Jag kommer inte lägga ner renäringen bara för att någon som vill fjällvandra vill ha frihet och tystnad. Så länge ni tar häst och kärra till jobbet då kan jag också överväga att gå några decennier tillbaka i utvecklingen

Givetvis så gör sådana spår ont i hjärtat för mig också. Varenda tuva som slits bort är mindre bete för renen. Sen spelar det ingen roll om det är en hjuling,gruva,vattenkraft eller den trötte fjällvandraren som är orsaken till förödelsen.
Jag har min arbetsplats i kiruna fjällen och på norsk sida också. Samma trafik förekommer på båda sidor. Det som är det tråkiga är att folk ska generalisera hela tiden. Det är enorma problem med alla möjliga människor som kommer med fortskaffningsmedel. För att ta sig till fjällfisket. Jag har själv fotat en finskreggad jeep långt in i fjällvärlden.
Nedskräpning är skrämmande.Det har verkligen eskalerat de senaste fem åren. Tyvärr är många fjällvandrare skyldiga till denna ökning. MEN även andra som rör sig i markerna.
Sen vill jag tacka trådskaparen för en god intention med diskussionen. Det brukar ofta vara pajkastning med rasistiska undertoner på forum. Tyvärr verkar några redan ha trillat dit med kommentarer som att lägga ner rennäringen.Jag kan även fälla liknande kommentarer om besökare från sydligare trakter samt fota hur de har byggt vägar överallt. Det däremot ger noll i en sån här intressant forumtråd.
Passa på att ha en saklig diskussion,så ska jag svara från min erfarenhet och synvinkel. Däremot kan jag inte svara på vad enskilda individer gör-Lika lite som ni kan svara på varför tex en taxichaufför gjorde så eller varför en annan svensk hugger ner någon på öppen gata. Det betyder givetvis inte att alla svenskar gör på ett visst sätt. Hoppas ni förstår liknelsen.
Mvh