Jag erkänner att jag har igen bestämd kunskap eller åsikt egentligen. Inte idag, inte här och nu.
Tänkte mest på skillnaden på skarpt läge eller inte skarpt läge i generella termer. Självklart strävar jag efter respekt för naturen och miljövänlighet mm när jag bara är ute, träning eller inte enbart nöje. Faktum är att jag kanske är lätt skadad i skallen rörande att lämna ett så nära obefintligt avtryck som möjligt där jag varit. Det känns bara rätt och riktigt.
Sitta och sniffa giftiga gaser - mjölkpaket eller inte- nynnandes vietnamesiska kampsånger och ledmotivet till Boktipset om vart annat, nä, det lockar inte oavsett. PETA blir alltid så griniga på min sång... alla bävrar och tasmanska pungdjävlar som skenar iväg och det...
Men igen, så mycket spelar in. Är det en överlevnadssituation, man har bra ventilation, och man VERKLIGEN behöver elda med den där eländiga mjölkkartongen så tar man ett beslut och gör det som verkar rätt där och då baserat på det man tror sig veta samt situationen man är i. Mycket handlar om en serie beslut där och då av personen på plats.
Om man ska hårdra det gällande "skarpa lägen" så försöker jag att inte ta för givet att jag vet hur jag reagerar eller gör med vissa saker förens jag står (eller sannolikt ligger...) där. Det känns också som ett närmast oändligt antal faktorer kan spela in, överlevnad är väldigt situations-orienterat. Brukar försöka falla tillbaka på grundprinciper då: alltid pre-planera, att inte göra ett dåligt läge värre etc. (t ex riskera starta en skogsbrand i skogen jag sitter fast i eller äta en svamp jag inte var säker på var säker att äta).
Samtidigt.. vissa saker kan man återhämta sig ifrån eller vara utan (en tå eller två till exempel) och det viktigaste är sannolikt att ha överlevt den överlevnadssituation man hamnade i. Om man gjort något dumt men ändå överlevet... ja, då får man hoppas kunna leva men den eventuella tyngden i sig.