Jag antar att det är länsstyrelsen du bör kontakta om du vill dra om leden eller förbjuda terrängkörning på den.
Det verkar stämma. Har varit inne på länsstyrelsens hemsida, där det bland annat står att de ansvar för de statliga lederna. Intressant nog bedriver de också miljöövervakning i fjällen samt på uppdrag från Naturvårdsverket arbetar med miljömålet ”Storslagen fjällmiljö” och andra planerings- & utvecklingsfrågor.
Har nu skickat iväg några rader till Länsstyrelsen i Norrbotten, beträffande eventuella möjligheter att separera vandringsleder och "trafikleder" samt lite frågor kring miljömålet "Storslagen fjällmiljö".
Har även skickat iväg lite frågor till Svenska Samers Riksförbund, kring hur de ser på saken, samt frågor kring om det finns någon form av miljömärkning av renprodukter, typ KRAV-märkt renskav, kanske Svanen-märkt torkat renkött eller liknande, t ex ifrån byar som inte kör med terrängfordon. Hittar inget om renprodukter på KRAV:s hemsida, men det finns väl 1234 olika miljömärkningar nuförtiden. Personligen skulle jag med glädje betala fler kronor per kg renkött om det gjorde att marken inte förvanskades enligt tidigare bifogade foton. (Därmed inte sagt att jag vet hur mycket mer priset skulle behöva kompenseras upp med, för det har jag ingen aning om).
Passade även på att slänga iväg några rader till Naturvårdsverket, då man ändå hade ångan uppe.
24 timmar har nu gått, och enda responsen hittills är ett autoreply (pappaledighet) från en av de fem mottagarna hos länsstyrelsen, medan det varit heltyst från Naturvårdsverket och Svenska Samers Riksförbund. Man får väl ge dem en vecka eller två att fundera på saken.