplats som verkade lämplig. Självklart ska man vara respektfull, men de levande är viktigare än de döda, och i en situation som ovan tycker jag det är helt rätt att sätta sig själv först.

Är jag den ende här som får "puckade" frågor och för den delen också kommentarer redan innan
jag ska ut (jag paddlar kanadensare).
En klassisk fråga är. Varför ska ut och paddla med tjocka liggunderlag och en varm sovsäck plus ett vattentätt tält när allt finns här hemma? Vad ska man svara?

Tydligen ska man ligga illa (för mej som är 50+ känns det) och man ska frysa, regnar det ska man
bli blöt. "Oinvigda" nästan kräver det av en, det syns även i ett flertal tidigare inlägg.

Glenn

Hmm, i det läge som Teknikern beskrev (natt, begynnande storm osv) skulle jag också ta vadhelst tältplats som verkade lämplig. Självklart ska man vara respektfull, men de levande är viktigare än de döda, och i en situation som ovan tycker jag det är helt rätt att sätta sig själv först.

Håller med, och det är ju en helt annan situation än att knalla in på Maria Magdalenas kyrkogård och slagga...att lägga till på en ö och sova framför skärgårdsstiftelsens hus...

//J

Passkontroll.

- var är ditt bagage?
- DETTA är mitt bagage.
- visst, handbagage, men var är resten?
- alltså, jag har inte mer...
(kollar stämplarna i passet än en gång)
- men, du har ju varit här i tre veckor?
- stämmer...
- och detta är ALLT ditt bagage?!
- ja...
(granskar mig från topp till tå)
- hör här, jag är kille, men jag skulle inte klara tre dagar med så lite grejor. VAR ÄR DITT BAGAGE?

Upprepat ett stort antal gånger med små variationer på diverse gränsövergångar och flygplatser, inte bara i de mer paranoida av världens länder.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 198
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg